مجله آگما

برای خرید پمپ اسید سولفوریک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پمپ اسید سولفوریک

پمپ اسید سولفوریک از مهم ترین پمپ های سانتریفیوژ به شمار می رود که از آن برای جابجایی اسید‌سولفوریک استفاده می شود. از آنجایی که اسید سولفوریک خورنده است، این پمپ‌ها باید از متریال خاص ساخته شوند. به پمپ های اسید سولفوریک، پمپ های شیمیایی نیز گفته می شود. البته، این پمپ ها با نام های دیگری ازقبیل پمپ ضد اسید‌یا پمپ مگنتی نیز شهرت دارند. اگر قصد خرید پمپ‌های اسید‌سولفوریک را دارید، حتماً باید با نکات مهمی آشنا شوید.

پمپ اسید سولفوریک

پمپ های اسید سولفوریک چه ویژگی هایی دارند؟

این نوع پمپ ها از مواد خاص و مقاوم ساخته می شوند چراکه برای انتقال مواد خورنده ازقبیل اسید‌سولفوریک بکار می روند. ورودی و خروجی این پمپ ها به صورت فلنجی، رزوه ای و سرشلنگی تولید شده و سایز آن را می توان بسته به شرایط مختلف تغییر داد. هر یک از پمپ های اسید‌سولفوریک با توجه به خواص فیزیکی ازقبیل درجه حرارت، سایش، غلظت و غیره دارای عملکرد متفاوتی در برابر خوردگی هستند. در ادامه، بیشتر با انواع پمپ های اسید‌سولفوریک آشنا خواهیم شد.

انواع پمپ های اسید سولفوریک

پمپ های اسید سولفوریک در انواع مختلفی ساخته می شوند و هر یک از آن ها دارای کاربرد خاصی هستند. برخی از مهم ترین انواع پمپ اسید سولفوریک به شرح زیر هستند:

  • پمپ های اسید‌سولفوریک صنعتی

از این نوع پمپ ها بیشتر در مراکز صنعتی بزرگ ازقبیل کارخانه های تولیدکننده مواد خام یا کارخانه های تولید مس و روی استفاده می شود. ظرفیت جابجایی پمپ های اسید‌سولفوریک صنعتی، 350 مترمکعب در ساعت است.

  • پمپ‌های اسید سولفوریک کوچک

این نوع پمپ‌ها بیشتر در کارگاه های صنعتی کوچک ازقبیل باطری سازی ها، کارگاه های آبکاری و اسید‌شویی ها بکار می روند. ظرفیت پمپ‌های اسید‌سولفوریک کوچک در مقایسه با پمپ‌های صنعتی بسیار کوچک تر است. به طور کلی، این پمپ‌ها با ظرفیت پایین و تا دبی 10 مترمکعب در ساعت ساخته می شوند.

  • پمپ اسید سولفوریک استیل

از این نوع پمپ‌ها جهت انتقال محلول های شیمیایی خاص در دما و فشار بالا استفاده می شود. پمپ های اسید‌سولفوریکی که برای این منظور بکار می روند، اغلب از جنس استیل 316 هستند. به منظور انتقال اسید سولفوریک 98 درصد حتماً باید از این نوع پمپ ها استفاده کنید.

انواع پمپ های اسید‌سولفوریک کوچک و بزرگ در داخل کشور نیز تولید می شوند. به عبارت دیگر، برندهای داخلی مختلفی تولید کننده پمپ‌ضد اسید با کیفیت و عملکرد قابل قبولی هستند. پمپ‌های این برندها با انواع محصولات خارجی رقابت می کنند. علاوه بر این، قیمت پمپ های داخلی بسیار مقرون به صرفه تر از محصولات خارجی است.

پمپ های اسید‌سولفوریک با متریال های مختلف و سیستم های آببندی متفاوت ساخته و عرضه می شود. با توجه به دبی، هد، غلظت، درصد خلوص و دمای اسید‌سولفوریک این پمپ‌ها با متریال پلی اتیلن، پلی پروپیلن (PP)، کاینار (PVDF) و استنلس استیل 316 ساخته می شوند. همچنین، پمپ های ضد‌اسید با دو نوع سیستم آببندی مکانیکال سیل و مگنت درایو تولید می شوند.

