مجله آگما

کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی از اجزای مهم سیستم حفاظت در مقابل آتش محسوب می‌شود که به دلیل اهمیت امنیت و ایمن‌تر شدن ساختمان‌ها، جزو قوانین اجرایی برای صنعت ساخت و ساز قرار گرفته است. این پمپ‌ها جهت افزایش فشار آب در سیستم حفاظت آتش استفاده می‌شوند.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی و انواع آن بیشتر آشنا کنیم و راهنمای جامعی برای خرید پمپ به شما ارائه دهیم. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه توسط سایت آگما دریافت کنید. اگر برای تهیه یک بوستر پمپ کارآمد دچار سردرگمی شده‌اید حتما ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوستر پمپ آتش نشانی یا اطفا حریق به نوعی پمپ تقویت کننده فشار آب گفته می‌شود که به طور اختصاصی برای افزایش فشار آب در سیستم‌های آتش‌نشانی نظیر سیستم اطفا حریق آبی طراحی شده است. در زمان آتش‌سوزی ممکن است منبع آب شهری به اندازه‌ای نباشد که سیستم اطفا آبی را فعال کند، لذا این پمپ تقویت‌کننده برای ایجاد فشار لازم جهت فعال کردن اسپرینکلر و تامین جریان آب نصب می‌شود.

این بوستر پمپ‌ها معمولا برقی هستند و برای اطمینان از اینکه در زمان قطع برق نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، یک دیزل ژنراتور به‌عنوان منبع تغذیه نیز ممکن است در کنارشان استفاده شود.

نحوه عملکرد بوستر پمپ آتش نشانی

در مقاله کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی لازم دانستیم در مورد نحوه عملکرد این دستگاه مطالب را ذکر کنیم تا بیشتر با قابلیت‌های آن آشنا شوید.

در زمان اتش سوزی، سیستم مخصوص اعلام حریق، یک سیگنال به کنترل‌کننده بوستر پمپ ارسال کرده و این پمپ فعال می‌شود. پمپ پسا ز راه‌اندازی آب را از منبع آب گرفته و به میزان نیاز سیستم حفاظت از آتش، فشار آن را تقویت می‌کند و پس از آن آب توسط سیستم‌های مربوط به توزیع آب، برای کنترل حریق پخش می‌شوند. بیشتر این پمپ‌ها از طراحی اتومات برخوردار بوده و به محض دریافت سیگنال، خودکار شروع به فعالیت می‌کنند.

این پمپ‌ها در یک اتاق مخصوص یا محفظه نصب می‌شوند که شرایط استانداردی را برای حفظ و نگهداری اصولی آن داشته و ایمن و کارآمد بودن پمپ را تضمین می‌کند. در کنار این پمپ‌ها معمولا از دیزل ژنراتور نیز استفاده می‌شود که در صورت قطع ناگهانی برق و بروز شرایط حیاتی، بوسترپمپ‌ها بدون وقفه کار خود را انجام دهند.

عملکرد بوستر پمپ آتش نشانی

مشخصات فنی بوستر پمپ آتشنشانی

بوستر پمپ آتش نشانی از مشخصات فنی متعددی برخوردار است که ما در این بخش سعی کرده‌ایم تعدادی از آن‌ها را برای شما کاربران گرامی شرح دهیم.

  • ظرفیت بوستر: ظرفیت بوستر پمپ آتش نشانی معمولا بر اساس میزان نیاز مراکز اطفا حریق به آب برای کنترل آتش‌سوزی، بستگی دارد.
  • فشار آب بوستر پمپ: فشار آب این دستگاه حداقل باید 10 بار باشد.
  • دبی آب: برای یک بوستر ایده‌آل، دبی آب 20 لیتر در ثانیه در نظر گرفته شده است.
  • نوع پمپ مورد استفاده: این پمپ باید از قدرت بالا و همچنین توانایی عملکرد سریع در شرایط مختلف را داشته باشد. دیزل پمپ یکی از مهمترین پمپ‌های مورد استفاده در بوستر پمپ آتش نشانی محسوب می‌شود.
  • نوع کنترل: کنترل این بوستر باید به‌گونه‌ای باشد که با دریافت سیگنال اعلام خریق، به‌صورت خودکار فعال شود.
  • ابعاد: ابعاد این بوستر باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که در محفظه و مکان مورد نظر به‌صورت استاندارد و ایمن نصب شود.
  • وزن: وزن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به‌گونه‌ای باشد که جابجایی پمپ را سخت نکند.
  • جنس بوستر پمپ آتش: جنس این پمپ باید از نوع مرغوب و باکیفیت انتخاب شود که در مقابل خوردگی و سایش مقاومت لازم را داشته باشد.

کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

همانطور که ذکر شد این پمپ‌ها نقش مهمی در افزایش فشار آب مربوط به سیستم‌های حفاظتی در عملیات‌های اطفا حریق داشته و به پمپ اطفا حریق نیز شهرت دارند. این پمپ‌ها معمولا در ساختمان‌ها و تأسیساتی کارگذاری می‌شوند که فشار آب شهری، جوابگوی فعالسازی تجهیزات آتش نشانی نبوده و نیاز به یک تقویت‌کننده خاص دارد. از کاربردهای بوستر پمپ آتش نشانی می‌توان این موارد را ذکر کرد.

  1. ساختمان‌های مرتفع
  2. تاسیسات صنعتی
  3. مناطق روستایی
  4. مکان‌های دور دست

در تمام این موارد، بوستر پمپ آتش نشانی از ضروری‌ترین بخش‌های سیستم اطفا حریق محسوب شده و این اطمینان را می‌دهند که در شرایط سخت و آتش سوزی، تامین‌کننده ویژه آب با فشار مورد نیاز خواهند بود.

کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی

انواع پمپ‌های مورد استفاده در بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ‌های آتش نشانی انواع مختلفی دارند که این تنوع مربوط به پمپ‌های استفاده شده در طراحی این تقویت‌کننده است. هرکدام از این پمپ‌ها برای شرایط ویژه‌ای کاربرد داشته و جهت تامین فشار مورد نیاز آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. رایج‌ترین نوع آن‌ها عبارتند از:

پمپ‌های آتش‌نشانی افقی

این پمپ‌ها دارای بدن تقسیم افقی بوده و قابلیت نگهداری و تعمیر آسان را نیز دارند. از پمپ‌های افقی به‌صورت ویژه در ساختمان‌های بزرگ و تاسیسات صنعتی، استفاده می‌کنند.

پمپ‌های آتش‌نشانی عمودی

پمپ‌های عمودی معمولا دارای یک طراحی خاص برای نصب در جهت عمودی به همراه اتصالات مکش و همچنین تخلیه آب در یک خط مستقیم هستند. این پمپ‌ها در ساختمان‌های کوچک و مکان‌های تجاری بیشتر کاربرد دارند.

پمپ‌های آتش‌نشانی End Suction

پمپ End Suction از یک پروانه‌ مکش برخوردارند که به تناسب قدر مکش آن‌ها، معمولا در ساختمان‌های کوچک‌تر و بناهای کم ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بوستر پمپ‌های چند مرحله‌ای

چنین پمپ‌های از چند پروانه برای تامین جریان آب در فواصل طولانی با فشار بالا، برخوردار بوده و طراحی منحصربه‌فردی دارند. پمپ‌های چند مرحله‌ای معمولا برای انتقال آب روستایی و عملیات اطفا حریق در مکان‌های دور کاربرد دارند.

بوستر پمپ آتش‌نشانی دور متغیر و ثابت

این پمپ‌ها همانطور که از نامشان پیداست، با سرعت ثابت و متغیر طراحی می‌شوند که این نوع طراحی با کاربرد آن‌ها در سیستم آتش‌نشانی متناسب است.

