مجله آگما

بررسی تفاوت‌های الکتروموتور موتوژن با الکتروژن

تفاوت های الکتروموتور موتوژن با الکتروژن

الکتروموتورها یکی از تجهیزات مهم صنعتی هستند که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی را بر عهده دارند. این موتورها در انواع گوناگون ساخته می‌شوند. موتوژن و الکتروژن دو برند برتر ایرانی در زمینه تولید الکتروموتور هستند. در این مقاله قصد داریم، تفاوت الکتروموتور موتوژن با الکتروژن را بیان کنیم. الکتروموتورها در انواع الکتروموتور معمولی TEFC، کولری و ضد انفجار ساخته شده‌اند. علاوه بر این الکتروموتورها بر اساس برق مصرفی خود در دو نوع تک‌فاز و سه‌فاز به بازار مصرف ارائه می‌شوند. موتورهای الکتریکی یا الکتروموتورها کاربردهای گسترده‌ای دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کاربردهای مهم موتورهای الکتریکی

  • تولید انواع دمنده‌ها و فن‌ها
  • قابل استفاده در صنعت کشتی‌سازی
  • تولید پمپ‌ها و توربین‌ها
  • ساخت و تولید تجهیزات تهویه و خنک‌کننده
  • استفاده در کارخانه‌های کاغذسازی
  • تولید کمپرسورها
  • تولید انواع لوازم خانگی و وسایل نقلیه موتوری

همان‌طور که ملاحظه کردید، الکتروموتورها از مهم‌ترین اختراعات بشر هستند که در اغلب صنایع، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند، برندهای خارجی این محصول را به دلیل کیفیت بالا در ساخت خریداری کنند.

معرفی الکتروموتور و کاربردهای آن در صنعت

امروزه شرکت‌های تولید کننده الکتروموتور در ایران با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا و به‌کارگیری نیروهای متخصص و متعهد، الکتروموتورهایی با کیفیت بالا و مشابه با الکتروموتورهای خارجی تولید کرده‌اند. شرکت‌های موتوژن و الکتروژن توانسته‌اند، در زمینه تولید الکتروموتور موفقیت‌های بسیاری را کسب کنند. موتورهای موتوژن و الکتروژن هر دو از محصولات صنعتی با بازدهی بالا هستند و هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. بررسی الکتروموتور موتوژن با الکتروژن نشان می‌دهد که هر دو این الکتروموتورها قدرت‌مند هستند و موفق به دریافت استانداردهای لازم در این زمینه شده‌اند.

الکتروموتور موتوژن و الکتروموتور الکتروژن هر دو از 3 جزء اصلی استاتور، رتور و محفظه ساخته شده‌اند. استاتور نوعی قسمت ثابت در موتور الکتریکی است که با استفاده از سیم‌پیچ‌ها و آهن¬رباهای خود سبب ایجاد میدان مغناطیسی شده و می‌تواند، باعث چرخش روتور شود. روتور قسمت متحرک موتور الکتریکی است. این قطعه برای تولید انرژی مکانیکی به کار می‌رود. روتورها دارای تیغه‌های رسانا هستند و وظیفه حمل و جابه¬جایی جریان را از طریق میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط استاتور بر عهده دارند.

تمام بخش‌های ثابت و متحرک الکتروموتورها در داخل یک محفظه یا پوسته قرار گرفته‌اند. معمولا این محفظه از جنس چدن یا آلومینیوم ساخته می‌شود و کاملا بسته است. وظیفه اصلی این محفظه، محافظت از اجزای داخلی الکتروموتور در برابر عوامل آسیب‌زای مختلف است.

مقایسه الکتروموتورهای الکتروژن و موتوژن

الکتروموتور موتوژن با الکتروژن چه تفاوت‌هایی دارد؟

بارزترین تفاوت الکتروموتور موتوژن با الکتروژن قدرت بالاتر موتورهای موتوژن نسبت به الکتروژن است. به طور کلی می‌توان گفت کمپانی موتوژن، موتورهای قدرت‌مندتری تولید می‌کند که می‌توانند، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان نمونه، شرکت موتوژن موفق به تولید الکتروموتور 750 دور سه فاز شده است که از این لحاظ در میان محصولات مشابه خود بدون رقیب است. علاوه بر این می‌توان گفت که بازه توان الکتروموتور موتوژن بسیار وسیع‌‌تر از الکتروموتور الکتروژن است.

