مجله آگما

4 روش رایج برای راه اندازی الکتروموتور

4 روش رایج برای راه اندازی الکتروموتور

راه‌ اندازی الکتروموتور، یکی از جنبه‌های حیاتی در صنعت و کارخانه‌هاست که تاثیر بسیاری بر کارایی و عملکرد فرآیندهای صنعتی دارد. در خرید الکتروموتور، انتخاب روش مناسب برای راه‌اندازی، به‌عنوان یکی از گام‌های اساسی در بهینه‌سازی عملکرد و کاهش هزینه‌ها مطرح می‌شود.

عملکرد الکتروموتور چگونه است؟

الکتروموتور، انرژی الکتریکی را در میدان مغناطیسی خود به انرژی مغناطیسی تبدیل می‌کند و سپس این انرژی به انرژی مکانیکی مبدل می‌شود که حرکت در دستگاه را ایجاد می‌کند. این موتورها، ممکن است دوار باشند یا به‌صورت خطی عمل کنند. وقتی جسمی که حامل جریان الکتریکی است، در میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی بر روی آن اعمال می‌شود.

معرفی چهار روش برای راه اندازی الکتروموتور

همان‌طور که می‌دانیم، موتورهای سه‌فاز و تک‌فاز و حتی موتورهای الکتریکی خاص دیگر، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند و در اثر آن، منجر‌به گردش چرخ صنعت در کارخانه‌ها و بسیاری از مصارف صنعتی و خانگی می‌شوند. برای راه اندازی این تجهیزات، روش‌های مختلفی وجود دارد:

راه اندازی مستقیم

روش راه‌اندازی مستقیم یا DOL برای الکتروموتور، به این معناست که موتور به‌صورت مستقیم به منبع تغذیه (سه فاز یا تک‌فاز) وصل می‌شود و هیچ تجهیزاتی بین این دونقطه قرار نمی‌گیرد. این روش، با نام تک‌ضرب نیز شناخته می‌شود و برای کاربردهایی که نیاز به گشتاور کمی در زمان راه‌اندازی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین، به‌عنوان یک روش ساده و کارآمد برای راه‌اندازی الکتروموتورهای تک‌فاز و سه فاز کوچک تا متوسط شناخته می‌شود.

مزایای راه اندازی مستقیم چیست؟

استفاده از این روش، ساده‌ترین راه برای راه اندازی است که طبیعتا منجربه کاهش هزینه می‌شود. این روش، به‌دلیل سادگی و ابتدایی بودن ساختار، عیب‌یابی را نیز بسیار آسان می‌کند. راه‌اندازی مستقیم الکتروموتور، بدون شک، باعث ایجاد گشتاور راه‌اندازی قوی می‌شود.

معایب راه اندازی مستقیم چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، جریان اولیه راه‌اندازی موتورها معمولا 5 تا 10 برابر جریان نامی آن‌هاست. اما در این روش، بسته به نوع موتور، جریان راه‌اندازی ممکن است به 15 برابر جریان نامی نیز برسد. همچنین، برای موتورهایی با گشتاور بالا ممکن است سبب بروز مشکلاتی مانند لغزش، نامتعادل شدن بار کانوایر، پاندولی شدن جرثقیل و آسیب‌دیدن تجهیزات دیگر به‌دلیل گشتاور بالای موتور در لحظه راه‌اندازی شود.

راه اندازی الکتروموتور

راه اندازی ستاره مثلث

راه‌اندازی با روش ستاره مثلث که به عنوان روش مثلث-Y یا دو ضرب نیز معروف است، بیشتر برای راه‌اندازی موتورهای با اندازه متوسط تا بزرگ به‌کار می‌رود. هدف اصلی این روش، کاهش جریان راه‌اندازی است. به همین دلیل، برای راه‌اندازی موتور، از اتصال سیم‌های پیچ به‌شکل ستاره استفاده می‌شود و پس از رسیدن الکتروموتور به‌سرعت مشخص، اتصالات به پیکربندی مثلث (با ولتاژ کامل) تغییر پیدا می‌کند.

مزایای راه اندازی ستاره مثلث چیست؟

مزایای این روش عبارت‌اند از:

  • کاهش جریان راه‌اندازی
  • کاهش تنش‌های مکانیکی
  • افزایش کارایی
  • ایمنی بیشتر
  • استفاده آسان

معایب راه اندازی ستاره مثلث چیست؟

  • در این روش، راه‌اندازی زیر بار قدرت کمی دارد و باید بدون بار استارت شود.
  • برای راه‌اندازی، نیاز به دو عدد کابل وجود دارد.
  • برای استارت و استاپ سه عدد کنتاکتور و برای جهت‌دهی (چپ‌گرد و راست‌گرد)، پنج عدد از آن لازم است.

راه اندازی اینورتر

استفاده از درایو فرکانس متغیر (VFD) که یکی از انواع اینورترها است، بهترین روش برای راه اندازی خواهد بود؛ اما نسبت به روش‌های دیگر پیچیده‌تر و دشوارتر است. در روش راه‌اندازی با درایو اینورتر، سرعت و گشتاور موتور با تغییر فرکانس و ولتاژ کنترل می‌شود.

درایو VFD در ابتدا برق ورودی AC (جریان متناوب) را به بر DC (جریان مستقیم) تبدیل می‌کند. سپس فرکانس و ولتاژ آن را به میزان مورد نیاز تغییر می‌دهد و مجددا به برق AC تبدیل می‌کند. در این فرآیند، علاوه‌بر کنترل سرعت و گشتاور موتور، مصرف برق نیز به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. روش راه‌اندازی با درایو اینورتر، در کاربردهایی که نیاز به کنترل دقیق سرعت، بهره‌وری انرژی و کاهش تنش‌های مکانیکی دارند، استفاده می‌شود.

