مجله آگما

 بلوئر چیست؟ انواع بلوئر و کاربردهای آن

 بلوئر چیست؟ انواع بلوئر و کاربردهای آن

آیا می دانید بلوئر چیست؟ بلوئر روتس یکی از پرکاربردترین پمپ‌های دمنده موجود در بازار است که در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود. بلوئرها جزء پمپ‌های دمنده هستند و قابلیت هواسازی را نیز دارند. علاوه بر ویژگی دمندگی این پمپ‌ها قابلیت مکش نیز دارند. از بلوئرها اغلب در صنایعی هم چون صنعت آب و فاضلاب، صنایع غذایی، پتروشیمی، نفت و گاز و … استفاده می‌شود. نوع عملکرد این پمپ‌ها به صورت جا به جایی مثبت بوده و راندمان بسیار بالایی دارند. این محصولات انواع مختلفی دارند که می‌توان به ساید چنل، روتس بلوئر، فن و … اشاره کرد. اگر می‌خواهید بیشتر با بلوئرها آشنا شوید، بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

بلوئر و کاربردهای آن

 

روتس بلوئر چیست؟

روتس بلوئرها یکی از پمپ‌های صنعتی هستند که عملکرد آن‌ها به صورت جا به جایی مثبت می‌باشد. از این محصولات اغلب برای جا به جا کردن هوا یا گازهای مختلف استفاده می‌شود و همین مسئله سبب شده تا کاربردهای فراوانی داشته باشند. روتس بلوئر از دو عدد روتور تشکیل شده است که با استفاده از آن‌ها می‌تواند هوا یا گاز را جا به جا کنند.  شما می‌توانید این محصولات را در محیط های مختلف مورد استفاده قرار دهید.

این روتورها در جهت مخالف هم کار می‌کنند و با دور شدن از یک دیگر هوا و گاز را به درون محفظه دستگاه می‌کشند. سپس با چرخش این روتورها هوا و گاز به بیرون از محفظه فرستاده می‌شود. زمانی که شما قصد داشته باشید حجم زیادی از گاز یا هوا را جا به جا کنید، می‌توانید از روتس بلوئر استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که فشار هوا باید پایین باشد. این محصولات کارایی مناسبی در فشار بالا از خود ارائه نمی‌دهند.

  بررسی مکانیزم روتس بلوئر

برای این که متوجه شوید که مکانیزم روتس بلوئر چیست بهتر است بدانید که در قسمت ورودی این محصولات از یک فیلتر و سایلنسر استفاده شده است. هوا برای ورود به دستگاه باید از این دو قطعه عبور کند. پس از آن هوا یا گاز از طریق مکنده هواساز به داخل کشیده می‌شود و متراکم می‌شود. لوله‌های خروجی و انتقال هوای متراکم شده را دریافت می‌کنند و آن را به سمت بیرون از دستگاه انتقال می‌دهند. میزان فشار هوا و گاز خروجی از این دستگاه‌ها اغلب چیزی حدود 50 تا 1000 میلی بار است.

 البته باید دقت داشته باشید که این میزان فشار بر اساس جا به جایی مثبت هوا در نظر گرفته شده است. این محصولات حجم ثابتی از هوا و گاز را دریافت و تولید می‌کنند. میزان هوای دریافتی برای این دستگاه‌ها قابل تنظیم است و شما می‌توانید به راحتی هوا و فشار آن را تنظیم کنید.

 

بررسی مکانیزم روتس بلوئر

 

روتس بلوئر چه کاربردهایی دارد؟

حال نوبت آن رسیده که به شما بگوییم کاربردهای روتس بلوئر چیست. همان طور که گفته شد از این دستگاه‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌شود. کاربردهای متعدد این محصولات باعث شده تا صاحبان تعداد زیادی از صنایع از آن‌ها استفاده کنند. با استفاده از بلوئرها می‌توانید هوا و اکسیژن مورد نیاز محیط های مختلف را تامین کنید. در ادامه به بررسی مهم‌ترین کاربردهای این محصولات می‌پردازیم:

  • صنایع مربوط به ساخت خودرو: در سیستم‌های تهویه این صنایع به هوای پر فشار نیاز است و از روتس بلوئرها اغلب برای تولید فشار در این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر سیستم های تهویه از این محصولات برای تولید گازهای پرفشار برای ماشین ها نیز استفاده می شود.
  • صنعت کاغذ سازی و ساخت مقوا: برای تولید کاغذ و مقوا اغلب به فشار بالای هوا نیاز است و همین مسئله باعث می‌شود تا از روتس بلوئرها در این صنایع استفاده شود.
  • صنایع مربوط به تولید کاشی و سرامیک: فرایند تولید کاشی و سرامیک به هوادهی و تصفیه هوای بالایی نیاز دارد و شما با استفاده از روتس بلوئر می‌توانید به راحتی فشار هوای مورد نیاز را در این فضا تولید کنید.
  • صنعت پلیمر: مهم‌ترین کاربرد روتس بلوئر در این صنعت جا به جایی و انتقال مواد و هوا در فرایند تولید مواد پلیمری است.
  • در صنایع مربوط به پرورش آبزیان: برای تهویه آب و هوا دهی به آبزیان اغلب از روتس بلوئرها استفاده می‌شود.
  • صنایع مربوط به آب و فاضلاب : یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که در تصفیه خانه‌های فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، روتس بلوئرها هستند. این محصولات به خوبی می‌تواند آب را تصفیه کنند و هوای مورد نیاز را درون آن به وجود آورند.

روتس بلوئر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

آیا می دانید مهم‌ترین قطعه در روتس بلوئر چیست؟ بلوئرها اغلب دارای اجزای مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها وظیفه به خصوصی را بر عهده دارند. این اجزا در کنار هم می‌توانند باعث عملکرد صحیح روتس بلوئر شوند. در ادامه این اجزا را با هم بررسی می‌کنیم:

  • پوسته یا هوزینگ: این قسمت تمامی قطعات بلوئر را درون خود جای داده است. پوسته باعث یک نواخت شدن هوای ورودی به دستگاه می‌شود و پالس صنعتی را از بین می‌برد.
  • روتور: یکی از مهم‌ترین قطعات بلوئر روتور ها هستند. روتورها وظیفه فشرده سازی هوا و انتقال آن را بر عهده دارند.
  • عینکی: این قسمت از بلوئر میزان فشار هوا را افزایش داده و میزان صدای دستگاه را کاهش می‌دهد.
  • بلبرینگ: بلبرینگ‌ها وظیفه هوادهی را در بلوئرها بر عهده دارند و یکی از قطعات اصلی این دستگاه‌ها محسوب می‌شوند.
  • چرخ دنده: چرخ دنده‌ها می‌توانند میزان گشتاور بلوئرها را افزایش دهند. علاوه بر آن این قطعات می‌توانند روتورها را نیز کنترل کنند و آن‌ها را به گردش در آروند.

 

مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده روتس بلوئر

 

مزیت‌های روتس بلوئر در صنعت

شاید با خود بپرسید که مزیت روتس بلوئر چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم که این محصولات دارای مزایای بسیار زیادی هستند. همین مزیت‌ها باعث شده‌اند تا افراد زیادی خواهان خرید آن‌ها باشند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزیت‌های  استفاده از روتس بلوئر در صنایع مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • دارای راندمان کاری بسیار بالا در مقایسه با دیگر محصولات هواساز صنعتی
  • ساخت هوای فشرده و یک نواخت فاقد هر گونه روغن و خشکی
  • دارای طول عمر طولانی بدون نیاز به نگه داری
  • تعمیر بسیار راحت
  • قابلیت فعالیت در شرایط بسیار سخت
  • تولید فشار بسیار زیاد و دبی بالا
  • توانایی تنظیم و کنترل دبی و فشار
  • دارای قابلیت کوپله به دو شکل مستقیم و فولی تسمه

 بلوئر ساید چنل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

حال که متوجه شدید بلوئر چیست؟ ساید چنل یکی از انواع هواساز است که برای منتقل کردن گاز و هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات می‌توانند هوا یا گاز را با راندمان بسیار زیاد و استهلاک بسیار کم منتقل کنند. این دستگاه دارای دو عملکرد مکش و دمش است. شما می‌توانید به صورت همزمان از هر دو عملکرد این دستگاه استفاده کنید. این دستگاه‌ها می‌توانند حدود 50 تا 700 میلی بار فشار مثبت و منفی 50 تا 450 میلی بار فشار منفی ایجاد کنند. دبی تولیدی توسط این ساید چنل ها 20 الی 600 متر مکعب بر ساعت است.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های بلوئرهای ساید چنل