سایر تفاوت‌های الکتروموتورهای الکتروژن و موتوژن

دیگر تفاوت الکتروموتور موتوژن با الکتروژن تنوع بیش¬تر محصولات موتوژن است. برند موتوژن طیف گسترده‌ای از موتورهای صنعتی را تولید می‌کند؛ در حالی‌که کمپانی الکتروژن به تازگی تولید محصولات صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است. الکتروموتورهای تک فاز موتوژن، در دو نوع تک خازن و دو خازن تولید می‌شوند،. اما الکتروموتور‌های تک فاز الکتروژن، تنها به صورت تک خازن موجود هستند. به جرات می‌توان گفت که الکتروژن در زمینه طراحی الکتروموتورهای تک فاز یا الکتروموتورهای سبک برای تجهیزات خانگی، بهتر از برند موتوژن است.

تفاوت‌های مهم الکتروموتورهای الکتروژن و موتوژن

درجه حفاظت از دیگر عوامل تفاوت الکتروموتور موتوژن با الکتروژن است. الکتروموتور الکتروژن، دارای درجه حفاظت IP55 است؛ در صورتی‌که الکتروموتورهای موتوژن تک فاز درجه حفاظت IP44 و موتورهای موتوژن سه فاز درجه حفاظت IP54 را دارند.

کمپانی موتوژن، موفق به تولید الکتروموتورهای ضد انفجار با درجه حفاظتی EN و عایق حرارتی سطح F شده است؛ در حالی‌که شرکت الکتروژن تاکنون هیچ‌گونه الکتروموتور ضد انفجاری را تولید نکرده است. از این لحاظ می‌توان گفت که سهم برند موتوژن از صادرات در بازارهای بین المللی بیشتر از الکتروژن است. بررسی الکتروموتور موتوژن با الکتروژن بیان‌گر این موضوع است که برند موتوژن بسیار قدیمی‌تر از الکتروژن است. شرکت موتوژن در زمینه تولید الکتروموتورها سابقه‌ای 50 ساله دارد؛ در حالی¬که که شرکت الکتروژن تنها 30 سال است که در این زمینه مشغول به فعالیت است.

تفاوت الکتروژن با الکتروموتور موتورژن

 

الکتروموتور موتوژن چیست؟

کمپانی موتوژن یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ایرانی تولیدکننده الکتروموتور است. فعالیت این شرکت از سال 1352 با نام تجاری گلدالکتریک آغاز شد. دو سال بعد یعنی در سال 1354 نام این شرکت به موتوژن تغییر یافت. کمپانی موتوژن تولیدکننده انواع الکتروموتورهای صنعتی و خانگی است. محصولات این برند به دلیل کیفیت بالا و طراحی فوق العاده به اکثر کشورهای همسایه و حتی به اروپا و آفریقا نیز صادر می‌شود. این کمپانی محصولات خود را بر اساس استانداردهای DIN و NEMA و IEC تولید می‌کند.

بررسی ویژگی‌های الکتروموتورهای موتوژن

ویژگی‌های الکتروموتورهای موتوژن

موتوژن با بهره‌مندی از دانش نیروهای بومی و تخصصی و با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، سالانه بیش از 3 میلیون الکتروموتور رله‌ای تک فاز و سه فاز را با محفظه‌های چدنی و آلومینیومی تولید می‌کند. این برند سهم بزرگی از نیاز صنایع به الکتروموتور را برطرف کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های الکتروموتور موتوژن، دارا بودن گواهینامه‌هایISO45001،ISO9001 ، ISO14001 و HSE-MS از موسسه بین المللی MTIC است. در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تولیدکننده‌های انواع الکتروموتور در خاورمیانه است.

