مجله آگما

پمپ آب دیافراگمی و نحوه عملکرد آن

پمپ آب دیافراگرامی

یکی از پمپ های جا به جایی مثبت که جهت پمپاژ آب یا انواع دیگر سیال ها استفاده می شود، پمپ آب دیافراگرامی است. این پمپ مکش بسیار بالایی داشته و کاربری بسیار راحتی دارد. پمپ های آب دیافراگمی درست مشابه سیلندرهای موتور وسایل نقلیه کار می کنند.

این پمپ با نام های پمپ غشایی، پمپ بادی یا پمپ دیافراگمی پنوماتیک نیز شناخته می شود.

نحوه عملکرد پمپ دیافراگمی

داخل این پمپ ها غشاء یا دیافراگمی از جنس پلاستیک وجود دارد. زمانی که دیافراگم خم می شود، فشار هوای داخل پمپ کم شده و آب یا سیال را به سمت داخل می کشاند و هنگامی که دیافراگم به سمت عقب خم می شود، مایع از داخل پمپ خارج می شود.

بسته به نوع پمپ آب دیافراگمی که شما استفاده می کنید، دیافراگم به روش های مختلفی خم می شود. در داخل بسیاری از پمپ های غشایی، شیرهای برگشتی تعبیه شده است تا از برگشت جریان مایع به درون پمپ جلوگیری به عمل آورد. پس همانطور که ملاحظه کردید، اساس کار این پمپ ها بر حرکت رفت و برگشتی دیافراگم استوار است.

ویژگی های منحصر به فرد پمپ های دیافراگمی

یکی از مزیت های بسیار مهم پمپ‌ ‌دیافراگمی، توانایی آن در مدیریت طیف وسیعی از مایعات، حتی مایعات بسیار چسبنده و سوزاننده است، زیرا از موادی بسیار مقاوم ساخته شده اند. از این ویژگی بسیار کاربردی می توان برای استفاده از آن در محیط های قابل اشتعال نام برد.

در طراحی پمپ های دیافراگمی از هیچ گونه لوازمی مانند لوله استفاده نشده است و به همین دلیل امکان شکستن در اثر سایش یا خورندگی در آن ها وجود ندارد. این پمپ ها حتی در فشارهای بالا نیز، به خوبی کار می کنند. بیشتر آن ها با فشار هوای فشرده کار می کنند، اما انواعی نیز توسط موتورهای الکتریکی یا سایر ابزارهای مکانیکی راه اندازی می شوند.

پمپ آب دیافراگمی قابلیت پمپاژ مایعات سنگین با ویسکوزیته بالا را نیز دارا است. ‌پمپ های کم فشار برای پمپاژ مایعات غلیظ و چسبناک و پمپ های فشار بالا برای پمپاژ سایر مایعات طراحی و تولید شده اند.

پمپ های دیافراگمی به دلیل به کار رفتن دیافراگم در آن ها، فاقد هر گونه نشتی هستند. تنها زمانی نشتی خواهند داشت که طبق دستورالعمل شرکت سازنده، دیافراگم ها به موقع تعویض نشوند یا از پمپ ها به صورت نادرست استفاده شود.

مزایای ویژه پمپ غشایی

مزایای ویژه پمپ غشایی

 

کاربردهای پمپ آب دیافراگمی

همانطور که تا به اینجای کار متوجه شدید، از پمپ های دیافراگمی برای انتقال مایعات استفاده می شود. از این ویژگی پمپ ها در صنعت استفاده های فراوانی می شود. در ادامه به برخی از کاربردهای این پمپ جا به جایی مثبت اشاره می کنیم:

  • استفاده برای تخلیه انواع گازهای مایع
  • تخلیه الکل ها و سیالات قابل اشتعال
  • تخلیه روغن های خوراکی و صنعتی
  • استفاده در صنایع پتروشیمی
  • پمپاژ انواع اسیدها و بازها
  • جا به جایی انواع حلال ها و مواد نفتی
  • استفاده در صنایع رنگ برای پمپاژ رنگ
  • استفاده در تصفیه خانه های آب و فاضلاب برای انتقال مایعات
  • انتقال مواد شیمیایی توسط پمپ آب دیافراگمی در صنایع الکترونیک
  • انتقال مواد دارویی و رقیق کننده های خون در صنایع دارویی
نکات مهم در هنگام استفاده از پمپ دیافراگمی

نکات مهم در هنگام استفاده از پمپ دیافراگمی

 

چه نکاتی را باید هنگام استفاده از پمپ غشایی مدنظر داشته باشیم؟

  • در طول استفاده از این پمپ ها باید تمامی اتصالات آن را به منظور جلوگیری از نشتی های احتمالی بررسی کنیم.
  • عملکرد پمپ های دیافراگمی به دیافراگم به کار رفته در آن بستگی دارد؛ بنابراین باید طبق دستورالعمل شرکت سازنده در زمان معین آن ها را تعویض نمایید.
  • برای افزایش طول عمر مفید پمپ آب دیافراگمی، باید بعد از هر بار استفاده، محفظه داخلی آن را به خوبی شست و شو دهید.
  • اکثر قطعات به کار رفته در این پمپ ها قابل تعویض هستند؛ بنابراین باید در صورت فرسایش یا خرابی هر قطعه، در اولین فرصت، آن ها را تعویض نمایید.

پمپ های غشایی را از کجا بخریم؟

خرید یک محصول با کیفیت، دغدغه اکثر افراد است. محصولات صنعتی باید کارکرد دقیق و صحیحی داشته باشند تا بتوانند بهترین بازدهی را برای شما به ارمغان بیاورند. محصولات غیر معتبر و تقلبی می توانند هزینه های جانبی زیادی برای شما داشته باشند. پس اگر خود تخصصی در این زمینه ندارید، از یک فروشگاه معتبر کمک بگیرید.

مجموعه آریا گشتاور مانا یکی از بزرگ ترین توزیع کننده های انواع محصولات صنعتی مانند پمپ آب دیافراگمی از تمامی برندهای معتبر داخلی و خارجی است. شما عزیزان می توانید برای راهنمایی بیشتر در خصوص پمپ غشایی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

محصولات مرتبط:

پمپ دیافراگمی فلویمک

پمپ دیافراگمی گراکو هاسکی

مقالات مرتبط:

پمپ دیافراگمی بادی چیست؟

مشخصات و قیمت بوستر پمپ آبرسانی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.