 

بررسی مکانیزم ساید چنل بلوئر

مکانیزم عملکرد ساید چنل به صورت مستقیم به محور است. این محصولات دارای پروانه کویل هستند که با استفاده از الکتروموتور می‌چرخند. زمانی که پروانه می‌چرخد هوا یا گاز فشرده می‌شوند و پس از آن با استفاده از مجراهای مخصوص به داخل محفظه وارد می‌شوند. پس از آن هوا بین پره‌های پروانه می‌چرخد و به وسیله نیروی گریز از مرکز در کانال به صورت فشرده در می‌آید.

میزان مکش در این محصولات بسیار بالا است و دستگاه  شما می‌تواند به راحتی حجم بسیار زیادی از هوا یا گاز را دریافت کرده و آن را به صورت فشرده وارد محیط خود کنید. دقت داشته باشید که ظرفیت هوادهی ساید چنل نسبت به روتس بلوئرها بسیار کم‌تر است و از این محصولات برای هوادهی در محیط‌های محدودتر استفاده می‌شود.

مزیت‌های ساید چنل بلوئر در صنعت

آیا می دانید که مزیت‌های ساید چنل بلوئر چیست؟ این محصولات مزایای بسیار زیادی دارند و همین مسئله نیز باعث شده که از این محصولات در محیط‌های مختلف صنعتی استفاده شود. در ادامه به بررسی مزیت‌های این محصولات می‌پردازیم:

  • قابلیت حمل و نقل و جا به جایی راحت: شما می‌توانید ساید چنل گرینکو را به راحتی جا به جا کنید و این مسئله به علت کوچک بودن سایز آن است.
  • حجم و وزن بسیار کم: محصولات ساید چنل دارای حجم بسیار کمی هستند و وزن کمی نیز دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را مورد استفاده قرار داد.
  • استهلاک بسیار کم: شما می‌توانید مدت زمان طولانی ساید چنل ها را مورد استفاده قرار دهید؛ زیرا استهلاک آن‌ها بسیار کم است و در طول زمان خراب نمی‌شوند.
  • راندمان کاری بسیار مناسب: ساید چنل ها دارای راندمان کاری بسیار بالایی هستند.
  • قابلیت نصب راحت و راه اندازی بسیار آسان: شما می‌توانید ساید چنل ها را بدون داشتن تخصص به راحتی نصب کنید.
  • دارای مقاومت و طول عمر بسیار زیاد: ساید چنل ها بسیار مقاوم هستند و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را در شرایط سخت مورد استفاده قرار دهید.
  • دارای صدا و نویز بسیار کم: میزان صدای این محصولات بسیار کم است و شما می‌توانید از این محصولات در محیط‌هایی که نیاز به تمرکز و سکوت است، استفاده کنید.

 

مزیت بلوئرهای ساید چنل در صنعت

 

ساید چنل بلوئر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

آیا می دانید مهم‌ترین قطعه استفاده شده در ساید چنل بلوئر چیست؟ ساید چنل ها دارای اجزای متنوعی هستند که هر یک از آن‌ها دارای وظیفه خاصی هستند. در ادامه این اجزا را مورد بررسی قرار می‌دهیم و وظیفه هر یک را به شما معرفی می‌کنیم:

  • الکترو موتور: نخستین قطعه که در ساید چنل استریم مورد استفاده قرار گرفته است، الکتروموتور است. این قطعه برای تولید نیرو در ساید چنل ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند پروانه را به چرخش در آورد.
  • پروانه: پروانه‌های موجود در ساید چنل ها برای تولید فشار هوا و جا به جایی سیالات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.این پروانه‌ها اغلب از آلومینیوم تولید می‌شوند.
  • هوزینگ یا پوسته: مهم‌ترین دلیل استفاده از هوزینگ محافظت از پروانه است. پروانه ساید چنل در پوسته آن قرار می‌گیرد.
  • لوله ورودی: سائل یا هوا از طریق لوله‌های ورودی به دستگاه وارد می‌شود. این لوله‌های دارای قطرهای متنوعی هستند. قطر لوله‌های ورودی به طور مستقیم بر دبی تولید شده توسط ساید چنل اثر می‌گذارد.
  • لوله خروجی ساید چنل: دیگر قطعه‌ای که در ساید چنل ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، لوله‌های خروجی هستند. هوای فشرده شده در ساید چنل از طریق این لوله‌ها به محیط وارد می‌شود.

