مجله آگما

هر آن چیزی که باید درباره پمپ خلا و نحوه عملکرد آن بدانید

عملکرد پمپ خلا

اگر در صنایع خود از پمپ‌ها استفاده می‌کنید، احتمالا نام پمپ خلا به گوشتان خورده است. از آن جایی که پمپ‌های کارکرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند، می‌توانند نقش‌های مختلفی را ارائه دهند. بر خلاف سایر پمپ‌ها که وظیفه انتقال مایعات را بر عهده دارند، عملکرد پمپ خلا با خارج کردن مولکول‌های هوا و انواع دیگر گازها از یک فضا، یک خلا برای عملکرد موردنظر ایجاد می‌کنند.

پمپ‌های خلاء اغلب در عملیات صنعتی و تولیدی زمانی که به محیطی تمیز یا فشارهای زیر سطح جو نیاز است، استفاده می‌شوند. این دستگاه‌های قدرتمند، مولکول‌های گاز و هوا را از فضاهای ایزوله می‌کشند تا خلا مورد نیاز ایجاد شود. چنین خلأهایی ممکن است برای یک فرآیند مهندسی یا ساخت مورد نیاز باشند یا ممکن است مانند پمپ‌های معمولی برای انتقال مایعات از یک مکان به مکان دیگر استفاده شوند.

این پمپ‌ها به عنوان پمپ مکش نیز شناخته می‌شوند. از آن جایی که قدرت بالایی دارند، نگهداری مناسب و در صورت لزوم تعویض آن‌ها بسیار مهم خواهد بود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که عملکرد پمپ خلا دقیقا چیست و چه کاربردی دارند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید پمپ هواده و خلاء با ما همراه باشید.

پمپ وکیوم خلا

پمپ خلا یا هواده چیست؟

پمپ خلا یکی از تجهیزاتی است که قادر است با فشار دادن مولکول‌های گاز یا هوا به خارج از محظه ایزوله، یک فضای خلا جزئی ایجاد کند. معمولا این فضای ایجاد شده کم فشار خواهد بود. خلا حالت نسبی است که در آن فشار محفظه مقدار کمتری نسبت به جو محیط یا سیستم‌های مجاور دارد. این فضا با خلا مطلق که در آن فشار صفر و فاقد مولکول گاز است، متفاوت است.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کلیدی و اصلی پمپ خلا فشار اتمسفر است که وزن هوای تحت فشار بر روی زمین است. این فشار توسط وزن مولکول‌های هوا ایجاد می‌شود که در ارتفاعات بالاتر کاهش می‌یابد. فشار هوا یا فشار اتمسفر تأثیر بسزایی در عملکرد ماشین آلات به ویژه پمپ‌های خلاء دارد. فشار همیشه سعی می‌کند با حرکت مولکول‌ها از مناطق بالا به پایین برای پر کردن یک فضا هم سطح شود.

هدف همه پمپ‌ها تبدیل انرژی به فشار است. مقدار انرژی لازم برای راه اندازی یک پمپ بر اساس و به صورت وابسته با فشار اتمسفر تغییر می‌کند. هر چه فشار اتمسقر بیشتر باشد، عملکرد پمپ خلا تاثیرگذارتر خواهد بود. از آنجایی که فشار اتمسفر نقش مهمی در راندمان پمپ خلاء ایفا می‌کند، عامل مهمی در هزینه کارکرد پمپ خلاء است. درجات مختلفی از خلا وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با استفاده از این پمپ ایجاد کرد. سیستم‌های خلا که فشار بالاتر دارند، برای کاربردهای آزمایشگاهی مانند راکتورها مناسب خواهند بود. به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله با انواع پمپ هوادهی آشنا شوید را مطالعه نمایید.

