مجله آگما

پمپ روغن داغ در چه صنایعی کاربرد دارد؟

کاربرد پمپ روغن داغ

پمپ‌ها از جمله محصولاتی هستند که به واسطه آن‌ها می‌توان سیالات مختلف را از جایی به جای دیگر انتقال داد. این تجهیزات کاربردی انواع مختلفی دارند و بر اساس یکسری ویژگی‌ها، فاکتورها و مشخصه‌ها دسته‌بندی می‌شوند. در میان انواع پمپ‌ها، پمپ روغن داغ یا به اصطلاحی دیگر پمپ سیرکوله یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین‌ها به شمار می‌رود که در صنایع گوناگون از آن استفاده می‌شود.

این محصول در دسته پمپ‌های گریز از مرکز قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی این پمپ، مشخصات و کاربردهای آن بپردازیم. اگر قصد خرید پمپ روغن داغ دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول با ما همراه شوید.

پمپ روغن داغ چیست؟

پمپ روغن داغ که معمولا به نام پمپ سیرکوله شناخته می‌شود، از جمله پمپ‌های سانتریفیوژی به شمار می‌رود که به منظور انتقال سیالات و حرکت آن‌ها در سیستم‌های بسته کاربرد دارد. این پمپ که نمونه‌ای از پمپ‌های گریز از مرکز به شمار می‌رود، قابلیت تحمل سیالاتی با دمای بالا و تا ۳۵۰ درجه سانتی گراد را دارد، به همین علت برای انتقال و جابه‌جایی مایعات و سیالات داغ مانند روغن داغ یا آب داغ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پمپ روغن داغ به شکل افقی نصب می‌شود و مکش آن به صورت تک زمانه است. این پمپ می‌تواند مایعاتی نظیر آب را تا دمای ۱۸۹ درجه و روغن‌های داغ را تا دمای ۳۵۰ درجه و حتی بیشتر، از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کند؛ چراکه مواد به کار رفته در تولید آن مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و مواد شیمیایی از خود نشان می‌دهند.

ظاهر این پمپ به شکل افقی است و یک مکنده گریز از مرکز با محفظه حلزونی. پروانه پمپ به کمک یک موتور الکتریکی به چرخش در می‌آید و به این ترتیب با قدرت مکشی که پیدا می‌کند سیالات را به درون می‌کشد. پره‌هایی که داخل پمپ تعبیه شده‌اند باعث جابه‌جا شدن مایع شده و به آن شتاب می‌دهند. این شتاب، انرژی جنبشی درون مایع را بیشتر کرده و آن را به فشار تبدیل می‌کند. در نهایت این فشار مایع را با شدت بالا از منفذ خروجی جریان خارج می‌کند.

پمپ روغن داغ چیست

مشخصات فنی پمپ روغن داغ

پمپ روغن داغ مانند هر پمپ دیگری یکسری ویژگی‌ها و مشخصاتی دارد که به واسطه آن‌ها از سایر پمپ‌ها تفکیک می‌شود. به طور مثال می‌توان به ساختمان افقی یک طبقه و محفظه حلزونی شکل آن اشاره کرد. این پمپ بر اساس یکسری استانداردها تولید می‌شود و ابعاد و اندازه‌های مشخصی دارد.

از مشخصات دیگر پمپ روغن داغ می‌توان به ۲ عدد بلبرینگ شیار عمیق در ساختار آن اشاره کرد. جهت مکش پمپ سیرکوله افقی و جهت رانش آن عمودی است و فلنچ‌های آن بر اساس استاندارد DIN1092 – ۲ – PN10 تولید می‌شوند. از مشخصات دیگر آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • قطر خروجی؛ ۳۲ تا ۱۰۰ میلی متر
  • ظرفیت آبدهی؛ حداکثر تا ۳۵۰ مترمکعب در ساعت
  • ارتفاع: حداکثر ۹۵ متر
  • درجه حرارت سیال در آب بندی: ماکزیمم۳۰۰ درجه سانتی گراد
  • فشار تست: حداکثر ۱۵ بار
  • سرعت دورانی: ۱۴۵۰_۲۹۰۰ دور در دقیقه
  • دمای محیط: حداکثر ۴۰ درجه سانتیگراد
  • فلنچ مکش و رانش: مطابق با استاندارد DIN1092-2/PN10
  • دمای کارکرد: تا ۳۵۰ درجه سانتیگراد
  • روغن خنک کاری: هوا
  • یاتاقان ها: بلبرینگ که با گریس روان کاری شده است.
  • نوع آب بند: آب بند مکانیکی
  • کلاس عایق بندی: F
  • نوع الکتروموتور: سه فاز، ۵۰ هرتز، ۴۰۰ ولت

مشخصات فنی پمپ روغن داغ

مزایای استفاده از پمپ روغن داغ

پمپ روغن مزایای بی‌شماری دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • یاتاقان‌های به کار رفته در تولید این پمپ‌ها فوق العاده قوی و مقاومند.
  • این پمپ‌ها با اغلب موتور‌های الکتریکی صنعتی کوپل می‌شوند.
  • جنس بدنه و پوسته این پمپ‌ها از برنج است به همین علت استحکام و دوام فوق العاده‌ای دارند.
  • کیفیت قطعات به کار رفته در این پمپ بسیار زیاد است و در اثر تماس با سیالات داغ هیچ آسیبی نمی‌بینند و یا تغییر شکل نمی‌دهند.
  • از دیگر مزایای این محصول می‌توان به نصب آسان و کم هرینه بودن پروسه نگهداری از محصول اشاره داشت.
  • این پمپ عمر و دوامی طولانی دارد به همین واسطه در صنایع گوناگون از آن بهره می‌گیرند.
  • این پمپ به هیچ عنوان نشتی نمی‌دهد و کمترین آسیب را به محیط زیست می‌رساند.