بررسی انواع الکتروموتورهای موتوژن

شرکت موتوژن در طراحی و تولید موتورهای الکتریکی جریان متناوب یا AC به خوبی عمل کرده و توانسته است انواع الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز را تولید کند. شما مشتریان محترم باید قبل از خرید نیاز خود را مشخص کرده و مطابق با آن بهترین الکتروموتور را خریداری نمایید.

الکتروموتورهای موتوژن سه فاز با فریم آلومینومی

الکتروموتور موتوژن بر اساس ویژگی‌ها و کاربردهای خود در انواع گوناگونی تولید شده ‌است. هر کدام از این الکتروموتورها برای کاربردهای خانگی یا صنعتی خاص به کار می‌روند. جدول زیر تمامی مشخصات فنی الکتروموتور موتوژن سه فاز با بدنه آلومینیومی را نشان می‌دهد:

مشخصات فنی الکتروموتورهای موتوژن سه فاز فریم آلومینیومی
استاندارد اخذ شدهIEC
درجه حفاظتIPS54
روش تهویهIC41
نوع پره‌هاداشتن پره‌های روتور و پروانه خنک کننده
فرکانس50 هرتز
ولتاژ نامی380 ولت (بنا بر نیاز مشتری می‌تواند تغییر کند)
نوع روتورقفس سنجابی
کلاس حرارتیF

 الکتروموتور سه فاز موتوژن با بدنه‌ای از جنس چدن

این الکتروموتور یکی از با کیفیت‌ترین موتورهای الکتریکی موجود در ایران است و در فریم سایزهای 100 الی 355 موجود می‌باشد. این محصول در 2 نوع تک دور و دو دور طراحی و تولید شده است. جدول زیر مشخصات فنی این الکتروموتور را به خوبی نشان می‌دهد:

مشخصات فنی الکتروموتورهای موتوژن سه فاز فریم چدنی
استاندارد اخذ شدهIEC34
درجه حفاظتIP54
روش تهویهIC41
نوع پره‌هادارای پره‌های روتور و پروانه خنک کننده
فرکانس50 هرتز
ولتاژ نامی380 ولت (بنا بر نیاز مشتری می‌تواند تغییر کند)
نوع روتورقفس سنجابی
کلاس حرارتیF

 الکتروموتور تک فاز تک خازنه یا خازن ثابت موتوژن

یکی دیگر از محصولات منحصر به فرد موتوژن، الکتروموتورهای تک فاز و تک خازنه هستند که در سایزهای 56 الی 112 طراحی و تولید شده‌اند. این سری از الکتروموتورها برای استفاده در فن‌ها، گرم‌کننده‌های هوا، کمپرسورهای تهویه مطبوع و… مناسب هستند. جدول زیر مشخصات فنی این محصول را نشان می‌دهد:

مشخصات فنی الکتروموتورهای موتوژن تک فاز با خازن دائم
استاندارد اخذ شدهIEC
درجه حفاظتIP54
روش تهویهIC41
نوع پره‌هادارای پره‌های روتور و پروانه خنک کننده
فرکانس50 هرتز
ولتاژ نامی220 ولت (بنا بر نیاز مشتری می‌تواند تغییر کند)
نوع روتورقفس سنجابی
کلاس حرارتیF
نوع خازنCR

الکتروموتور موتوژن تک فاز با دو خازن

این الکتروموتور دارای دو خازن (خازن دائم، خازن استارت) با بدنه‌ای از جنس آلومینیوم است که در سایزهای 56 الی 112 موجود می‌باشد. این نوع الکتروموتور در صنایع مختلفی مانند ساخت ماشین آلات کشاورزی، انواع آسیاب، دمنده‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدول زیر مشخصات فنی این الکتروموتور را نشان می‌دهد:

مشخصات فنی الکتروموتورهای موتوژن تک فاز دو خازنه
استاندارد اخذ شدهIEC
درجه حفاظتIPS44
روش تهویهIC41
نوع پره‌هاداشتن پره‌های روتور و پروانه خنک کننده
فرکانس50 هرتز
ولتاژ نامی220 ولت (بنا بر نیاز مشتری می‌تواند، تغییر کند)
نوع روتورقفس سنجابی
کلاس حرارتیF
نوع خازنCRS