عملکرد پمپ خلا و هواده

معرفی و بررسی انواع پمپ خلا

پمپ‌های خلا همان طور که می‌دانید می‌توانند در فشارهای مختلف فضای خلا ایجاد کنند، به همین دلیل، در انواع پمپ خلا های مختلفی طراحی شده اند. این پمپ‌ها به شرح زیر هستند:

پمپ خلا روتاری

پمپ‌های روتاری از پره‌های چرخشی در یک محفظه استوانه ای برای ایجاد جابجایی مثبت استفاده می‌کنند. همانطور که پره‌ها در اطراف روتور خارج از مرکز حرکت می‌کنند، مولکول‌های هوا و گاز بین پره‌ها محبوس می‌شوند و از ورودی به درگاه خروجی حرکت می‌کنند و خلاء ایجاد می‌کنند. این نوع پمپ در طیف وسیعی از صنایع مانند سیستم‌های پزشکی، محیط زیست، فرآوری مواد غذایی و سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می شود. تعمیر و نگهداری منظم برای تضمین عملکرد پمپ خلا به صورت بهینه پمپ ضروری است. یکی از نکات منفی، نیاز به تعویض مکرر روغن به منظور محدود کردن احتمال سایش می‌باشد که بهتر است آن را پس از 3000 ساعت تعویض کنید.

پمپ وکیوم پیستونی

این نوع پمپ از دسته جابجایی مثبت است که با فشار قوی، و رفت و برگشت پیستون، درون سیلندر عمل پمپاژ را انجام می‌دهد. از پمپ وکیوم پیستونی در مواقعی استفاده می‌شود که نیاز به فشار خروجی بالا باشد. شما می‌توانید از این پمپ در کارواش‌ها و صنایع مختلف دیگر استفاده کنید. از مشخصات این پمپ می‌توان به دبی پایین و فشار بالا اشاره کرد.

پمپ پیستونی در فشارهای مختلف طراحی شده است که از پرکاربردترین آن می‌توان به پمپ 200 بار اشاره کرد. برخی از پمپ‌های پیستونی مستقیما به الکتروموتور وصل می‌شوند در نتیجه می‌توان گفت که آن‌ها هالوشافت هستند و کوپل مستقیم بوده و هیچ واسطی ندارند.

پمپ وکیوم خشک

از جمله پمپ‌های خلا است که در دو نوع تک مرحله ای و دو مرحله ای طراحی می‌شوند. از پمپ وکیوم خشک به دلیل سبک بودن در مصارفی استفاده می‌شود که نیاز به ملاحضات و استفاده محتاطانه دارند. از آن جایی که نام آن وکیوم خشک است، بنابراین، هیچ نیازی به استفاده از روفن یا آب ندارند و هوای خروجی آن‌ها خشک خواهد بود. اندازه خلا این پمپ‌ها کمتر از پمپ‌های وکیوم روغنی است و می‌توانند تا میزان 10 میلی متر جیوه خلا ایجاد کنند. از این پمپ می‌توان در صنایع دارویی، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی و پتروشیمی استفاده کرد.

پمپ آب در گردش وکیوم

این شکل از پمپ‌های خلا تک محوره هستند و از نوع جابجایی مثبت طراحی می‌شوند. از آن جایی که روی ساختار این پمپ زیاد کار شده، برای کار در شرایط مداوم و سخت مناسب خواهند بود. همچنین می‌توان از آب آن‌ها برای سیلینگ و خنک کاری استفاده کرد. از آن جایی که آن‌ها استهلاک پایین و عملکرد پمپ خلا به شکل ساده ای دارند، برای انتقال گازهای دارای آلایندگی، گازهای معمولی و بخارات مناسب خواهند بود. پمپ آب در گردش وکیوم سازگاری بالایی با محیط دارد و می‌تواند در برابر پدیده کاویتاسیون محافظت کند.
به دلیل طراحی کوچکی که دارند، برای محیط‌هایی با فضای کم ایده آل هستند. از طرفی، وزن کمی دارند و به دلیل حمل و نقل آسان، کاربردهای مختلفی در صنایع خواهد داشت.

کاربردهای پمپ خلا و هواده

پمپ خلا و هواده چه کاربردی دارد؟

فرقی ندارد که انواع پمپ خلا چه باشد، پمپ‌های خلا برای طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می‌شود. بسیاری از محصولاتی که پر استفاده هستند را نمی‌توان بدون فشرده سازی در خلا تولید کرد. تلفن‌های همراه می‌توانند مثال خوبی باشند. معمولاً برای این کاربردها، نکته مهم ایجاد فضایی تا حد امکان تمیز است که در آن ذرات کوچک کیفیت تولید را مختل نکنند. حتی کمترین آلودگی در روند تولید می‌تواند محصول را غیرقابل استفاده کند.

