مجله آگما

گیربکس صنعتی طرح روسی چیست + کاربرد آن

گیربکس صنعتی روسی

گیربکس طرح روسی یکی از کاربردی‌ترین نوع گیربکس است که طی سال‌های متمادی جایگاهی مهم را در صنایع گوناگون کشور پیدا کرده است. این محصول در انواع مختلف تولید می‌شود و هر نوع آن به واسطه ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی که دارد، در صنایع گوناگون به کار می‌رود. در این مقاله می‌خواهیم انواع گیربکس طرح روسی را به شکل دقیق مورد بررسی قرار دهیم. اگر قصد خرید این محصول را دارید، خواندن این مطلب را به شما توصبه می‌کنیم.

معرفی انواع گیربکس طرح روسی

گیربکس صنعتی طرح روسی از سری گیربکس‌های چند محوره است که توان ورودی را تبدیل به گشتاور ورودی کرده و به این شکل زمینه انتقال نیرو را فراهم می‌کند. این گیربکس انواع مختلفی دارد و هر نوع آن با توجه به گشتاور خروجی مورد نیاز کاربر، در صنایع متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در طراحی و ساخت گیربکس طرح روسی از دو یا چند چرخ دنده استفاده می‌کنند که این چرخ دهنده‌ها به شکل سری بر روی دنده‌های موازی سوار هستند. زمانی که چرخ دهنده‌ها شروع به حرکت می‌کنند، گشتاورد ورودی افزایش یافته و کاهش دور اتفاق می‌افتد. گیربکس‌های صنعتی به منظور انتقال توان مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقشی در تولید توان ندارند.

در گیربکس‌های صنعتی روسی از نوع کاهنده، کاهش دور باعث افزایش گشتاورد می‌شود، اما در گیربکس‌های صنعتی افزاینده، این عمل کاملا برعکس است؛ بنابراین اگر از راندمان گیربکس صرف نظر کنیم، توان خروجی و ورودی گیربکس باهم برابر می‌شود.

انواع گیربکس طرح روسی

گیربکس قورباغه‌ای چیست؟

گیربکس قورباغه‌ای همان گیربکس روسی از نوع چند محوره است که به گیربکس شتری نیز شناخته می‌شود. این محصول یکی از قدیمی‌ترین نوع گیربکس‌های موجود در بازار به شمار می‌رود که پیشتر به شکل استوک از جلفا وارد ایران می‌شد. کیفیت کم نظیر این گیربکس‌ها باعث شده تا به شکل گسترده‌ای در صنایع مختلف کشور به کار گرفته شوند.

این محصول هم اکنون بر اساس تکنیک‌های مهندسی معکوس در کشور به تولید می‌رسد. اما باتوجه به اینکه در ساخت این محصولات از الگوهای روسی بهره گرفته اند، به نام گیربکس‌های طرح روس شناخته می‌شوند.

انواع گیربکس طرح روسی قورباغه‌ای PM

انواع گیربکس طرح روسی قورباغه‌ای PM به لحاظ سایز و اندازه، تیپ و توان ورودی متنوع هستند و به صورت تک محور، دو محور، سه محور و در برخی موارد ۴ محور به تناسب نیاز مشتری به فروش می‌رسند. از جمله نمونه‌های این گیربکس می‌توان به مواد زیر اشاره کرد.

90kgPm250
170kgPm350
250kgPm400
390kgPm500
830kgPm650
1050kgPm750
1450kgPm850
2110kgPm1000

نسبت این نوع گیربکس‌ها از ۱ به ۸ تا ۱ به ۴۸ می‌رسد. جنس چرخ دنده‌های این محصول از نوع فولاد است و کیفیت فوق العاده‌ای دارد. از جمله نقاط قوت انواع گیربکس‌های قورباغه‌ای PM موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دقت بالا

انواع این گیربکس قورباغه‌ای دقت بسیار بالایی دارند و به همین علت در صنایع مختلف و برای استفاده در شرایط پرچالش مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع گیربکس طرح روسی قورباغه‌ای PM در صنایعی مانند معدن، خودرو سازی، پزشکی، کشاورزی، پله‌های برقی و… کاربرد دارند.

