مجله آگما

با انواع پمپ هوادهی آشنا شوید 

انواع پمپ هوادهی

پمپ های هوادهی از محصولات مهم و پر تقاضا در صنایع مختلف محسوب می شوند. تنوع بسیار زیاد در انواع مختلف این پمپ ها، باعث شده تا بخش عمده ای از بازار تجهیزات صنعتی را به تصاحب خود درآورند. به همین دلیل بهتر است با انواع پمپ هوادهی آشنا شوید و اجزای مختلف آن را بشناسید.

در صنایع امروزی، استفاده از جریان و فشار هوا می تواند بخش عمده ای از نیروی مورد نیاز سیستم را فراهم کند. این نیرو با کمک جریان هوا به آسان تر شدن فرآیند ها کمک می کند. پس اگر کار شما با صنعت است، قطعا با پمپ پمپ هواده و خلاء هوادهی سر و کار خواهید داشت. در این مقاله همراه ما باشید تا هر آنچه لازم است را در خصوص پمپ هوادهی به شما بگوییم.

 

انواع پمپ هوادهی، دارای کاربردهای مختلف در صنایع

 

پمپ هواده چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

باید پیش از هرچیز بدانیم که هدف پمپ هواده چیست و چه عملکردی دارد. پمپ های هواده معمولا در جایی که نیاز به استفاده از فشار هوا برای تخلیه جریان وجود داشته باشد، کاربرد دارند. این پمپ ها از یک سو هوا را مکیده و از سوی دیگر خارج می کنند. زمانی که هوا وارد مخزن پمپ می شود، فشردگی آن بالا می رود و این فشرده سازی باعث شده تا هوا با شدت خارج شود.

البته این پمپ ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع کاربری آنها، متنوع هستند. از پمپ های صنعتی در سایزهای بزرگ گرفته تا پمپ های آکواریومی با سایز کوچک، همه از رده پمپ های هواده هستند. هرکدام از این پمپ ها، بسته به ساختاری که دارند، برای کاربری متفاوتی استفاده می شوند؛ اما عملکرد همه این پمپ ها تقریبا یکسان است.

یکی از ویژگی های اصلی پمپ های هوا، فراهم کردن شدت جریان هوای مورد نیاز می باشد. شدت جریان هوا می تواند در تاسیسات صنعتی و حتی برای رنگ آمیزی نیز کاربرد داشته باشد. این جریان هوا باید یک طرفه بوده و از دستگاه به بیرون خارج شود. به همین دلیل در این دستگاه، جریان هوای برگشتی وجود ندارد.

 

پمپ هواده چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

پمپ های هواده و خلا چه کاربردهایی دارند؟

پمپ های هواده می توانند در دسته بندی های مختلفی قرار بگیرند، اما از نظر کارایی، عملکرد یکسانی دارند. پمپ های هواده که به آن ها پمپ های خلا هم می گویند، می توانند به شما در بخش های مختلف کمک کنند. استفاده از جریان هوای شدید می تواند برای ما در فرآیند های مختلفی کاربرد داشته باشد. برای مثال، ممکن است شما برای هر کدام از موارد زیر، نیاز به پمپ هوا داشته باشید:

  • استفاده در رنگ آمیزی
  • انجام عملیات غبار روبی درزها
  • آسان تر شدن باز و بسته کردن پیچ های مخصوص
  • کاربرد در باد کردن تایرها
  • کمک گرفتن از جریان هوا برای باز کردن گرفتگی انواع لوله ها
  • امکان استفاده از پمپ های کوچک در موارد تزئینی مانند آکواریوم ها و حوض ها

این ها از رایج ترین مواردی هستند که از جریان ایجاد شده توسط پمپ های هواده بهره می برند. به همین دلیل است که پمپ­های هوادهی موجود در بازار، در سایزها و اشکال مختلفی تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

پمپ های هوایی که در رنگ آمیزی استفاده می شوند، معمولا برای موارد دیگری نیز کاربرد دارند. برای مثال شما می توانید با تعویض سرپیچ خروجی آن و نصب رنگ پاش، از فشار هوا برای پاشیدن رنگ استفاده کنید.

همچنین برای استفاده از پمپ، جهت باد کردن تایرها هم می توان از سوزن مخصوص برای اتصال به تایر و ورود جریان هوا استفاده کرد. موارد متعدد دیگری مانند استفاده از پمپ ها در آچار بادی یا از بین بردن غبار درزها نیز وجود دارند.