الکتروموتور الکتروژن چیست؟

شرکت الکتروژن یکی از بهترین تولیدکننده‌های تجهیزات صنعتی است. این کمپانی در سال 1359 تاسیس گردیده و امروزه به یکی از برترین شرکت‌های تولیدکننده در خاورمیانه تبدیل شده است. دریافت لیسانس از شرکت Hanning آلمان، Sole و Sisme ایتالیا نشانی از کیفیت بالای محصولات این برند است. مجموعه صنعتی الکتروژن با بهره‌مندی از کادری مجرب و با تجربه و با استفاده از خط‌های تولید اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، انواع الکتروموتور را تولید می‌کند. استفاده از دانش نیروهای بومی و داخلی در تولید الکتروموتور الکتروژن سبب شده است تا قیمت نهایی این محصول بسیار مناسب باشد.

معرفی الکتروموتورهای الکتروژن

ویژگی‌ الکتروموتورهای الکتروژن

الکتروموتور الکتروژن با استفاده از آخرین و جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا و با راندمان بسیار بالا تولید شده‌ است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های الکتروموتورهای الکتروژن، دریافت CE اتحادیه اروپا و لیسانس کیفیت برای تولید الکتروموتور صنعتی از کشورهای آلمان و ایتالیا است. طراحی بدنه الکتروموتورهای الکتروژن بر اساس الکتروموتورهای زیمنس آلمان انجام شده است که امروزه طرفداران بسیار زیادی در میان صاحبان صنعت دارد. الکتروموتورهای الکتروژن در توان‌های پایین، بسیار خوب عمل کرده‌اند.

ویژگی‌های الکتروموتورهای الکتروژن سه فاز

  • تولید الکتروموتور در بازه توان‌دهی ۰.۰۶ کیلووات تا ۱۸.۵ کیلووات
  • تولید الکتروموتورهایی با سرعت‌های ۱۰۰۰، ۱۴۰۰ و ۳۰۰۰ دور
  • ساخت انواع موتورهای الکتریکی با بدنه آلومینیومی
  • طراحی و ساخت موتورهای الکتریکی با بازه توان ۲۲ تا ۴۵ وات و همچنین سرعت ۱۴۰۰ دور

آشنایی با انواع الکتروموتورهای الکتروژن

  • الکتروموتورهای سه فاز با فریم آلومینومی: این دسته از الکتروموتورهای الکتروژن از سایز 63 تا سایز 160 با توان تولیدی 0.18 تا 18.5 کیلووات در بازار مصرف موجود هستند.
  • الکتروموتورهای سه فاز با بدنه‌ای از جنس چدن: این دسته از الکتروموتورهای الکتروژن از سایز 160 تا سایز 225 با توان تولیدی 11 تا 45 کیلووات تولید شده‌اند.
  • الکتروموتورهای تک فاز تک خازن (خازن دائم یا ثابت): این گروه از الکتروموتورهای الکتروژن در سایزهای 63 تا 100 تولید شده‌اند و توانایی تولید توان از بازده 0.18 کیلووات تا 2.2 کیلووات را دارا هستند.
  • الکتروموتورهای تک فاز با دو خازن: این الکتروموتور الکتروژن دقیقا همان مشخصات فنی الکتروموتور تک فاز با خازن دائم را دارد؛ با این تفاوت که این الکتروژن‌ها در سایزهای 63 تا 160 و با توان‌های تولیدی 0.18 تا 18.5 کیلووات تولید شده‌اند.

