مجله آگما

بررسی دوزینگ پمپ اسید و کارآیی های آن

دوزینگ پمپ اسید به عنوان کاربردی ترین پمپ های جابجایی مثبت شناخته می شوند. به گونه ای که کاربری دقیق این پمپ ها به عنوان شناسه اصلی آن ها شناسایی خواهد شد.

پمپ های مذکور به عنوان تزریق کننده های بسیار دقیق سیالات به گاز ها و بخار معرفی شده اند. طراحی این سازه به گونه ای است که به هنگام اعمال تزریق ها، تمامی تمرکز سیستم بر روی میزان سرعت و دقت عملیات خواهد بود.

نمایی از دوزینگ پمپ های اسیدی

نمایی از دوزینگ پمپ های اسیدی

تنوع پمپ دوزینگ

با توجه به کاربری بالا و تقاضا بسیار دوزینگ پمپ اسید در زمینه های صنعتی متفاوت، متخصص های  بسیاری به طراحی متعدد این پمپ ها روی آورده اند.

همچنین می بایست در نظر داشت که هر نوعی از دوزینگ پمپ اسید وابسته به کاربری که دارد قابلیت استفاده متمایزی دارد. در ادامه جهت تکمیل اطلاعات فوق به بررسی بیشتر تنوع این قطعات اشاره شده است.

  • پمپ سلونوئیدی
  • دوزینگ موتوری
  • پمپ دوزینگ دیافراگمی و هیدرولیک دیافراگم
  • دوزینگ پمپ پیستونی
کارایی دوزینگ پمپ تزریق اسید

کارایی دوزینگ پمپ تزریق اسید

نحوه طراحی سیستم و ساختار دوزینگ پمپ اسید

همانطور که اشاره شد، دوزینگ پمپ های اسیدی دارای طراحی بسیار دقیقی هستند؛ که بر روی سرعت تزریق سیال متمرکز شده است. این پمپ ها دارای کمترین دوز ها هستند، که این میزان فراهم کننده حداکثر مقدار کنترل خواهد بود.

دوز پایین و میزان دقت بسیار بالا تزریق دوزینگ پمپ اسید موجب شده است که محصولی کاربردی برای اندازه گیری شیمیایی محسوب شوند.

دوزینگ پمپ اسیدی یک تصفیه کننده

با توجه به توضیحات فوق می توان گفت: که دوزینگ پمپ اسید قابلیت اضافه کردن سیال اسیدی خورنده یا سیالات قلیایی به مخزن آب را خواهد داشت.

تکمیل این فرآیند موجب می شود که سطح (PH) آب مخزن به میزان مطلوب رسیده و خنثی شود. به همین دلیل این دستگاه ها قابلیت کاهش آلودگی آب را داشته و به عنوان تصفیه کننده آب کاربرد خواهند داشت.

دوزینگ پمپ های کاربردی در صنعت

دوزینگ پمپ های کاربردی در صنعت

بررسی نحوه عملکرد پمپ ها

دوزینگ پمپ اسید در اولین مرحله، مقدار مشخص شده ای از سیالات را به داخل محفظه انتقال می دهد.  نیروی مورد نیاز برای مکش و انتقال مایعات توسط یک موتور الکتریکی و یا درایو مغناطیسی (مگنتی) تامین خواهد شد.

عملکرد این نوع موتورها به گونه ای بوده که موجب تسهیل در مکش پمپ می شوند، همچنین برای ارتقا دقت دارای کنترلگر نیز هستند.

اجزا تشکیل دهنده دوزینگ پمپ ها

پمپ دوزینگ اسید از چند بخش متفاوت تشکیل شده است. اصلی ترین قسمت این پمپ ها محدود به دو بخش موتور محرک و پمپ می شود. البته قسمت پمپ از چند بخش اصلی تشکیل شده که در ادامه دقیق تر به آنها اشاره می شود. در پمپ های تزریق سلونوئیدی از یک موتور مگنتی و در پمپ های بزرگ تر از الکتروموتور استفاده شده که وظیفه به حرکت درآوردن دیافراگم یا پیستون را جهت جابجایی سیال دارد. قسمت پمپ که به طور مستقیم با سیال در تماس بوده از یک محفظه (حوضینگ)، دیافراگم یا پیستون و سوپاپ های یک طرفه مکش و دهش تشکیل شده است.  

جهت تزریق سیال به جایگاه هدف از شیر یک طرفه(INJECTOR) استفاده می شود. این شیر موجب غلبه بر فشار موجود و تسهیل تزریق در جریان سیال ها خواهد شد. البته ولو دیگری در سیستم این پمپ ها قرار دارد که مستقیم به خط مکش متصل می شود و دارای یک صافی بوده که از برگشت و تخلیه سیال در لوله مکش جلوگیری کرده و مانع از ورود ذرات جامد ریز به پمپ می شود.

در پمپ تزریق یک کنترلگر قرار داشته که با تغییر طول کورس حرکتی پمپ دبی و جریان خروجی را میتوان با دقت بالا تنظیم کرد.

در طراحی دقیق این پمپ ها شلنگی استلنس استیل یا (PVC) قرار می گیرد، کاربرد این شلنگ به هنگام عملکرد درست پمپ در حداکثر فشار جریان خواهد بود.

بررسی زمینه کاربری

همانطور که در مطالب قبل نیز به آن اشاره شد، یکی از اصلی ترین زمینه های کاربری دوزینگ پمپ اسید کاربرد آن ها به عنوان تصفیه کننده آب و نابودکننده باکتری ها و تزریق سیالات خورنده و شیمیایی است.

از سایر کاربرد های دوزینگ پمپ می توان به کارایی موثر آن در صنعت ساخت دارو و صنایع پتروشیمی اشاره کرد. موارد زیر از سایر زمینه های کاربری این سازه هستند.

  • کاربردی در صنعت چوب و تولید کاغذ
  • مورد استفاده به عنوان گندزدای سیالات
  • دارای کاربرد در صنایع مرتبط با نیشکر
  • مورد استفاده برای ترکیب بخار و سیالات اسیدی

خلاصه مطالب

دوزینگ پمپ اسید از پمپ های جابجایی مثبت است که در زمینه های متعدد صنعتی کاربرد خواهد داشت. از ویژگی های متمایزکننده این سازه ها می توان به دقت بالا آن ها در تزریق مایعات اشاره کرد. همچنین گندزایی و تنظیم سطح (PH) آب از اصلی ترین کاربری های این پمپ ها محسوب خواهد شد.

محصولات مرتبط:

پمپ آب خانگی

پمپ گریز از مرکز پمپیران

مقالات مرتبط:

عوامل موثر بر قیمت دوزینگ پمپ

خریدی مناسب با دانستن قیمت پمپ بشکه کش

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.