پمپ های اسید سولفوریک مگنتی بدون سیل و سیستم آببندی بوده و فاقد نشتی سیال هستند. در این مدل محفظه پمپ با الکتروموتور به طور مستقیم در ارتباط نیست و پروانه پمپ به واسطه نیرو مغناطیسی و توسط دو مگنتی که سمت پمپ و الکتروموتور قرار دارد، حرکت می کند. همانطور که اشاره شد، پمپ‌های ضد اسیدی مگنتی (مغناطیسی) فاقد هرگونه نشتی و ریزش سیال بوده و در مقایسه با پمپ‌های دارای مکانیکال سیل ایمنی بالاتری دارد، اما سرویس و نگهداری پیچیده تر و هزینه تعمیرات بیشتری دارد.

"انواع

قیمت پمپ اسید سولفوریک

عوامل بسیار زیادی بر قیمت نهایی پمپ‌های اسید سولفوریک تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال، جنس این نوع پمپ‌ها اغلب از استیل 316، پلی پروپیلن، پلی اتیلن و کاینار (PVDF) ساخته می شود. کاینار PVDF دارای مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و دمای بالا است. از آنجایی که اسید‌سولفوریک خاصیت خوردگی بالایی دارد، استفاده از PVDF کاینار باعث بهبود کیفیت پمپ می شود. علاوه بر این، نوع سیستم آببندی پمپ‌های اسید‌سولفوریک بر قیمت این پمپ تاثیر مستقیم دارد. بدیهی است که پمپ‌اسید سولفوریک مگنتی در مقایسه با پمپ‌های دارای مکانیکال سیل با قیمت گران تری در بازار به فروش می رسند.

از سوی دیگر، برند و کشور سازنده نیز بر قیمت پمپ‌اسید تاثیر می گذارند. بسیاری از این پمپ‌ها در داخل کشور نیز تولید می شوند و با قیمت مناسب به فروش می رسند. این پمپ‌ها از نظر کیفی و عملکردی نیز در سطح بالایی قرار دارند.

قیمت پمپ های اسید سولفوریک

سخن پایانی

پمپ های اسید سولفوریک به منظور انتقال و جابجایی مواد خورنده ای ازقبیل اسید سولفوریک به کار می روند. این پمپ ها در انواع مختلفی ساخته می شوند و انتخاب آن ها برای مراکز صنعتی کوچک و بزرگ بر اساس ظرفیت صورت می گیرد. پمپ اسید سولفوریک با ظرفیت های مختلف در داخل کشور نیز تولید می شود و با قیمت مناسب به فروش می رسد. این پمپ‌ها دارای کیفیت و عملکرد خوبی هستند. آیا تجربه خرید پمپ‌های اسید‌سولفوریک از برندهای داخلی را داشته اید؟

چگونه پمپ اسید سولفوریک سایز مناسب را انتخاب کنم؟

برای انتخاب سایز مناسب پمپ اسید سولفوریک باید به مقدار جریان مورد نیاز، فشار مورد نیاز و نوع اسید سولفوریک توجه کنید.

هنگام استفاده از پمپ اسید سولفوریک چه اقدامات احتیاطی را باید رعایت کنم؟

حفاظت فردی، تهویه مناسب مکان پمپ، سازگار بودن پمپ با اسید سولفوریک، آموزش استفاده از پمپ های اسید سولفوریک و نگهداری از اسید سولفوریک در مکانی امن.

مقالات مرتبط:

مشخصات فنی بلوئر هوادهی یا روتس بلوئر چیست؟

آنچه که باید در مورد دوزینگ پمپ کلر بدانید

نکاتی درباره ی نمایندگی بلوئر ارزن

بهترین الکتروموتور چینی چه بوده و چه کاربردهایی دارد؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.