مجله آگما

آشنایی با انواع پمپ دیافراگمی

انواع پمپ دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی از پرکاربردترین پمپ های جابجایی مثبت بوده که دارای ویژگی های بسیاری مانند قدرت مکش بالا بدون نیاز به هواگیری، پمپاژ سیالات شیمیایی و خورنده خطرناک، پمپاژ مواد حاوی ذرات جامد می باشد. از انواع پمپ دیافراگمی میتوان به پمپ های دیافراگمی با محرک برقی و پمپ های دیافراگمی با محرکی پنوماتیک (بادی) اشاره کرد که مدل های بادی غالبا ضد انفجار می باشد.

از پمپ دیافراگمی برای پمپاژ روغن های خوراکی، باز ها، اسید ها، گاز مایع و روغن های صنعتی، سیالات قابل اشتعال و خطرناک و سایر موارد مشابه استفاده می شود. در پمپ های دیافراگمی ارتباط مستقیم بین حجم و فشار هوای ورودی به پمپ با دبی و فشار خروجی پمپ برقرار است. به این صورت که اگر دبی حداکثر باشد میزان هوای مصرفی نیز حداکثر می شود و برعکس. در واقع همین ویژگی باعث شده که با تغییر دبی و فشار هوای ورودی، میزان جریان و فشار خروجی پمپ را تنظیم کرد.

انواع پمپ دیافراگمی

علاوه بر مکانیزم کاری و آسان بودن طرز کار پمپ دیافراگم، این پمپ ها بازده بالایی دارند و از قیمت مناسبی برخوردار هستند. این پمپ ها برای پمپاژ انواع سیالات در کارخانه ها کاربرد دارند. پمپ های دیافراگمی دو صفحه دیافراگم دارند و با توجه به نوع سیال و شرایط و محل استفاده از محرک های الکتریکی و پنوماتیک بادی در این پمپ استفاده می شود.  پمپ های دیافراگمی انواع مختلفی دارند که شامل پمپ دیافراگمی بادی، پمپ دیافراگمی الکتریکی و پمپ دیافراگمی دستی هستند. این پمپ ها هر کدام دارای مشخصه و ویژگی و مزایای مختلفی هستند و به جهت انجام کار های مختلفی خریداری می شوند.

پمپ دیافراگمی پنوماتیک

پمپ دیافراگمی پنوماتیک

عملکرد پمپ های دیافراگم

پمپ های دیافراگمی دو کاناله را می توان از رایج ترین انواع پمپ دیافراگمی دانست که دارای محفظه و دو صفحه دیافراگم هستند. دیافراگم ها در این نوع پمپ به یکدیگر با استفاده از میله رابط متصل شده اند. پمپ های بادی یک شیر توزیع هوا دارند و این قطعه وظیفه به خصوصی دارد. وظیفه شیر توزیع هوا وارد کردن هوای فشرده به پشت دیافراگم ها می باشد. زمانی که در پشت هر دیافراگم هوا تغییر کند و هوای پشت دیافراگم های دیگر تخلیه شود دیافراگم ها شروع به حرکت می کنند. کاهش یافتن فشار و رفت و برگشت پیوسته موجب انتقال سیال به مخزن می شود  و با افزایش یافتن فشار سیال به سمت بیرون خارج می شود و پمپاژ صورت می گیرد.

پمپ دیافراگم

پمپ دیافراگم

مزایای خرید پمپ های بادی

از انواع پمپ دیافراگمی پمپ های بادی هستند. زمانی که محیط یا سیال قابلیت انفجار یا اشتعال دارند بهترین انتخاب این نوع پمپ ها هستند. این پمپ ها نشتی حداقلی دارند و مکانیکال سیل ندارند. فشار و هد پمپ این نوع پمپ ها تا 8 بار معادل با 80 متر ستون آّب بوده ‌و این نوع پمپ می تواند سیالات سنگین را با ویسکوزیته بالا پمپاژ کند. قدرت مکش این نوع پمپ ها بالا بوده و دارای قابلیت غوطه وری در سیال هستند.

تعمیرات و نگهداری از پمپ های بادی بسیار آسان بوده و با تغییر فشار هوای مصرفی قابلیت تنظیم و کنترل دبی و فشار پمپاژ وجود دارد. این پمپ را می توان بالاتر از سطح سیال نصب کرد. همچنین نصب به صورت غوطه ور داخل سیال و پایین تر از سطح سیال وجود دارد. البته بایستی توجه داشت که در نصب به صورت غوطه وری بایستی صدا خفه کن (Muffler) پمپ به وسیله لوله خارج از محیط سیال نصب شود. همچنین به علت عدم تولید حرارت در زمان کار قابلیت نصب در محیط بسته وجود دارد.

پمپ های دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی

کاربرد و نحوه عملکرد پمپ های دیافراگمی

به پمپ دیافراگم پمپ غشایی نیز گفته می شود. این پمپ یک پمپ جابجایی مثبت می باشد. پمپ های دیافراگمی از یک بدنه، دیافراگم، توپک جهت جلوگیری از برگشت سیال و سیستم محرک تشکیل و ساخته شده است. انواع پمپ دیافراگمی به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند. پمپ های دیافراگمی بادی که دیافراگم در یک سمت با هوای فشرده و سمت دیگر با سیال در تماس می باشد. دسته دیگر پمپ های دیافراگمی که دارای محرک الکتریکی بوده و ارتباط محور دیافراگم با موتور الکتریکی و یا الکتروگیربکس کار می کند. از کاربرد پمپ دیافراگمی می توان به تخلیه سیالاتی مانند الکل، آبمیوه، مواد شوینده، شیر …. اشاره کرد.

جمع بندی

پمپ دیافراگمی برای پمپاژ اسلاری و سیال ها مانند اسلاری سرامیک، گروت سیمان، رنگ، چسب، مواد شیمیایی، کنسانتره سنگ معدنی، گروت سیمان، جوهر چاپگر، روغن سوخته، فاضلاب، گل حفاری، آب های هرز، پوشش های آسفالتی، خمیر چینی، مواد منفجره و حلال فرار و… استفاده می شود. پمپ دیافراگمی برقی از انواع پمپ دیافراگمی بوده که در زمانی که امکان تهیه هوای فشرده نباشد این نوع پمپ ها قابل استفاده هستند. راندمان پمپ دیافراگمی برقی نسبت به پمپ های بادی دیافراگم پایین تر می باشد. پمپ های دیافراگمی انواع دیگری نیز دارند که به نام پمپ دیافراگمی فشار بالا شناخته می شود.

مقالات مرتبط:

آشنایی با لوب پمپ کوپار برای بهره مندی از مزایای آن

برای خرید پمپ اسید سولفوریک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.