 

پمپ های هواده و خلا چه کاربردهایی دارند؟

 

معرفی انواع پمپ های هواده

انواع پمپ های خلا به طور کلی شامل موارد زیر می شوند:

دورانی

نوع دورانی این پمپ ها می تواند در مواردی که نیاز به ضربات سنگین و استفاده طولانی مدت باشد، مورد استفاده قرار گیرد. این نوع پمپ ها معمولا در پیکورها، سند باسترها و چکش های قوی استفاده می شوند.

رفت و برگشتی

کمپرسورهای رفت و برگشتی برای فشرده سازی جریان هوا، از پیستون ها استفاده می کنند. به همین دلیل به این نوع پمپ های هواده، پیستونی هم می گویند. این پمپ معمولا برای مصارف خانگی بیشتر استفاده می شود، اما همچنان قدرتمند است. بیشتر این پمپ ها برای ابزارهای دستی استفاده می شوند؛ به همین دلیل نباید عملکرد آن ها را مشابه نوع دورانی در نظر گرفت.

اسکرول

کمپرسور اسکرول، کاربردی همه جانبه دارد. نکته متمایز میان این پمپ و دیگر پمپ ها، عملکرد حساس آن است. این پمپ، لرزش کمتری تولید می کند و به همین ترتیب، می تواند عمر مفید بیشتری داشته باشد.

این پمپ ها می توانند در به جریان در آوردن هوای تمیز، عملکرد خوبی داشته باشند. به همین دلیل هم در صنایعی که نیاز به رعایت نکات بهداشتی در آنها بیشتر هستند، کاربرد بیشتری دارند.

گریز از مرکز

یکی از معروف ترین انواع پمپ هوادهی، گریز از مرکز است. این پمپ ها نیاز به ذخیره سازی و فشرده سازی هوا و سپس خروج آن ندارند. در این نوع پمپ، ذخیره سازی همزمان در یک سیلندر انجام شده و به کمک یک پروانه به بیرون دمیده می شود. این مدل از پمپ ها از نوع تک مرحله ای هستند.

 

معرفی انواع پمپ های هواده

 

اجزای اصلی پمپ های هواده و خلا چیست؟

هرچند که پمپ های هواده از انواع مختلفی ساخته شده و از نظر عملکرد متفاوت­اند، اما همچنان سیستم آن ها یکسان است. در هر سیستم معمولا عملکرد اجزا درکنار هم، می تواند باعث عملکرد کلی سیستم شود. شناخت عملکرد این سیستم ها به صورت دقیق، نیاز به دانش فنی بالا برای درک آن دارد. به صورت کلی، اجزای این سیستم عبارتند از:

  • کمپرسور هوا
  • دمنده
  • مخزن
  • فیتر هوا
  • خشک کن هوا
  • فیلتر میعانات
  • توزیع و خروج هوای فشرده

درمرحله اول کمپرسور، وظیفه ورود و تهیه هوای اولیه را لازم دارد. مخزن هوا، به فشرده سازی این هوا کمک می کند. سیستم توزیع و خروج هوا می تواند به خروج هوا به میزان و شدت مورد نیاز شما بپردازد.

 

اجزای اصلی پمپ های هواده و خلا

 

چگونه می توانیم پمپ هواده مناسب انتخاب کنیم؟

از اصلی ترین مواردی که در هنگام خرید پمپ هواده باید به آن توجه کنید، دقت در کارایی مد نظر شما است. هر سیستم، ماشین و دستگاهی می تواند کارایی متفاوتی داشته باشد. نکته مهم، همخوانی محصول با نیاز شما است تا این محصول بتواند نیاز شما را پاسخ بدهد.

از طرفی هر پمپ، ظرفیت مخصوص به خود را دارد. استفاده از پمپ ها، با ظرفیت های بیشتر از حد نیاز، باعث استفاده خیلی زیاد از انرژی خواهد شد. همچنین اگر پمپ مدنظر شما ظرفیت کمتری داشته باشد، در طولانی مدت، آسیب جدی به آن وارد می شود.  به همین دلیل، توجه به مشخصات و جزئیات فنی در کنار نیاز و عملکرد پمپ نیز حائز اهمیت است.

 

انتخاب پمپ هواده مناسب

 

چرا از پمپ هواده استفاده کنیم؟

در اولین نگاه، باید ببینیم که پمپ هواده در اصل چه چیزی برای ما تولید می کند. این پمپ ها وظیفه تولید هوای فشرده را بر عهده دارند. کاربرد استفاده از این جریان هوا، در ابزارآلات مختلف بسیار زیاد است.

