مجله آگما

وظیفه گیربکس چیست

گیربکس‌ ها که به عنوان درایو دنده نیز شناخته می ‌شوند، بر اساس مکانیزم ساختار چرخدنده ها،  نحوه قرارگیری شافت ورودی خروجی گیربکس، توپر یا توخالی بودن شافت خروجی یا ورودی گیربکس و نحوه نصب آن‌ ها به تجهیزات محرک نام‌ گذاری خواهند شد. درک این نکته حائز اهمیت است که نحوه قرارگیری شفت گیربکس و نسبت تبدیل آن، دو ویژگی مهم جعبه دنده به شمار می آیند. البته دانستن هر دو جنبه برای تعیین اینکه بهترین گیربکس چیست، متناسب با موقعیت گیربکس و محل نصب و اتصال آن به دستگاه مورد نظر اهمیت دارد.

کاربردهای انواع گیربکس

کاربردهای انواع گیربکس

شافت خروجی گیربکس

گیربکس های صنعتی، سیستم های محصور شده ای هستند که انرژی مکانیکی را به مکانیزم خروجی منتقل می کنند. آنها می توانند سرعت، گشتاور و سایر ویژگی های خود را تغییر دهند تا قدرت را به یک فرمت قابل استفاده تبدیل کنند. این تجهیزات، سرعت ورودی به گیربکس را برای افزایش گشتاور کاهش می دهند، تا به نیروی مدنظر برای انجام کار در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

چیدمان شافت در یک گیربکس، محل امتداد شافت با سرعت زیاد و کم است. آرایش آن، بستگی به موقعیت موتور دارد و گاهی اوقات توسط فضای فیزیکی برنامه محدود می شود. اما نحوه چیدمان شافت گیربکس چیست؟ گیربکس های صنعتی را می توان با آرایش محور یا نحوه نصب آنها توصیف کرد. انواع چیدمان شافت را می توان به سه دسته نود درجه، هلیکال یا شافت مستقیم(ورودی و خروجی گیربکس در یک راستا) و موازی دسته بندی نمود.

گیربکس نود درجه

گیربکس صنعتی زاویه دار نود درجه یا کاهنده سرعت، به گونه ای طراحی می شود که شافت ورودی و خروجی گیربکس با هم دارای اتصال 90 درجه یا زاویه راست باشد. این گیربکس ها، اغلب در نوار نقاله ها، جابجایی مواد و میکسرهای آسفالت استفاده می شوند.

نصب اصولی گیربکس

نصب اصولی گیربکس

گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم

در گیربکس های متحدالمرکز(همراستا) یا کاهنده سرعت، شفت های کم سرعت(خروجی) و پر سرعت(ورودی) در یک سطح عمودی و افقی قرار دارند. اما نقش شفت متحدالمرکز در گیربکس چیست؟ گیربکس ‌های صنعتی با شافت متحدالمرکز به دلیل چینش مستقیم محورهایشان، امکان استقرار چند واحد در یک ردیف را می دهند، همین قایلیت سبب می شود نسبت تبدیل گیربکس دامنه وسیعی از نسبت 3 تا 1600 را داشته باشند.

انواع گیربکس های موازی پر کاربرد در صنعت

گیربکس موازی یا کاهنده سرعت، سومین نوع آرایش شافت است که آنها را در یک صفحه افقی و موازی با یکدیگر قرار می دهد. دلیل نامگذاری آنها به موازی این هست که ورودی و خروجی گیربکس به موازات هم داخل جعبه دنده قرار می گیرند. گیربکس های صنعتی معمولاً برای کاربردهای گشتاور و اسب بخار بالا انتخاب می شوند.