استحکام و مقاومت بالا

تحمل بارهای شوک دار قوی، از دیگر نقاط قوت این گیربکس‌ها است و علت آن به استحکام و دوام فوق العاده بالا این محصولات مربوط می‌شود. همان طور که گفتیم این گیربکس‌ها به شکل چند محوره به تولید می‌رسند؛ بنابراین فشاری که به آنان وارد می‌شود کمترین آسیب را به گیربکس‌ها وارد می‌کند.

جایگزینی مناسب

یکی از انواع گیربکس‌های مورد استفاده در صنعت، گیربکس حلزونی است. اما این محصول قیمت بسیار بالایی دارد. اما می‌توان به جای این گیربکس ها، از گیربکس‌های قورباغه‌ای به عنوان جایگزین استفاده کرد و هزینه کمتری را پرداخت نمود.

گیربکس طرح روسی قورباغه ای

گیربکس صنعتی قورباغه‌ای چه کاربردی دارد؟

کاربرد گیربکس صنعتی طرح روسی چیست؟ این یکی از سوالات پرتکراری است که معمولاً از طرف مشتریان مطرح می‌شود. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که کاربرد گیربکس صنعتی طرح روسی در صنایع گوناگون بسیار است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

ماشین آلات صنعتی

این محصول در تولید ماشین آلات صنعتی بسیار کاربرد دارد و به منظور کاهش سرعت در خطوط و انتقال قدرت در کانوایرها، سیستم‌های توزیع و مخازن مختلف از آن استفاده می‌کنند.

پمپ‌ها و کمپرسورها

کاربرد گیربکس صنعتی طرح روسی در صنایع پمپ و کمپرسور چیست؟ این محصول در سیستم‌های کمپرسور و پمپاژ به منظور کاهش سرعت موتور و انتقال توان و گشتاور مورد نیاز به کمپرسور یا پمپ، استفاده می‌شود.

صنعت ساخت خودرو

گیربکس قورباغه‌ای در برخی از خودرو‌ها به عنوان گیربکس فرعی به کار می‌رود و به منظور تنظیم قدرت موتور و سرعت آن، تغییر جهت چرخش و منتقل کردن نیرو به چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنایع نفت؛ گاز و پتروشیمی

کاربرد گیربکس صنعتی طرح روسی در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز بسیار مهم است. این محصول به منظور انتقال قدرت، تنظیم کردن گشتاور و کاهش سرعت در تسمه نقاله ها، ماشین آلات استخراج و تجهیزات معدنی کاربرد‌های فراوانی دارد.

صنعت معدن

یکی دیگر از موارد مصرف و کاربرد گیربکس طرح روسی به صنایع معدنی مربوط می‌شود. در صنایع معدنی از این گیربکس به منظور تنظیم سرعت و انتقال قدرت در ماشین آلات استخراج، تجهیزات معدنی و تسمه نقاله‌ها استفاده می‌شود.

صنایع غذایی

گیربکس قورباغه‌ای در یک سری از صنایع غذایی برای انتقال قدرت در خمیرزن‌ها، میکسرها و سایر تجهیزات استفاده می‌شود.

گیربکس صنعتی قورباغه ای

مزایا و معایب گیربکس طرح روسی قورباغه‌ای

گیربکس طرح روسی قورباغه‌ای مزایای متعددی دارد که به واسطه آن‌ها به یک انتخاب بسیار مناسب برای استفاده در برنامه‌های صنعتی تبدیل شده است. از مزایای انواع گیربکس صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نسبت کاهش سرعت بالا

این گیربکس نسبت کاهش سرعت بالایی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین می‌تواند انتقال گشاورهای بزرگ را با کمترین میزان سرعت انجام دهد. این ویژگی زمینه استفاده از این محصول را در صنایع مختلف فراهم کرده است.

جابه‌جایی آسان

گیربکس قورباغه‌ای در مقایسه با انواع گیربکس‌های موجود در بازار قابلیت نصب آسان‌تر و جابجایی ساده‌تری دارد. به همین علت زمان نصب، هزینه نصب و تعمیرات این محصول بسیار کمتر از سایر گیربکس‌ها است.

انتقال قدرت بزرگتر

گیربکس‌های قورباغه‌ای به واسطه طراحی خاص و منحصر به فردی که دارند می‌توانند گشتاور بزرگی را منتقل کنند؛ بنابراین قدرت بیشتر و عملکرد بهتری در صنایع مختلف از خود نشان می‌دهند.