دور ثابت

پمپ‌های دور ثابت، با یک سرعت ثابت کار کرده و برای ارائه یک جریان و فشار ثابت طراحی شده‌اند. کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت در قسمت‌هایی از سیستم حفاظت آتش است که میزان فشار و جریان آب مورد نیاز آن بهش، ثابت و قابل پیش‌بینی است. این پمپ‌ها از طراحی ساده و قابل اعتمادی بهره و نیاز به نگهداری و تعمیر زیادی ندارند.

دور متغیر

این پمپ‌ها نیز همانطور که از نامشان مشخص است، برای ارائه فشار و نرخ جریان متغیر، با استفاده از سرعت‌های مختلف طراحی شده‌اند. پمپ دور متغیر برای تنظیم سرعت موتور پمپ طراحی شده و معمولا کاربرد آن در بخش‌هایی است که فشار و جریان مورد نیاز سیستم اطفا حریق متغیر و غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود. این پمپ از یک ویژگی منحصربه‌فرد برخوردار بوده و آن، تنظیم سرعت پمپ برای ارائه میزان فشار و جریان به اندازه نیاز و در نتیجه صرفه‌جویی در انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن است.

استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آبرسانی با آتش نشانی چه تفاوتی دارند؟

بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی هر دو از پمپ‌های تقویت‌کننده هستند که عملکرد آن‌ها متفاوت است. در ادامه تفاوت این دو پمپ را ذکر کرده‌ایم.

همانطور که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی برای افزایش فشار آب در سیستم‌های اطفا حریق و حفاظت آتش مانند اسپرینکلر است. این پمپ آب را از منبع دریافت و فشار آن را برای فعال سازی سیستم آتش‌نشانی تقویت می‌کند.

این کار باعث می‌شود آب فشار کافی برای فعال‌سازی سیستم‌های مخصوص مهار آتش را داشته باشد. این درحالی است که بوستر پمپ آبرسانی برای افزایش فشار آب مورد استفاده در ساختمان‌ها و سیستم لوله‌کشی کاربرد دارد و برای این هدف طراحی شده است.

از پمپ آبرسانی در مناطق و ساختمان‌های استفاده می‌سود، که فشار آب شهری نمی‌تواند پاسخگوی سیستم لوله‌کشی آن‌ها شود، برای همین استفاده از این دستگاه به منظور تقویت فشار آب در خطوط لوله‌کشی و رسیدن آب کافی با فشار استاندارد به منازل و ساختمان‌ها به یک امر اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. به‌طور کلی باید ذکر کنیم که بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی هر دو به‌عنوان تقویت‌کننده فشار آب کاربرد دارند ولی برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استاندارد و ضوابط بوستر پمپ آتش نشانی

بوسترهای پمپ آتش نشانی تابع تعدادی از مقررات و استانداردهای تعریف شده هستند که توسط سازمان‌های مرتلط و مسئول وضع شده است. در این بخش برخی از این استانداردهای مهم را بررسی می‌کنیم:

استاندارد EN 12845

این استاندارد الزامات مربوط به طراحی، نصب و همچنین نگهداری سیستم‌های اسپرینکلر اتوماتیک نظیر بوستر پمپ آتش نشانی را فراهم می‌کند. EN 12845 شامل استانداردها و شرایط مورد نیاز مربوط به نرخ جریان، فشار لازم و تست کارآیی این نوع پمپ‌ها است.

استاندارد EN 12259-12

این استاندارد مربوط به الزامات طراحی و تست بوستر‌های گریز از مرکز با مهر و موم شفت هستند. EN 12259-12 از رعایت ضوابط مربوط به نرخ جریان، فشار مورد نظر و همچنین آزمایش عملکرد بوستر پمپ آتش حرف می‌زند.

استاندارد EN 12162

این استاندارد در مورد طراحی و آزمایش شیلنگ‌های مکش لاستیکی و پلاستیکی و تمان شلنگ‌های مورد استفاده در ارتباط با بوستر پمپ‌های آتش‌نشانی بحث می‌کند و الزاماتی را برای آن‌ها در نظر گرفته است.

استاندارد EN 12485

این استاندارد نیز به الزامات طراحی، نصب و نگهداری سیستم‌های فوم کم انبساط بوده که ممکن است شامل بوستر پمپ آتش نشانی باشد، مربوط می‌شود.

