مجله آگما

پمپ مخصوص الکل و کاربردهای آن

پمپ مخصوص الکل

اتانول با نام مستعار اتیل الکل یک مایع فرار و قابل اشتعال بی رنگ با بوی کمی است. اگر غلیظ و خالص تر باشد سمی بوده و دود پس زمینه آن به نظارت نیاز دارد. به عنوان یک ماده شیمیایی از طریق تخمیر برای مصرف سوخت زیستی و نوشیدنی و با هیدراتاسیون و تقطیر اتیلن برای کاربردهای صنعتی تولید می شود. تولید الکل اتیلیک شامل استفاده از محصولات کشاورزی، آنزیم ‌ها و محلول‌ های مخمر است که همگی مایعات دوغابی هستند و تقاضای خاصی از محلول ‌های پمپاژ دارند. تمرکز این ورق، محصول پایانی الکل اتلی است که می‌توان آن را از قوام نوع آب در نظر گرفت. در این مقاله نکات پمپ مخصوص الکل و ویژگی های آن را بررسی خواهیم کرد.

کاربردهای پمپ مخصوص الکل

  • اتیل الکل عمدتاً به عنوان یک سوخت یا افزودنی سوخت برای مخلوط ‌های سوخت خودرو، الکل و موشک استفاده می‌ شود.
  • اتیل الکل به عنوان یک حلال در لوازم آرایشی، طعم دهنده ها، داروها و حتی رنگ ها و لاک ها استفاده می شود.
  • این نوع از الکل به عنوان یک ماده اولیه صنعتی برای ترکیبات آلی مانند اسید استیک و اتیل هالید ها که در روشنایی هستند استفاده می شود.

زمانی که از پمپ برای الکل استفاده می کنیم چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

از آن جایی که اتانول یک مایع فرار و همچنین سمی است، در نظر گرفتن محتوای مایع باید اولین نکته باشد. احتمال نشت، به ویژه در یک پالایشگاه می تواند بسیار خطرناک باشد و باعث خرابی پر هزینه ای شود. در جاهایی که از پمپ مخصوص الکل دارای مکانیکال سیل استفاده می شود، توصیه می شود به پمپ های مگنتی تغییر دهید. پمپ مگنتی از سیل مکانیکی استفاده نمی کند، بلکه از یک سیستم مگنت داخلی استفاده می کند و هیچ ارتباطی بین محفظه پمپ و الکتروموتور وجود نداشته و به وسیله نیرو مغناطیسی پروانه پمپ به حرکت در می آید. از آنجایی که پمپ توسط یک مجموعه آهنربا متصل به پروانه هدایت می شود، اما از درایو جدا شده است، خطر نشتی وجود ندارد.

در صورتی که برای پمپاژ الکل از پمپ‌ های مگنتی استفاده می ‌شود، بایستی به طور پیوسته میزان سیال ورودی بررسی شده تا از کارکرد خشک و حتی کاویتاسیون جلوگیری شود. اتانول دارای فشار بخار بالاتری نسبت به آب است و باید به درگاه های مکش و تخلیه توجه شود تا از خطرات ناشی از کاویتاسیون ناشی از NSPHr پایین جلوگیری شود.

بسته به فیلتر اتانول، یک فیلتر میکرون ریز باید اعمال شود، زیرا بسیاری از پمپ های مگنت درایو (مگنتی) نمی توانند هیچ درجه ای از مواد جامد یا تجمع را تحمل کنند. 150 میکرون و بالاتر مناسب می باشد. در مواردی که ذرات غیر قابل اجتناب یا در غلظت بالا هستند، می توان از پمپ های دیافراگمی با محرک هوای فشرده استفاده کرد. این پمپ ها ضد انفجار بوده و با توجه به خاصیت اشتعال و انفجار الکل در صنایع مختلف پر کاربرد می باشد. همچنین در شرایطی که امکان ورود ذرات جامد به داخل پمپ وجود داشته باشید پمپ های دیافراگمی بهترین گزینه جهت جابجایی و پمپاژ الکل و مشتقات این سیال است. .

نمایی از پمپ مخصوص الکل

آلاینده های موجود در اتانول چه تاثیراتی بر روی پمپ دارند؟

اکثر فلزات با اجتناب از آلیاژهای آلومینیوم، برنج و روی قابل قبول هستند. آلاینده های موجود در اتانول می توانند باعث افزایش خورندگی شوند، با این حال اکثر آلیاژهای فولاد ضد زنگ عالی هستند. الاستومرهای PTFE و Kalrez با مواد با کیفیت پایین تر که به عنوان “تورم” و تخریب کننده گزارش شده اند ترجیح داده می شوند. در جایی که دماهای بالاتر استفاده می شود، مطمئناً استفاده از PTFE توصیه می شود و در دماهای پایین تر Viton قابل قبول است. بسیاری پمپ مخصوص الکل در مناطق دارای رتبه بندی ATEX نصب می شود، بنابراین داشتن مشخصات منطبق و عملکرد بدون نشتی در اولویت است.

تصویری دیگر از پمپ برای الکل

برای کاربردهای کوچکتر انتقال و کانتینر، می توان از پمپ الکل دیافراگمی هوای AODD استفاده کرد، به ویژه در مناطق ATEX زیرا از هوای فشرده برای تغذیه پمپ استفاده می شود. پمپ‌های AODD می‌توانند مواد جامد کوچک‌ تر را مدیریت کرده و برای مدت ‌های کوتاهی خشک کار کنند، که آن را برای انتقال اتانول از ظروف ایده‌آل می‌کند.

پمپ دیافراگمی

کلام پایانی

در این مقاله جنبه های مختلف و متفاوت پمپ مخصوص الکل را بررسی کردیم. اگر شما هم تمایل دارید از این پمپ ها داشته باشید می توانید به سایت ما سر بزنید.

محصولات مرتبط:

پمپ دیافراگمی دیا (Dia)

پمپ دیافراگمی فلویمک (Fluimac)

مقالات مرتبط:

نحوه انتخاب صحیح و عوامل موثر بر قیمت پمپ دیافراگمی را بشناسید

آشنایی با انواع پمپ دیافراگمی

قیمت بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران به چه عواملی بستگی دارد؟

پمپ دیافراگمی بادی چیست؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.