عمر مفید بالا

از دیگر مزایای گیربکس طرح روز می‌توانیم به عمر و دوام بسیار بالای این محصول اشاره کنیم. به همین علت این دستگاه کمتر نیاز به تعویض پیدا می‌کند و در صورت خرابی به راحتی قابل تعمیر است؛ بنابراین هزینه نگهداری آن در مقایسه با انواع گیربکس‌ها بسیار کمتر است.

عملکرد صامت

در طراحی و تولید این گیربکس‌ها از چرخ دنده‌های حلزونی استفاده شده است. به همین دلیل هنگام کار کردن لرزش و ارتعاشات کمی دارند و صدای بسیار کمی تولید می‌کنند. این موضوع باعث شده تا در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده شود.

مزایا و معایب گیربکس طرح روسی قورباغه ای

انتقال قدرت دو طرف

این گیربکس‌ها قدرت را به شکل دو طرفه منتقل می‌کنند و قادرند در هر دو طرف چرخش کار کنند؛ بنابراین در صنایعی که به این ویژگی احتیاج باشد از این گیربکس استفاده می‌شود.
در کنار معایبی که برای این محصول ذکر کردیم، بهتر است به معایب آن نیز بپردازیم تا با شناخت آن ها، در زمان استفاده از این محصول با مشکلی مواجه نشوید. معایب این محصول شامل موارد زیر می‌شوند.

بازدهی کمتر

این محصول نسبت به گیربکس‌های دیگر بازدهی کمتری دارد؛ چراکه قسمتی از انرژی که وارد گیربکس می‌شود هنگام انتقال نیرو از بین می‌رود؛ بنابراین در صنایعی که صرفه جویی در مصرف انرژی برای آن‌ها مهم است این موضوع سبب ایجاد مشکل می‌شود.

حرارت تولید شده

انواع گیربکس قورباغه‌ای هنگام کار کردن حرارت زیادی از خود تولید می‌کنند؛ بنابراین باعث گرم شدن محیط و افزایش دما می‌شوند. در چنین شرایطی مخصوصاً در فصول گرم سال به سیستم‌های خنک کننده نیاز پیدا می‌کنید. این گرما و سرما و تلاش برای کنترل دما در محیط‌های صنعتی کاملاً مشکل ساز می‌شود.

اندازه و وزن

گیربکس‌های قورباغه‌ای وزن بیشتر و ابعاد و اندازه بزرگتری دارند؛ بنابراین در محیط‌هایی با فضای محدود یا صنایعی که به وزن کمتر گیربکس نیاز باشد مشکل ساز می‌شوند.

گیربکس روسی کتابی چیست؟

از دیگر گیربکس‌های مورد استفاده در صنایع مختلف می‌توان به گیربکس روسی سری کتابی اشاره کرد. این محصول که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است به نام‌های گیربکس ۹۰ درجه، گیربکس NMRV و گیربکس حلزونی نیز شناخته می‌شود.
اغلب گیربکس‌های روسی کتابی موجود در بازار محصول کشور چین هستند و از لحاظ کیفیت و مقاومت فوق العاده‌اند. قیمت مناسب این محصولات در کنار کیفیت عالی باعث شده تا گیربکس‌ها بسیار مورد توجه و مورد استفاده صنعتگران قرار بگیرند.

انواع گیربکس روسی کتابی

انواع گیربکس روسی کتابی به دلیل ویژگی‌های متفاوتی که دارند، هر کدام در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله انواع گیربکس‌های کتابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گیربکس کتابی VF: این محصول بیشترین کاربرد را در محیط‌های کوچک دارد و اغلب در خطوط انتقال استفاده می‌شود.
  • گیربکس کتابی FC: این نوع گیربکس در چرخ دهنده‌ها و میکسرها استفاده می‌شود و جنس آن از برنج یا فولاد است.
  • گیربکس کتابی NMRV: این محصول دارای دوسر به شکل هالوشافت است به همین علت میزان صدای کمتری را هنگام کار کردن تولید می‌کند.