نحوه نصب گیربکس چگونه است؟

دو راه برای نصب گیربکس در یک سیستم وجود دارد که شامل پایه یا فلنج می شود. مانند آرایش شافت خروجی(مستقیم یا نود درجه یا موازی)، نحوه نصب با محدودیت فضا و ساختار در سیستم تعیین می شود. در واقع، اگر بخواهید بدانید روش صحیح نصب گیربکس چیست، باید بگوییم سیستم های نصب شده روی پایه، از طریق سوراخ های تعبیه شده، به صفحه پایه نصب می شوند.

این نکته ساده به نظر می رسد، اما مستلزم آن است که پایه به اندازه کافی سفت باشد تا از گیربکس  و گشتاور وارده پشتیبانی کند. زمانی که پایه ها با یکدیگر همسطح نیستند و باعث ایجاد نا هماهنگی بین شفت ‌ها می ‌شوند، در عملکرد گیربکس نیز، اختلال ایجاد می کنند.

گیربکس چیست؟

گیربکس چیست؟

اگر امکان قرار دادن پایه برای موتور و تجهیزات محرک در برنامه وجود نداشته باشد، درایو دنده می تواند روی شافت گیربکس(از طریق فلنج خروجی گیربکس) نصب شود. در چنین حالتی، نحوه نصب اصولی گیربکس چگونه است؟ باید اشاره کنیم که در چنین شرایطی، شافت کم سرعت، به طور صلب به شفت تجهیزات محرک متصل می شود.

می توان این کار را با یک کوپلینگ فلنجی سفت و سخت انجام داد که شفت های تجهیزات محرک را به یکدیگر متصل کند.

کاربری گیربکس در صنایع مختلف

اگر می خواهید بدانید کاربری های گیربکس چیست، باید به موارد ذیل اشاره کنیم:

  • گیربکس صنایع داروسازی
  • مواد غذایی سیمان
  • صنایع فولاد
  • کاشی و سرامیک
  • لاستیک سازی

چگونگی انتخاب گیربکس مناسب

هنگام انتخاب این تجهیزات، لازم است که به نوع ماشین توجه شود. همچنین، دما و شرایط محیط در انتخاب مناسب گیربکس اهمیت دارد. اگر هنگام انتخاب دستگاه، نمی دانید که بهترین نوع گیربکس چیست، باید به عنوان مهم ترین نکته، نوع و مشخصات موتور محرک و نوع انتقالی که بین موتور گیربکس صنعتی اتفاق می افتد، را در نظر بگیرید.

از سویی دیگر، آرایش محورها و میزان بار پیشران و بار شعاعی نیز در انتخاب صحیح گیربکس مهم است. مواردی مانند توان ورودی و خروجی گیربکس و گشتاور خروجی باید متناسب با نوع موتور محاسبه شده و در انتخاب گیربکس به آن توجه شود.

قیمت گیربکس، محصولی کارآمد و ضروری

در صورتی که قصد دارید برای تجهیزات خود، گیربکس مناسبی را انتخاب کنید، می توانید مشاوره های فنی را از کارشناسان ما دریافت کرده و قیمت گیربکس را نیز از آنها جویا شوید.

جمع بندی

در اینجا بررسی کردیم که گیربکس چیست. باید اضافه کنیم در یک گیربکس نوع صنعتی، انتقال انرژی مکانیکی در داخل محفظه صورت می گیرد. سرعت، گشتاور و سایر مشخصات گیربکس ممکن است برای استفاده بهتر از انرژی دریافتی تغییر کند. با کاربردهای بسیار زیاد، گیربکس ها را می توان در دستگاه های مختلف پیدا کرد. گشتاور خروجی با سرعت گیربکس با یکدیگر رابطع معکوس دارند به صورت که گشتاور خروجی گیربکس ها با پایین آمدن سرعت چرخش افزایش پیدا کند.

محصولات مرتبط:

گیربکس کرانویل yilmaz

گیربکس آویز yilmaz

مقالات مرتبط:

عوامل موثر بر قیمت موتور گیر بکس

نمایندگی yilmaz در جه زمینه ای فعالیت دارد؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.