مجله آگما

نحوه انتخاب صحیح و عوامل موثر بر قیمت پمپ دیافراگمی را بشناسید

قیمت پمپ دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی یک گزینه عالی برای جابجایی و پمپاژ حجم بالای مواد، در فشارهای مختلف هستند. این پمپ خصوصیات بسیار قابل توجهی دارند، به همین دلیل برای استفاده در صنایع مختلفی اعم از صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، شیمیایی، آب و فاضلاب، کاشی و سرامیک و کشاورزی مناسب می باشند. همچنین یکی از ویژگی های منحصر به فرد این پمپ قابلیت مکش سیال از عمق (خود مکش) و کارکرد به صورت خشک و بدون سیال برای مدت کوتاه می باشد.

در ساختار این پمپ ها به جای پیستون، یک دیافراگم لاستیکی ساده تعبیه شده است، بنابراین در برابر فرسایش مقاومت خوبی دارند. این دیافراگم ها با حرکت رفت و برگشتی خود باعث مکش سیال و انتقال مواد می شوند. پمپ های دیافراگمی تقریبا هر نوع سیالی را انتقال می دهند. برای خرید این پمپ های کارآمد و کاربردی باید به برخی نکات توجه کنید. قیمت پمپ دیافراگمی نیز به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. در ادامه نکات اساسی را توضیح می دهیم.

چگونه پمپ دیافراگمی مناسبی انتخاب کنیم؟

اگر فکر می کنید که پمپ دیافراگمی برای نیازهای پمپاژ شما انتخاب خوبی است، توصیه می کنیم هنگام خرید به فاکتورهای زیر توجه نمایید.

  1. الزامات حجمی پمپ

میزان پمپاژ مواد در این پمپ ها به ویسکوزیته و غلظت سیال، سایز پمپ و سرعتی که در آن کار می کند، بستگی دارد. از این رو با توجه به این معیارها می توانند، از یک گالن تا صدها گالن در دقیقه را پمپاژ کنند. به طور حتم ظرفیت عملکرد (دبی) در قیمت پمپ دیافراگمی نیز تاثیرگذار خواهد بود. این فاکتور می بایست در دفترچه راهنما بر حسب گالن در دقیقه یا لیتر در دقیقه ذکر شود. پیش از خرید حتما از ظرفیت کارکرد دستگاه اطمینان حاصل کنید. زیرا کارکرد پمپ در نیمی از حداکثر ظرفیت آن، استهلاک و نیاز به تعمیر و نگهداری را برای مدت طولانی، کاهش می دهد.

  1. نوع درایو جابجایی

گزینه های مختلفی جهت هدایت دیافراگم به جلو و عقب وجود دارد، که آن را قادر می سازد تا مواد را پمپ کند. انواع متداول درایو، شامل درایو الکتریکی یا  درایو پنوماتیک (پمپ های هوا محور) هستند. با توجه به ضد انفجار بودن برخی از مدل های این پمپ، انتخاب صحیح نوع درایو از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نوع درایو بر محل کار پمپ، استفاده ایمن از آن و قیمت پمپ دیافراگمی تاثیر می گذارد. علاوه بر تفاوت قیمت ‌پمپ ‌دیافراگمی بادی و مدل الکتریکی، این دو از لحاظ ایمنی نیز تمایزاتی دارند. پمپ های دیافراگمی با درایو الکتریکی در مجاورت مواد قابل اشتعال، راه حل مطمئنی نیستند.

قیمت پمپ های دیافراگمی

قیمت پمپ های دیافراگمی

  1. متریال تشکیل دهنده پمپ

این پمپ ها به طور کلی از متریال مختلفی ارائه می شوند. حین خرید ‌پمپ ‌دیافراگمی باید به جنس قطعاتی نظیر Ball، Seat، دیافراگم و بدنه توجه کنید. رایج ترین متریال برای بدنه پمپ، فولاد ضد زنگ (استنلس استیل)، آلومینیوم، پلی پروپیلن (PP) و کاینار (PVDF) و برای دیافراگم PTFE می باشد. در بین متریال های نام برده کاینار (PVDF) و استنلس استیل باعث افزایش قیمت پمپ دیافراگمی می شود و متریال آلومینیوم و پلی پروپیلن (PP) مقرون به صرفه تر می باشد. هر کدام از متریال های نام برده در برابر سایش و خورندگی شیمیایی مقاومت متفاوتی داشته و انتخاب صحیح متریال براساس خواص و ویژگی های سیال انتقالی ارتباط مستقیم دارد.

منحنی عملکرد پمپ های دیافراگمی بادی

هر پمپ دیافراگمی دارای منحنی عملکردی است که جزئیات بیشتری را در مورد پمپ به شما می دهد. این اطلاعات شامل مقدار حجم هوای مورد نیاز ،دبی و فشار خروجی پمپ در سطوح مختلف می باشد. میزان هوای و فشار ورودی به پمپ ارتباط مستقیم با دبی و فشار خروجی دارد. شما باید از مقدار هوای مناسب برای کارکرد پمپ خود، سرعتی که برای انتقال مواد نیاز دارید و فاصله مورد نظر، اطمینان حاصل کنید.

هزینه خرید و راه اندازی پمپ دیافراگمی

هزینه خرید و راه اندازی پمپ دیافراگمی

قیمت پمپ دیافراگمی و هزینه راه اندازی آن چقدر است؟

قیمت پمپ و هزینه راه اندازی آن به عوامل مختلفی از جمله اندازه و متریال پمپ، ساعات کارکرد و … بستگی دارد. یکی دیگر از عوامل کلیدی در راستای هزینه ها، برند پمپی است که انتخاب می کنید. برندهای مختلف، محصولات را با رتبه کارایی متفاوتی عرضه می کنند. گاه هزینه راه اندازی یک پمپ دیافراگمی، از قیمت خود پمپ فراتر می رود. به همین دلیل باید زمان زیادی به تحقیق برای به حداکثر رساندن راندمان پمپ اختصاص دهید. کاهش هزینه عملیاتی، نیازمند توجه به فاکتورهای بسیاری است که مهم ترین آنها را ذکر کردیم.

قیمت پمپ دیافراگمی

قیمت پمپ دیافراگمی

جمع بندی

پمپ های دیافراگمی، راه حلی ایده آل برای جابجایی موثر و سریع حجم زیادی از مواد محسوب می شوند. علت محبوبیت این تجهیزات، امکان انتقال مایعات با ویسکوزیته بالا، متوسط یا کم و با محتوای جامد و سیالات دو فازی و خاصیت شیمیایی و خورندگی بالا می باشد. هنگام انتخاب این پمپ ها حتما 4 فاکتوری را که در این مقاله ارائه شد، در نظر بگیرید. بدین ترتیب می توانید از خرید متناسب با نیازها و الزامات سیستم خود مطمئن شوید.

مقالات مرتبط:

با لوب پمپ ییلدیز تمام نیازهای پمپاژ صنعت خود را رفع کنید

خریدی مناسب با دانستن قیمت پمپ بشکه کش

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.