مزیت‌های راه اندازی اینورتر

  • برای جهت‌دهی (چپ‌گرد و راست‌گرد) موتور، عموما نیازی به کنتاکتور نیست.
  • جریان اولیه بالایی برای راه‌اندازی الکتروموتور وجود ندارد.
  • گشتاور راه‌اندازی، معمولا بسیار قوی است. این موضوع، به این معناست که در کمترین سرعت نیز توانمندی بالایی دارید که این امر بسیار موثر است.
  • مصرف انرژی با استفاده از اینورتر کاهش می‌یابد.
  • نیاز به بانک خازنی برای اینورتر وجود ندارد.
  • اینورتر، قابلیت تنظیم دور موتور را از صفر تا 100 درصد دارد.
  • با استفاده از اینورترها، می‌توان به فرکانس‌های بالاتر از فرکانس نامی دست‌یافت. به‌عبارت‌دیگر، می‌توان فرکانس 50 هرتز برق ایران را به فرکانسی بالاتر تبدیل کرد. برخی از اینورترها، می‌توانند تا 2.5 کیلوهرتز خروجی داشته باشند.

معایب راه اندازی اینورتر

  • در ایران، قیمت اینورترها بسیار بالاست که این امر ممکن است هزینه اولیه را افزایش دهد؛ اما هزینه‌های بهره‌برداری را کاهش خواهد داد.
  • خروجی اینورترها، به‌صورت پالسی است و به‌طور کامل سینوسی نیست. ازآن‌جایی‌که الکتروموتورها با جریان سینوسی بهتر کار می‌کنند، استفاده از اینورتر باعث عدم بهینه‌کاری الکتروموتور می‌شود و ممکن است به تلفات در آن بیانجامد. این مسئله، نیاز به راهکارهایی دارد.
  • همچنین، اینورترها در شبکه برق، هارمونیک ایجاد می‌کنند؛ زیرا هارمونیک‌ها بر روی ولتاژ ایجاد می‌شوند و این ولتاژ برای تمام مصرف‌کنندگان روی شبکه مشترک است. بنابراین، ممکن است به مصرف‌کنندگان دیگر نیز آسیب وارد شود.

راه اندازی الکتروموتور

راه اندازی به روش سافت استارتر

با کاهش ولتاژ، گشتاور و جریان راه‌اندازی کاهش می‌یابد. این روش، به روش ستاره مثلث شباهت دارد و بر روی هر سه فاز دارای دیمر است. درواقع، برای هر فاز، دو تریستور وجود دارد که در نیم‌سیکل مثبت یک تریستور را روشن می‌کند و در نیم‌سیکل منفی تریستور دیگری روشن می‌شود.

تریستورها، ولتاژ را کنترل می‌کنند و سافت‌استارتر با کنترل ولتاژ، از ضربه‌زدن جلوگیری به‌عمل می‌آورد. البته باید توجه داشت که این کنترل ولتاژ، از لحظه راه‌اندازی تا لحظه‌ای که موتور به‌سرعت نامی می‌رسد، اتفاق می‌افتد. همچنین، سافت‌استارتر به کنترل فرکانس نمی‌پردازد؛ بلکه با ولتاژ کار می‌کند. لازم است که سافت‌استارتر زمانی که موتور به‌سرعت نامی می‌رسد، از مدار خارج شود؛ در غیر این‌صورت، تلفات حرارتی تریستورها افزایش می‌یابد.

مقایسه روش‌های راه اندازی الکتروموتور

روش مستقیم، با سادگی و ارزانی خود، مناسب برای موتورهای کوچک و متوسط است. درحالی‌که روش ستاره مثلث، با کاهش جریان راه‌اندازی، برای موتورهای بزرگ‌تر و با توان بالا مفید است. از طرف دیگر، اینورتر امکان کنترل دقیق سرعت و گشتاور را فراهم می‌کند؛ اما هزینه‌ بالایی دارد. درنهایت، سافت‌استارتر با جلوگیری از ضربه‌زدن و تنظیمات دقیق، گزینه مناسب برای کاربرانی است که به ایمنی و کنترل دقیق توجه دارند.

روش راه‌اندازیمزایامعایب
مستقیمسادگی در عملیات راه‌اندازیجریان راه‌اندازی بالا
ستاره-مثلثکاهش جریان راه‌اندازیمناسب برای موتورهای بزرگ
اینورترکنترل دقیق سرعت و گشتاور موتورقیمت بالا
سافت استارترجلوگیری از ضربه‌زدننیاز به تنظیمات دقیق

سخن پایانی

روش‌های مختلف راه ‌اندازی الکتروموتور، دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند که بسته به نیازها و شرایط محیطی، انتخاب می‌شوند. انتخاب درست روش منجر‌به بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها در طولانی‌مدت خواهد شد.

سوالات متداول

روش راه‌اندازی مستقیم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

روش راه‌اندازی مستقیم، موتور را مستقیما به منبع تغذیه متصل می‌کند. این روش ساده است؛ اما جریان راه‌اندازی بالا دارد.

در چه موقعیت‌هایی استفاده از روش ستاره مثلث مناسب است؟

روش ستاره مثلث، برای موتورهای بزرگ با جریان بالا مناسب است و با کاهش جریان راه‌اندازی، موتور را به‌آرامی و با ایمنی راه‌اندازی می‌کند.

چگونه می‌توان تشخیص داد که کدام روش راه‌اندازی برای نیازهای خاص یک کارخانه یا صنعت مورد استفاده قرار گیرد؟

تشخیص روش مناسب راه‌اندازی electromotor، بستگی به نیازهای خاص کارخانه یا صنعت دارد که شامل امکانات فنی، هزینه‌ها، ایمنی و شرایط محیطی است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.