از زمانی که انسان موفق به کشف و استفاده از فشار هوا شد، کارایی ابزارآلات صنعتی نیز بیشتر شد. هرجا که نیاز به نیرو بود، فشار هوا می توانست این نیرو را فراهم کند. استفاده از ابزارهای دستی در گذشته امری مشکل بود، اما امروزه می توان با نیروی فشار هوا این کارها را آسان کرد. این نیرو می تواند برای سفت کردن یک پیچ یا عملیات سند بلاست باشد.

میزان توانی که پمپ هواده تولید می کند، به نسبت انرژی مصرفی آن، بسیار زیاد است.  به همین دلیل بسیار مقرون به صرفه می باشد. پمپ های سیال نیز تقریبا کارایی مشابه دارند اما تهیه سیالات آن یک مسئله مهم است؛ درحالی که جریان هوا به کمک یک کمپرسور به راحتی تهیه و استفاده می شود.

پمپ های خلا که به نام بلوور نیز شناخته می شوند، مزیت های بیشتری دارند. این پمپ ها می توانند با صدای کمتر، عملکرد بیشتری داشته باشند. همچنین راندمان بالای آن ها در کنار عمر مفیدی که دارند هم مسئله جذابی برای مصرف کنندگان است.

 

چرا از پمپ هواده استفاده کنیم؟

 

پمپ هواده یا خلا از چه لوازم جانبی تشکیل شده است؟

در نظر داشته باشید که پمپ های هواده، لوازم جانبی مختلفی نیز با خود به همراه دارند. این لوازم جانبی می توانند در عملکرد این پمپ ها برای تاسیسات و کاربری های مختلف موثر باشند. این ابزار شامل موارد زیر می شوند:

  • مانومتر پمپ
  • شیر یک طرفه
  • دیفیوزر
  • شیر تخلیه فشار

هرکدام از لوازم بالا می توانند به شما در بخشی از فرآیند هوادهی کمک کنند. مانومتر می تواند برای چک کردن فشار پمپ مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین شیر یک طرفه، باعث اطمینان از خروج هوا و عدم برگشت آن می شود.

دیفیوزر به جا به جایی هوا در محیط کمک کرده و در استخرها و محیط های سیال مورد استفاده قرار می گیرد. شیر تخلیه نیز باعث تنظیم تخلیه فشارهای اضافی وارد بر سیستم می شود.

 

پمپ هواده یا خلا از چه لوازم جانبی تشکیل شده است؟

 

معرفی انواع روش های هوادهی

انواع پمپ هوادهی دارای روش های مختلفی برای هوادهی هستند که عبارتند از:

  • هوادهی بشقابی: هوادهی گسترده در یک محفظه وسیع
  • هوادهی پله ای: هوادهی و پخش مایعات بر سطح پله هایی با ارتفاع یک الی سه متر
  • هوادهی فواره ای: ورود آب با فشار به لوله های روزنه دار
  • ایجاد هوا به شکل سطحی: ایجاد خلا مکانیکی به صورت شناور و ثابت
  • هوادهی مستغرق: قراردادن تجهیزات و میکسرهای هواده در عمق مشخصی از آب
  • هوادهی در تماس با آب: کمک به تخلیه فاضلاب از طریق رساندن اکسیژن از کف به سطح

 

معرفی انواع روش های هوادهی

 

شیوه هایی که منجر به افزایش طول عمر پمپ های هواده می شوند؟

همیشه در نگهداری از محصولاتی که مرتبط با تاسیسات و تجهیزات صنعتی هستند، توجه به خرابی ها اولین موضوع است. باید توجه کنید که هر سیستمی نیاز به بررسی و چک دوره ای دارد. شما با بررسی دوره ای سیستم، می توانید به نواقص آن پی ببرید و به موقع برای تعمیر آن اقدام کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که بررسی فشار وارده بر سیستم می تواند نقش مهمی داشته باشد. با در نظر گرفتن یک مانومتر بر سیستم هواده، می توانید همیشه فشار وارد بر دستگاه را کنترل کنید.

 

جمع بندی

گستردگی انواع پمپ هوادهی باعث شده تا تنوع بسیار زیادی در عملکرد این پمپ ها شاهد باشیم. تهیه یک پمپ خوب نیازمند شناخت این تفاوت ها است. به همین دلیل توصیه می شود که حتما پیش از تهیه این پمپ ها به ظرفیت سیستم و نوع نیاز مدنظر خودتان توجه ویژه داشته باشید.

شما می توانید، این پمپ های هواده را از فروشگاه ما خریداری کنید. با خرید از فروشگاه شرکت آگما، می توانید از اعتبار محصول خریداری شده و ضمانت های آن مطمئن باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره خرید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.