در حالی که یک پمپ خلا ساده برای ایجاد خلا سخت کافی است، لازم است چندین پمپ را برای فشارهای منفی شدیدتر پشت سر هم قرار دهید. دستگاه‌های رادیو تراپی، غنی سازی اورانیوم، پالایش نفت، میکروسکوپ‌های الکترونی و سیستم‌های تهویه مطبوع، از جمله بیشترین موارد مورد استفاده پمپ خلا محسوب می‌شوند. قیمت پمپ هواده از طریق تماس با ما قابل استعلام خواهد بود.

چگونه از پمپ خلا باید نگهداری کنیم؟

پمپ‌های خلا می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند، از این رو نگهداری و در صورت لزوم تعمیر به موقع آن‌ها بسیار مهم است. به همین خاطر، پیروی از نکات زیر می‌تواند در نگهداری صحیح این پمپ‌ها تاثیرگذار باشد:

  • بررسی منظم: برا این که بدانید پمپ‌ها چه عملکردی دارند، باید به صورت دوره ای نسبت به چک کردن آن‌ها اقدام کنید. این بررسی‌ها باعث می‌شود که هر گونه خرابی در آن‌ها را تشخیص دهید. در صورت تشخیص دادن محل خرابی نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.
  • تعویض روغن: همه پمپ‌ها برای کار کردن روان به روغن نیاز دارند. اگر به موقع روغن پمپ را عوض نکنید، در عملکرد پمپ خلا اختلال ایجاد می‌شود. مهم است که از روغن مخصوص استفاده کنید تا پمپ آسیب نبیند.
  • تمیز کردن پمپ: پمپ‌ها ممکن است در اثر کارکرد زیاد آلوده شوند و ذرات زیادی در میان اجزا آن قرار بگیرد. به همین دلیل باید به شکلی آن‌ها را تمیز کنید که هیچ گونه ضربه یا خراش روی آن‌ها ایجاد نشود. از طرفی، این تمیز کردن باید به صورت منظم و دوره ای باشد.
  • محافظت در برابر گرد و غبار: چون پمپ خلا در محیط قرار می‌گیرد، به راحتی گرد و غبار و رطوبت در آن نفوذ می‌کند. در نتیجه، باید تدابیری را برای محافظت از آن‌ها به کار بگیرید.

انواع پمپ خلا و هواده

جمع بندی

پمپ‌های خلا یکی از انواع پمپ‌ها هستند ککه علاوه بر انتقال مایعات می‌توانند در ایجاد فضای خلا برای صنایع ختلف نیز کاربردی باشند. این پمپ‌ها طراحی خاصی دارند و به دلیل این که سبک هستند، می‌توانند در موارد زیادی کاربرد داشته باشند. انتخاب نوع پمپ خلا برای ایجاد فضای مناسب می‌تواند بر اساس عوامل زیادی تعیین شود. سرعت پمپاژ، محدوده فشار، نرخ جریان، نوع کاربرد گاز، اندازه حجم، طول عمر و مکان سیستم همگی این فاکتورها می‌توانند در انتخاب پمپ خلا تاثیرگذار باشند.

اگر قصد خرید این پمپ را دارید در ابتدا باید هدف محدوده کاری خود را تعیین کنید و سپس نسبت به خرید بهترین پمپ اقدام کنید. ما در آگما پمپ انواع پمپ خلا را با قیمت مناسب را ارائه می‌کنیم. کافی است در سایت با جست و جوی پمپ موردنظر آن را سفارش دهید.

 

سوالات متداول

یک پمپ خلا چیست؟

پمپ خلاء یک دستگاه مکانیکی است که برای حذف مولکول‌های گاز یا هوا از یک محفظه بسته برای ایجاد یک محیط خلاء یا فشار کم استفاده می‌شود.

کاربردهای پمپ خلاء چیست؟

پمپ‌های خلاء کاربردهای گسترده ای از جمله بسته بندی و آب بندی وکیوم و تقطیر خلاء و فیلتراسیون دارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.