انواع الکتروموتورهای الکتروژن

تفاوت اصلی موتور موتوژن با الکتروموتور الکتروژن

برجسته‌ترین و مهم‌ترین تفاوت الکتروموتور موتوژن با الکتروژن، قدرت و توان بیش¬تر موتورهای موتوژن است. الکتروموتورهای موتوژن به دلیل توان بالای خود برای مصارف صنعتی به کار می‌روند. الکتروموتورهای صنعتی با نمونه‌های خانگی تفاوت‌های گسترده‌ای دارند. دیگر تفاوت الکتروموتور موتوژن با الکتروژن این است که کمپانی الکتروژن تنها الکتروموتورهایی با بدنه چدنی را تولید می‌کند اما موتوژن الکتروموتورهایی را با توان‌های مختلف، با بدنه‌هایی از جنس چدن و آلومینیوم تولید کرده است.

با توجه به موارد یاد شده می‌توان بیان کرد که موتوژن در زمینه تولید الکتروموتورهای صنعتی بسیار موفق‌تر از برند الکتروژن است. در مقابل موتوژن در زمینه تولید موتورهای کم‌توان با درجه حفاظت IP55 بسیار بهتر عمل کرده است.

خرید موتور کولر موتوژن بهتر است یا الکتروژن؟

هر دو برند الکتروژن و موتوژن در زمینه ساخت و تولید موتورهای کولر فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند محصولات خود را به سایر کشورها نیز صادر کنند؛ به همین دلیل نمی‌توان برتری خاصی را برای یکی از این دو برند بیان کرد.

موتور کولر موتوژن بهتر است یا الکتروژن

کولرهای آبی از جمله پرمصرف‌ترین تجهیزات سرمایشی در کشور هستند که توسط الکتروموتور کار می‌کنند. هر دو برند سعی کرده‌اند محصولات بسیار مرغوبی را در این زمینه تولید کنند؛ به همین دلیل محصولات هر دو شرکت قابل اعتماد هستند. برای خرید الکتروموتور برای کولرهای خود لازم است در ابتدا نیاز خود را بر حسب توان مصرفی کولر و ابعاد آن در نظر بگیرید و پس از آن یکی از الکتروموتورهای برند الکتروژن و موتوژن را انتخاب کرده و خریداری نمایید. آریا گشتاور مانا یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها برای خرید این محصولات در ایران است.

خرید موتور صنعتی موتوژن بهتر است یا الکتروژن؟

همان‌طور که پیش از این هم بیان کردیم، کمپانی موتوژن سابقه‌ای بسیار قدیمی در تولید الکتروموتورهای صنعتی دارد و انواع مختلفی از این موتورها را طراحی و روانه بازار مصرف کرده است؛ از این رو بهتر است، برای خرید الکتروموتورهای صنعتی محصولات موتوژن را مدنظر قرار دهید. البته کمپانی الکتروژن توانسته است با استفاده از ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های روز دنیا، الکتروموتورهای صنعتی بسیار خوب و قدرت‌مندی را تولید کند، اما با وجود این هنوز هم الکتروموتورهای موتوژن در زمینه صنعتی برتر از انواع الکتروژن شناخته شده‌اند.

انتخاب بهترین موتور الکتریکی برای مصارف صنعتی

موتور کولر الکتروژن با موتوژن در توان دهی چه تفاوتی دارند؟

بررسی الکتروموتور موتوژن با الکتروژن نشان داده است که هر دو این شرکت‌ها در تولید دینام یا موتور کولر بسیار قدرت‌مند عمل کرده‌اند، اما با این وجود تفاوت‌هایی نیز دارند. کمپانی موتوژن بیشتر تمرکز خود را بر روی تولید الکتروموتورهای کولری تک فاز گذاشته است؛ به همین دلیل اغلب برای کولرهای خانگی استفاده می‌شوند. شرکت موتوژن توانسته است، موتورهای کولری را در توان‌های بسیار بالا تولید کند. بازه توان الکتروموتورهای موتوژن بین 2.2 تا 400 کیلووات است. اما لازم به ذکر است که این برند موفق به تولید الکتروموتورهای کولری با سرعت ۷۵۰ دور از نوع ۳ فاز نیز شده است.