استاندارد بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی UL دار چیست؟

بوستر پمپ آتش‌نشانی ULدار یک پمپ آتش‌نشانی تایید شده توسط شرکت مشاوره ایمنی و صدور گواهینامه است. UL یک سازمان مطرح جهانی محسوب می‌شود که در راستای بازرسی، تست و صدور گواهینامه برای اکثر محصولات نظیر تجهیزات مربوط به اطفا حریق خدمات ارائه می‌دهد. این بوسترها طبق استانداردهای خاصی نظیر 448 UL و 1247 UL آزمایش می‌شوند، که به ترتیب پمپ‌های آتش‌نشانی برای خدمات دهی در سیستم‌های اطفا حریق و همچنین پمپ‌های آتش‌نشانی موتور دیزل را پوشش می‌دهند.

این استانداردها مشخص کننده ضروریات و الزامات طراحی، ساخت و عملکرد بوستر پمپ آتش نشانی بوده و تعیین می‌کند چه آزمایش و تستی انجام شود تا رعایت الزامات را در تولید این پمپ‌ها تایید کند. بوستر پمپ UL دار یک تقویت‌کننده ویژه است که در زمان آتش سوزی، عملکرد قابل اطمینان و کارآمدی دارد. این گواهینامه ضمانت کننده تست شدن پمپ و همچنین برخوردار بودن آن از بالاترین استانداردهای ایمنی و عملکرد است.

گواهینامه UL معمولا براساس قوانین و مقرارت ساختمانی برای سیستم‌های اطفا حریق در اماکن تجاری و صنعتی درخواست می‌شود. این نکته را در نظر بگیرید که تمام بوستر پمپ‌ها گواهینامه UL نداشته و باید هنگام خرید پمپ توجه کنید که سیستم مورد نظر پاسخگوی نیاز شما هست یا خیر، شما می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره در این رمینه، با کارشناسان مجموعه آگما تماس بگیرید.

سخن نهایی

فشار آب در زمان مهار آتش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در صورت نبودن یک حجم کافی و پرفشار آب، ممکن است یک آتش‌سوزی کوچک به فاجعه‌ای غیر قابل جبران تبدیل شود. در این زمینه بوستر پمپ‌های آتش نشانی، به‌عنوان یک تقویت‌کننده عمل کرده و فشار مورد نیاز برای فعال‌سازی سیستم‌های اطفا حریق را تامین می‌کنند.

ما در این مقاله سعی کردیم با ذکر مطالب در مورد کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی و همچنین نحوه عملکرد آن، نقش این دستگاه ویژه را در کنترل حریق، مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به اهمیت این سیستم، خرید پمپ آتش نشانی یک اقدام بسیار تخصصی محسوب می‌شود که شما می‌توانید با مراجعه به سایت آگما از راهنمایی‌های مشاورین سایت و همچنین مطالب درج شده در آن، بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

این پمپ در ساختمان‌ها و تأسیساتی بلند، روستاها، مناطق دور از دسترس و مکان‌هایی که فشار آب کم است کاربرد دارد.

بوستر پمپ آتش نشانی چگونه کار می‌کند؟

پس از تشخیص حریق، سیستم اعلام حریق به واحد کنترل پمپ یک سیگنال ارسال کرده و موتور پمپ راه‌اندازی می‌شود. پس از شروع به کار، این پمپ آب را از منبع دریافت و با فشار مورد نیاز، هدایت می‌کند.

مطمئن‌ترین بوستر پمپ آتش نشانی کدام است؟

بوستر پمپ آتش نشانی UL دار نام دارد.

برای خرید بوستر پمپ آتش نشانی چه مشخصاتی را باید در نظر بگیریم؟

ظرفیت، فشار، دبی، ابعاد، جنس، وزن، نوع پمپ و نوع کنترل بوستر پمپ آتش نشانی، از مواردی هستند که باید در خرید و انتخاب بوستر پمپ، مد نظر قرار دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.