 

اجزای بلوئرهای ساید چنل 

 

بلوئرها چه مزیت‌ها و کاربردهایی دارند؟

ممکن است با خود بپرسید مزیت و کاربرد بلوئر چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بدانید مهم‌ترین کاربرد بلوئرها انتقال و جا به جایی هوا یا گاز است. این دستگاه‌ها می‌توانند هوا را در حجم‌های متنوعی فشرده سازی کنند. علاوه بر این میزان فشار ایجادی توسط این دستگاه‌ها نیز متفاوت است و بر اساس حجم و اندازه آن‌ها تغییر می‌کند.

بلوئر ها اغلب دارای پروانه یا روتورهایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانند هوا یا گاز را فشرده کنند. این پروانه‌ها با چرخش خود می‌توانند هوا را فشرده کرده و آن را به لوله‌های خروجی انتقال دهند. بلوئرها دارای کاربردهای متنوعی هستند. از این محصولات در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و می‌توان آن‌ها را برای تولید حجم بسیار بالایی از هوا مورد استفاده قرار داد.

اغلب از بلوئرها در سیستم‌های آب و فاضلاب برای تصفیه آب و هوادهی به آن استفاده می‌شود. همچنین در صنایعی هم چون پرورش ماهیان می‌توان برای زنده نگه داشتن ماهی‌ها از این محصولات استفاده کرد و اکسیژن موجود در آب را افزایش داد. افزایش اکسیژن در آب یا سایر محیط‌ها یکی از وظایف این بلوئرها هستند و شما با استفاده از آن‌ها به راحتی می‌توانید میزان اکسیژن بیشتری را در فضای خود داشته باشید.

برای این که با انواع بلوئر و کاربردهای آن باید بدانید بلوئرها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن می‌توان به بلوئرهای ساید چنل، بلوئر دوار دارای جا به جایی مثبت، فن بلوئر، اسکرو بلوئر و … اشاره کرد. هر یک از محصولات دارای ویژگی‌های خاصی هستند و برای محیط‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

بهترین مدل بلوئر برای استفاده در صنایع مختلف

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با با روتس بلوئر و ساید چنل ها آشنا کنیم. بلوئرها و ساید چنل ها از انواع هواسازهای موجود در بازار هستند که می‌توانند به دمش و مکش هوا در حجم‌های مختلف بپردازند. این محصولات با استفاده روتور و پروانه‌هایی که دارند به فشرده سازی هوا می‌پردازند. شما می‌توانید این محصولات را از وب سایت آگما خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. این وب سایت بلوئرها را در حجم‌های مختلف در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

سؤالات متداول

اکنون ممکن است سوالاتی در ذهن شما شکل گرفته باشد. در ادامه به برخی از این سؤالات پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید.

۱- آیا از روتس بلوئر تنها برای مکش هوا استفاده می‌شود؟

خیر. شما می‌توانید از این محصولات برای دمش هوا نیز استفاده کنید و هوای فشرده شده را به محیط خود وارد کنید.

۲- آیا با استفاده از ساید چنل می‌توان حجم زیادی از هوا را مکش یا دمش کرد؟

خیر. ساید چنل ها تنها برای مکش و دمش حجم کمی از گاز یا هوا استفاده می‌شود.

۳- مهم‌ترین مزیت استفاده از روتس بلوئر چیست؟

قابلیت فشرده سازی هوا و گاز در حجم بسیار بالا و جا به جایی آسان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های روتس بلوئر است.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “ بلوئر چیست؟ انواع بلوئر و کاربردهای آن

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام
      ممنون جناب پرویزی از وقتی که گذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.