گیربکس روسی کتابی

کاربرد گیربکس روسی کتابی

گیربکس روسی کتابی باتوجه به ویژگی‌های خاصی که دارد، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربرد‌های بی‌شمار این محصول می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • صنایع نیمه سنگین و سنگین
  • آسانسورها و بالابرها
  • جرثقیل‌های سنگین
  • کارخانه‌های سنگ‌شکن
  • کارخانه‌های کاشی و سرامیک
  • کارخانه‌های ساخت بتن
  • کارخانه‌های آسفالت‌سازی
  • صنایع ساخت غلطک
  • صنایع ساخت لاستیک
  • و…

مشخصات فنی جعبه دنده روسی

مشخصات فنی جعبه دنده روسی شامل موارد زیر می‌شود.

  • نوع گیربکس: PM
  • فاصله مرکز: ۵۰۰
  • دامنه نسبت: ۸ تا ۴۸
  • بار شعاعی بر روی محور خروجی: ۱۷۵۰۰۰
  • حداکثر دمای گیربکس: ۸۰
  • حداکثر گشتاور خروجی: ۵۵۴۰ نیوتون متر
  • بازده: ۹۷ درصد
  • وزن: ۳۹۰ کیلوگرم
  • حجم روغن: ۲۳ لیتر
  • بارهای متغیر: متناوب یا ثابت
  • نوع بار: بارهای یک طرفه یا برگشت‌پذیر
  • جهت چرخش محور: در هر دو جهت
  • حداکثر گرد و غبار؛ ۱۰ میلی گرم در متر مربع
  • حداکثر دمای محیط: ۵۰درجه سانتی گراد

مشخصات فنی جعبه دنده روسی

چرا باید گیربکس صنعتی روسی را انتخاب کنیم؟

دلایل انتخاب و استفاده از گیربکس صنعتی روسی چیست و چرا باید از این محصول در صنایع مختلف استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم به مزایای این محصول اشاره داشته باشیم.

  • یکی از دلایل انتخاب و استفاده از این محصول در صنایع گوناگون، به مناسب بودن قیمت گیربکس صنعتی روسی می‌شود. با توجه به اینکه گیربکس‌های صنعتی روسی با استفاده از مهندسی معکوس در کشور خودمان ساخته می‌شود قیمت بسیار مناسب و به صرفه‌ای دارند.
  • در پاسخ به این پرسش که دلایل استفاده از گیربکس صنعتی طرح روسی چیست می‌توانیم به گشتاور بالا و قدرت تحمل بالای این محصول اشاره کنیم

گیربکس صنعتی روسی هزینه نگهداری آسانی دارد و در صورت خرابی خیلی راحت تعمیر می‌شود. این موضوع هم یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از گیربکس صنعتی است که می‌توانیم در پاسخ به پرسش دلایل استفاده از گیربکس صنعتی روسی چیست؟ به آن اشاره داشته باشیم. از دیگر مزایای این محصول می‌شود به راه اندازی نرم، در دسترس بودن چرخ دنده‌ها و قطعات یدکی و همچنین برگشت‌پذیری پایین این گیربکس‌ها اشاره داشت.

جمع‌بندی

گیربکس طرح روسی یکی از انواع گیربکس‌های صنعتی است که بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد. این گیربکس به نام‌های گیربکس قورباغه‌ای، چند محوره یا گیربکس شتری در بازار شناخته می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین انواع گیربکس‌ها به شمار می‌رود. درگذشته اغلب گیربکس‌های طرح روس توسط کشور چین تولید می‌شدند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند، اما هم اکنون تولید این محصولات با استفاده از مهندسی معکوس در کشور خودمان صورت می‌گیرد. این موضوع باعث شده تا قیمت گیربکس‌های صنعتی روسی در مقایسه با نمونه‌های چینی بسیار مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر تمام شود و صنعتگران بدون دغدغه مالی برای خرید و استفاده از آن اقدام کنند.

سوالات متداول

چرا باید از گیربکس‌های طرح روسی استفاده کنیم؟

دقت بالا، استحکام و مقاومت فوق العاده و همچنین مناسب بودن قیمت گیربکس روسی سبب استفاده از آن در صنایع گوناگون شده است.

کوچک‌ترین گیربکس روسی چه ابعادی دارد؟

این محصول در ابعاد و اندازه‌های مختلف وجود دارد که کوچک‌ترین آن ایپ ۲۵۰ است.

کاربرد گیربکس صنعتی طرح روسی چیست؟

این محصول در صنایع معدنی، غذایی، شیمیایی و پتروشیمی، صنایع پلاستیک و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.