کاربرد پمپ روغن داغ در صنایع مختلف

پمپ‌های روغن داغ در طیف گسترده‌ای از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای از موارد مصرف مهم این محصول به شرح زیر است:

صنعت کاغذ و چوب

یکی از انواع کاربرد پمپ روغن در صنایع، مربوط به پرس و تولید تخته‌های سه لایی می‌شود.

صنعت مواد غذایی

کاربرد پمپ روغن داغ در صنایع مواد غذایی بیشتر مربوط به کارخانه‌های تولید چیپس و خمیرهای خشک می‌شود. همچنین این محصول جهت تامین گرمای مورد نیاز برای اجاق‌های پخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنعت ساختمان

دیگر کاربرد پمپ روغن داغ در صنایع، مربوط به صنعت ساخت و ساز می‌شود. ساخت بتن‌های پیش ساخته، پرس آجر و تامین سیستم گرمایش ساختمان از جمله موارد استفاده از این پمپ در حوزه ساخت و ساز است.

صنعت پلاستیک و پلیمر

کاربرد پمپ روغن داغ در صنایع پلاستیک و پلیمر بسیار است. در این صنعت به منظور انتقال سیالات به درون مخازن ترکیب، تزریق، قالب گیری و… از این پمپ‌ها استفاده می‌کنند.

خشک شویی و لباسشویی

برای اینکه گرمای مورد نیاز تجهیزات خشک شویی و لباس شویی از جمله اتو و… تامین شود، پمپ سیرکوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنایع دارویی و مواد شیمیایی

کاربرد پمپ روعن داغ در صنایع دارویی و شیمیایی بسیار مهم است. در این صنایع برای اینکه مواد و مایعاتی که دارای ویسکوزیته بالا هستند با هم ترکیب شود، این نوع پمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر آن در مخزن واکنش شیمیایی، خشک کردن مواد، تولید فیبرهای مصنوعی و… این پمپ بسیار کاربردی است.

قیرسازی

قیرسازی از دیگر صنایعی است که پمپ‌های سیرکوله نقش مهمی را در آن ایفا می‌کنند. این پمپ‌ها به منظور تولید آسفالت، تولید قیر، ساخت مواد پوششی و… به کار گرفته می‌شوند.

سیستم خورشیدی

از دیگر موارد استفاده از این محصول می‌توان به سیستم‌های خورشیدی یا سولار اشاره کرد. در این سیستم‌ها برای انتقال آب جوش از نقطه‌ای به نقطه دیگر از پمپ سیرکوله استفاده می‌کنند.

مزایای پمپ روغن داغ

راهنمای نگهداری و نصب روغن داغ

نگه داری درست و اصولی از وسیله‌های مختلف باعث افزایش عمر و وام آن‌ها می‌شود؛ بنابراین اگر مایل هستید که پمپ روغن داغ مدت زمان بیشتری عمر کند، باید اصول نگه داری از آن را رعایت کنید. برخی از این اصول عبارتند از:

  • به طور مثال سعی کنید پمپ را در محیط‌های تنگ و کوچک نصب نکنید. به این شکل در مواقعی که نیاز به تعمیر پمپ دارید با مشکلی مواجه نمی‌شوید.
  • محلی که پمپ را در آن نصب می‌کنید نباید بیش از حد سر باشد و باعث یخ زدگی پمپ شود. در چنین حالتی احتمال خرابی پمپ و ایجاد خسارت بیشتر می‌شود.
  • پمپ‌های سیر کوله هنگام کار کردن اندکی لرزش دارند؛ بنابراین نصب آن‌ها را روی زمین سخت انجام دهید.
  • سعی کنید به طور مرتب یاتاقان پمپ را روغن کاری کرده و از ورود رطوبت به آن جلوگیری کنید.
  • محل نصب و نگه داری از پمپ باید عاری از هرگونه گردوغبار و آلودگی باشد. ورود گرد و غبار و آلودگی به پمپ روغن باعث خرابی آن می‌شود.
  • سعی کنید شافت پمپ را هر از گاهی تا چند دور کامل بچرخانید. این کار مانع از جام کردن پمپ می‌شود و هزینه‌های تعمیر را کاهش می‌دهد.

حرف آخر

پمپ‌های روغن داغ جزو مهم‌ترین تجهیزات سیستم انتقال و سیرکوله روغن داغ هستند. این پمپ‌ها در گردش، پمپاژ و انتقال روغن‌ها در صنایع گوناگون مانند چرم، کاغذ، فولاد و… کاربرد دارند. امیدوارم از مطالعه این مطالب اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید.

سوالات متداول

قیمت پمپ روغن داغ چقدر است؟

قیمت پمپ روغن داغ به عواملی مانند برند، توانایی پمپاژ مایع، تحمل دمای بالای مایع و ساخت کشور بستگی دارد.

پمپ روغن داغ بر چه اساسی تقسیم بندی می‌شوند؟

برای ساخت پمپ روغن داغ از متریال و پمپ‌های مختلفی از جمله پمپ دیافراگمی، پمپ پیستونی رفت و برگشت، پمپ حفره‌ای، پمپ پیستونی و … استفاده می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.