الکتروموتور الکتروژن کولری توان‌دهی در محدوده ۰.۰۶ الی ۱۸.۵ کیلو وات با پوسته آلومینیومی و 22 الی ۴۵ کیلو وات با پوسته چدنی دارد. این محصولات بر اساس سرعت‌های استاندارد 1000، 1400 و 3000 دور طراحی و ساخته شده‌اند.

آیا قیمت موتور موتوژن با الکتروژن تفاوت زیادی دارد؟

قیمت یکی از مباحث کلیدی در خصوص تفاوت الکتروموتور موتوژن با الکتروژن است. از آن¬جایی که هر دو این محصولات در ایران ساخته می‌شوند؛ بنابراین تفاوت قیمت زیادی ندارند. این الکتروموتورها قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی دارند.

بررسی قیمت انواع الکتروموتور

اگر به دنبال موتورهای الکتریکی ایرانی و خوش کیفیت با قیمت مناسب و پایین هستید، می‌توانید محصولات الکتروژن و موتوژن را خریداری کنید. شما مشتریان محترم می‌توانید، آخرین قیمت الکتروموتور الکتروژن و موتوژن را از پشتیبانی آگما دریافت نمایید.

سخن پایانی
الکتروموتورها از جمله پرکاربردترین تجهیزات صنعتی هستند که برای تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی به کار می‌روند. این محصول در کشور ما توسط دو برند موتوژن و الکتروژن طراحی و تولید می‌شود. الکتروموتورهای موتوژن و الکتروژن بسیار با کیفیت هستند و در صنایع مختلفی به کار می‌روند. کمپانی موتوژن قدیمی‌تر از الکتروژن است و تنوع بسیاری در محصولات خود دارد. علاوه بر این الکتروموتور موتوژن برای مصارف صنعتی مناسب‌تر از الکتروموتور الکتروژن است. در مقابل الکتروموتور الکتروژن برای مصارف سبک و خانگی بسیار به صرفه‌تر است.

شرکت آریا گشتاور مانا برترین و بزرگ‌ترین تامین کننده محصولات صنعتی مانند الکتروموتور است. آگما عرضه کننده این محصولات در انواع برندهای داخلی و خارجی با بالاترین درجه کیفی به همراه گارانتی و گواهی‌نامه های شرکتی اصالت کالا است. گروه مهندسی آگما با دارا بودن پشتیبانی فنی، مشاوره رایگان و خدمات پس از فروش، بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را به دست شما مشتریان عزیز می‌رساند. شما عزیزان می‌توانید، برای درخواست مشاوره در خصوص خرید انواع الکتروموتور با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1. الکتروموتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

الکتروموتور نوعی ماشین صنعتی است که انرژی الکتریکی را به انرژی حرکتی یا مکانیکی تبدیل می‌کند. الکتروموتور شامل قطب‌های مغناطیسی و سیم‌پیچ‌های الکتریکی است که با تغییر جهت جریان الکتریکی در آن‌ها، نیروی الکترومغناطیسی تولید می‌شود. این نیرو سبب چرخش محور الکتروموتور می‌شود.

2. چگونه الکتروموتور مناسب خود را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب الکتروموتور لازم است در ابتدا نوع برق مصرفی (تک فاز، سه فاز) مشخص کنید و بعد بر اساس توان مورد نیاز، تعداد دور موتور، کاربری مورد نظر و… بهترین الکتروموتور را خریداری نمایید.

3. بازه توان الکتروموتورهای تک فاز الکتروژن و موتوژن چقدر است؟

این بازه در هر دو نوع از این محصولات مشابه هم و معادل 0.25 تا 2.2 کیلووات است.

4. بازه توان الکتروموتورهای سه فاز الکتروژن و موتوژن چقدر است؟

  • 0.06 تا 400 کیلووات در الکتروموتور موتوژن
  • 0.12 تا 200 کیلووات در الکتروموتور الکتروژن

5. الکتروموتورهای موتوژن و الکتروژن را از کجا خریداری کنیم؟

شرکت آریا گشتاور مانا با بیش از ده سال تجربه در ارائه محصولات صنعتی، یکی از بهترین مراکز برای خرید اینترنتی این محصول است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.