مجله آگما

مترینگ پمپ ها چه مزیت هایی نسبت به سایر پمپ ها دارند؟

مترینگ پمپ

به طور کلی دوزینگ پمپ که نام دیگر مترینگ پمپ بوده، وظیفه پمپاژ مقدار مشخصی از سیال را برعهده دارد. این دستگاه همچنین با نام پمپ  تزریق یا دوزینگ نیز شناخته می شود. دوزینگ پمپ ها به صورت پمپ های پیستونی و دیافراگمی به کار می روند و از متریال مختلفی نیز ساخته می شوند. دبی در این نوع از پمپ ها 1 تا 1000 لیتر بر دقیقه است و فشار کاری در حدود 10 الی 2000 بار را تحمل می نمایند. نکته مهم دیگر این است که دبی مترینگ پمپ قابل تنظیم خواهد بود.

به طور کلی می توان گفت دوزینگ پمپ ها از جمله پمپ های جا به جایی مثبت به حساب می آیند. این پمپ ها دقت بسیار بالایی دارند و سیال را با فشار مختلف تزریق می نمایند. ‌این پمپ ها در انواع متفاوتی مانند دیافراگمی، سلونوئیدی، پیستونی و اسکرو تولید و عرضه می شوند. این پمپ ها برای انتقال آب نیز مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما بیشترین کاربرد آن ها جا به جایی مواد شیمیایی و دیگر سیال ها است.

مترینگ پمپ ها در چه حوزه هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

این پمپ ها در حوزه های متنوعی مانند صنایع شیمیایی، صنایع نفت و گاز، صنایع دریایی، صنایع داروسازی و صنایع کاغذسازی و… کاربرد دارند. اغلب دوزینگ پمپ هایی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، دارای دبی پایین هستند. دبی این پمپ ها قابل تنظیم بوده و این تنظیم به صورت دستی یا اتوماتیک انجام می شود.

نکته مهمی که در رابطه با این پمپ ها وجود دارد، دقت عمل بالای آن ها در مورد دبی مشخص شده است. محدوده عملکرد دقیق این دستگاه را می توان حدودا 10 تا 100 درصد در نظر گرفت. به طور کلی می توان گفت تولید دبی در دورینگ پمپ ها به وسیله حرکت رفت و برگشتی انجام می گیرد. این دبی بوسیله یک موج سینوسی مشخص می شود.

کاربرد های متفاوت مترینگ پمپ

کاربرد های متفاوت مترینگ پمپ

معرفی انواع دوزینگ پمپ

این پمپ ها بر اساس معیار های متفاوت، دسته بندی های مختلفی دارند. دوزینگ پمپ ها بر اساس مکانیزم انتقال قدرت به دو دسته پمپ های سلونوئیدی و پمپ های موتوری تقسیم بندی می شوند. در پمپ های سلونوئیدی مکانیزم انتقال قدرت، نیروی مغناطیسی است. همچنین در این نوع از پمپ ها، مگنتی وجود داشته که ورود الکتریسیته، موجب جذب شفت پمپ توسط مگنت می گردد و قطع برق، موجب به حرکت در آمدن آن خواهد شد.

مدل موتوری این پمپ ها به وسیله یک موتور الکتریکی کار می کند. اغلب الکتوروموتورهای دوزینگ پمپ های موتوری دارای کلاس حفاظتی IP55  هستند که منجر به جلوگیری از نفوذ رطوبت و گرد و غبار می شوند. معیار دیگری که می توان بر اساس آن مترینگ پمپ ها را دسته بندی نمود، مکانیزم تراکم سیال است که بر اساس آن  می توان به دوزینگ پمپ دیافراگمی، دوزینگ پمپ پیستونی و دوزینگ پمپ پلانجری  اشاره نمود.

در ساختار پمپ های دیافراگمی، شفت پمپ به دیافراگم متصل بوده و حرکت رفت و برگشتی آن موجب انقباض و انبساط دیافراگم می گردد و بدین ترتیب سیال را تزریق می نماید. در مورد پمپ های پیستونی نیز می توان گفت این دستگاه ها از جمله پمپ های جا به جایی مثبت هستند و به همین دلیل هنگام کار کردن آن ها نباید شیر خروجی بسته باشد. مکانیزم مکش در این نوع از پمپ ها به وسیله حرکت خطی پیستون انجام می شود.

دوزینگ پمپ های سلونوئیدی و موتوری

دوزینگ پمپ های سلونوئیدی و موتوری

در رابطه با دوزینگ پمپ های پلانجری نیز می توان به این موضوع اشاره نمود که ساختار این پمپ ها مشابه پمپ های پیستونی است با این تفاوت که پلانجرها دارای طول بیشتر و قطر باریک تر نسبت به پیستون هستند. نکته مهم دیگر این است که پمپ های پلانجری در هنگامی که به عملکرد دقیق دبی در حجم پایین نیاز باشد، کارایی بهتری دارند.

نکات مهم در مورد خرید مترینگ پمپ ها

توصیه می شود که برای خرید دوزینگ پمپ مناسب و متناسب با نیاز خود به موارد زیر توجه کنید:

  • توجه به متریال قطعات
  • توجه به کلاس حفاظتی پمپ
  • چگونگی موقعیت نصب پمپ (عمودی یا افقی)
  • برق مصرفی مترینگ پمپ
  • انتخاب قطعات مناسب به منظور کنترل سطح سیال

در آخر توصیه می شود به دلیل حساسیت بالای فرآیند های دوزینگ، قبل توقف دستگاه، لوازم یدکی آن را تهیه فرمایید.

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از ماشین ها و دستگاه های مختلف نیز افزایش یافته است. دوزینگ پمپ ها نیز از جمله دستگاه هایی هستند که در حوزه های مختلف مانند صنایع پتروشیمی، غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرند. مهم ترین ویژگی این دستگاه ها قابلیت انتقال میزان مشخصی از سیال است. شما می توانید با در نظر گرفتن نکاتی که ذکر گردید، مترینگ پمپ متناسب با کسب و کار خود را تهیه کنید.

 

محصولات مرتبط:

دوزینگ پمپ اینجکتا

دوزینگ پمپ اتاترون

مقالات مرتبط:

عوامل موثر بر قیمت دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ چیست؟ کاربرد و انواع آن

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.