مجله آگما

استفاده از مخزن دیافراگمی چگونه موجب افزایش طول عمر پمپ آب می شود؟

مخزن دیافراگمی

به طور کلی به دلیل هزینه بالای تعمیر پمپ ها و به منظور نگهداری بهتر آن ها، منبع دیافراگمی مورد استفاده قرار می گیرد. این منبع ها یکی از مهم ترین تجهیزات موتور خانه ها به حساب می آیند. منبع های تحت فشار که مخزن دیافراگمی یکی از آن ها می باشد، آب را درون خود ذخیره می نمایند و در صورت نیاز، به سیستم آبرسانی منتقل می کنند. در مورد مهم ترین اجزای پمپ های تحت فشار  نیز می توان به تیوپ اشاره نمود که جنس و کیفیت آن بسیار مهم می باشد. این منبع همچنین دارای پایه های بلند است که این ویژگی موجب نصب آسان لوله ورودی می گردد.

منبع دیافراگمی جدید ترین مدل مخزن تحت فشار می باشد. در این منبع ها به جای تیوپ، دیافراگم به کار رفته است. دیافراگم آب موجود در مخزن را بوسیله فشار هوای ورودی، از منبع خارج می نماید. مخزن های دیافراگمی می توانند حدودا 20 لیتر آب را درون خود نگه دارند. در واقع این نوع  از منبع ها آب اضافی لوله ها را درون خود ذخیره می کنند. هنگامی که شیر آب باز می شود، آب از منبع به لوله های منتقل می شود. هنگامی که آب مخزن به طور کامل به لوله ها منتقل شود، پمپ روشن شده و شروع به فعالیت می نماید.

مهم ترین مزیت های مخزن دیافراگمی

این نوع از مخازن برای مصارف خانگی بسیار مناسب و مفید می باشند به دلیل اینکه موجب کاهش اصطکاک پمپ می شوند و فشار مورد نیاز برای خروجی آب را تامین می نمایند.

به طور کلی در مورد مزایای استفاده از پمپ های تحت فشار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساختار و عملکرد مخزن دیافراگمی به گونه ای است که ویسکوزیته مایع بر روی آن تاثیر منفی نخواهد گذاشت
  • کاهش قابل توجه استفاده از پمپ در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی
  • صرفه جویی در مصرف برق
  • بوجود آمدن حالت خود مالکی در پمپ و سیستم آبرسانی
  • افزایش فشار آب در شرایط کم آبی
  • جلوگیری از فشار بر پمپ و افزایش بازدهی پمپ
  • بهبود فرایند آبرسانی به تمامی طبقات ساختمان
مهم ترین مزیت های منبع دیافراگمی

مهم ترین مزیت های منبع دیافراگمی

یکی از معایب مخزن های دیافراگمی عدم تعمیر آن می باشد. اگر دیافراگم یا پرده پلاستیکی درون منبع آسیب ببیند، تنها راه تهیه دستگاه جدید و تعویض منبع آسیب دیده می باشد.

مهم ترین تفاوت میان منبع های دیافراگمی و تیوپی

مهم ترین تفاوت میان منبع های دیافراگمی و تیوپی

در مورد مزیت های پمپ های دیافراگمی نسبت به نوع تیوپی می توان به طول عمر بیشتر و نیاز کم تر به سرویس های دوره ای اشاره نمود. به طور کلی مخزن دیافراگمی نسبت به منبع تیوپی قیمت بالاتری دارد و دلیل آن نیز کیفیت بهتر آن  می باشد. به طوری کلی کیفیت این نوع از مخزن ها نسبت به نمونه های مشابه بسیار بالاتر می باشد.

انواع منبع تحت فشار و کاربرد آن ها

منبع های تحت فشار به طور کلی به دو دسته تیوپی و دیافراگمی تقسیم بندی می شوند که مهم ترین تفاوت نوع تیوپی و نوع قدیمی آن وجود یک تیوپ می باشد. این نوع از منبع ها بوسله تیوپ یا بالن آب را در خود ذخیره می نماید. از دیگر ویژگی های پمپ های تیوپی نیز می توان به قیمت پایین و سرعت آبرسانی بالا اشاره نمود.

انواع منبع تحت فشار و کاربرد آن ها

انواع منبع تحت فشار و کاربرد آن ها

گاز موجود در این نوع از منبع ها نیز گاز نیتروژن می باشد. فشار این گاز در مخزن دیافراگمی به عوامل متعددی مانند متراژ ساختمان، متراژ واحد ها و تعداد طبقات بستگی دارد. منبع دیافراگمی پمپ آب در ابعاد متنوع متناسب با نوع کاربرد آن در بازار عرضه می شود. به طور کلی منبع های 5 تا 2000 لیتری در حوزه هایی مانند آتشنشانی، مصارف خانگی، بوستر های پمپ آبیاری و پمپ های صنعتی به کار برده می شوند.

نکته مهم دیگری این است که توصیه می شود نشانه های خرابی منبع های تحت فشار را بدانید و به آن دقت کنید چرا که اگر این منبع دچار مشکل شود؛ فشار بر روی پمپ افزایش می یابد و امکان آسیب دیدن آن وجود خواهد داشت. از مهم ترین علائم خرابی مخزن های تحت فشار کاهش فشار آب و نشتی پمپ می باشد.

 

محصولات مرتبط:

پمپ دیافراگمی گراکو هاسکی

پمپ دیافراگمی فلویمک

مقالات مرتبط:

آشنایی با انواع پمپ دیافراگمی

آشنایی با پمپ دیافراگمی پمکار

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.