مجله آگما

معرفی کامل و جامع پمپ دوزینگ

پمپ دوزینگ

در این مطلب می خواهیم به تعریف پمپ دوزینگ و بررسی انواع  آن بپردازیم. شما باید قبل از خرید این پمپ ها با انواع آن آشنایی داشته باشید. همچنین به تحقیق درباره با کیفیت ترین محصولات بپردازید. نام دیگر این پمپ، پمپ تزریق دستگاهی است که میزان معینی از مواد شیمیایی را به سیستم وارد می کند.

این پمپ ها از نوع جا به جایی مثبت هستند. وقتی فشار سیستم تغییر کند، میزان آبدهی به صورت با ثبات منتقل می شود. مقدار آبدهی آن ها با روش های خودکار یا نیروی دست تغییر می کند. این نوع پمپ به سه طبقه: پیستونی، دیافراگمی و پریستالتیک تقسیم می شود.

پمپ دوزینگ در کجا کاربرد دارد؟

در این مطلب با انواع این پمپ ها آشنا خواهید شد. دوزینگ پمپ در وضعیت هایی کاربرد دارد از جمله: وقتی که فشار سیستم زیاد باشد، دبی زیادی در سیستم احتیاج نداشته باشیم، زمانی که تزریق مواد با دقتی بالا مورد نیاز باشد، در مواقعی که پمپاژ مواد با ویسکوزیته مورد نیاز باشد، وقتی دما بالا باشد و عواملی نظیر آن. همچنین برای خنثی کردن PH در صنعت های گوناگون مثل: استفاده در نیروگاه ها برای آب، در صنعت ساخت کاغذ و دارو، شرکت های تصفیه آب برای کنترل کردن PH و … .

انواع دوزینگ پمپ

متناسب با نیاز، پمپ دوزینگ براساس کارکردی که دارد می تواند دینامیکی یا به صورت جابجایی مثبت باشند. پمپ های دینامیکی نرخ جریان های گوناگونی ایجاد می کنند. برای ایجاد نرخ جریان های بالا با ویسکوزیته پایین مطلوب هستند. پمپ های جابجایی مثبت، یک جریان مستمر ایجاد می کند که برای ایجاد فشارهای زیاد( و نرخ جریان پایین) در مایع با ویسکوزیته زیاد مطلوب هستند.

بیش تر دوزینگ پمپ ها، جابجایی مثبت هستند. که جریانی با ثبات و پایین را برای محیط چسبنده مهیا می کنند. پمپ دوزینگ با جابجایی مثبت به دو طبقه رفت و برگشتی و پمپ های دوار تقسیم می شوند. پمپ های رفت و برگشتی براساس حرکت رفت و بازگشتی دیافراگم یا پیستون کار می کنند. این اقدام منجر به منتقل شدن مایع از محل مکش به محل خروجی پمپ می شود.

پمپ دوزینگ با جابجایی مثبت

پمپ دوزینگ با جابجایی مثبت

پمپ های دیافراگمی از یک دیافراگم منعطف استفاده می کند. با منبسط شدن دیافراگم حجم در محفظه زیاد می شود. در این صورت سیال به درون محفظه کشیده می شود. با فشرده شدن دیافراگم، سیال به خارج از محفظه کشیده می شود. در بخش ورودی و خروجی محفظه شیرهایی یک طرفه قرار می گیرد.

پمپ دوزینگ نوع دیافراگمی

پمپ دوزینگ نوع دیافراگمی

نوع دیگر دوزینگ پمپ، پمپ های پیستونی یا پمپ های پلانجری است. با حرکت کردن پیستون یا پلانجر خلائی درون محفظه شروع به کار می کند که سیال را به درون محفظه هدایت می کند. با حرکت کردن پیستون به درون آن، سیال فشرده می شود و به طرف خارج پمپاژ می شود. این پمپ ها برای تأمین فشارهای زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این پمپ ها به شیر یک طرفه احتیاج دارند و جریانی ضربانی ایجاد می کنند. حجمی که تخلیه شده اغلب جدا از فشار است. این نوع پمپ ها خود مکش هستند.

آشنایی با دیگر پمپ ها

زیر شاخه دیگر پمپ دوزینگ، پمپ دوار است که جریان مستمری برای دوزینگ شیمیایی درست می کند و دارای انواع پره ای، لوب پمپ، نوع پیچی، دنده ای و پریستالتیک است. سیستم های PLC یا کنترل گرهای مستقل برای ارائه کارکردی مطلوب و یکنواخت در کنترل دوز استفاده می شود. پمپ پره ای دارای محفظه سیلندری است که در هر کدام پره شروع به چرخیدن می کند و کار دوزینگ سیالات با ویسکوزیته بالا را در هد پایین انجام خواهد داد.

لوب پمپ ها کارکردی شبیه دوزینگ پمپ دارند که برای دوزینگ مایع با ویسکوزیته بیشتر از آب مورد استفاده قرار می گیرند. پمپاژ کردن با چرخش قطعاتی صورت می گیرد که اسم آن ها لوب است. این لوب ها کانفیگ ۲،۳ یا ۴ تایی دارند. کارکردهای پمپ دنده ای، پیچی و لوب مثل یکدیگر است. در پمپ دنده ای دو عدد چرخ دنده در جهت پاد ساعت گرد گردش می کنند. این پمپ مایع میان دندانه های آن را به جلو رانده و دوزینگ بدون پالس را مهیا می کنند.

جمع بندی

در این مطلب با انواع پمپ دوزینگ آشنا شدید. هر یک از آن ها عملکردهای گوناگونی دارند. در مطالب بالا مکان هایی که در آن ها از این پمپ ها استفاده می شود شرح داده شد. این پمپ ها را باید قبل از خرید بررسی کنید که با کیفیت باشند؛ همچنین باید از مراکز معتبر خریداری شوند.

 

محصولات مرتبط:

دوزینگ پمپ اتاترون

دوزینگ پمپ اینجکتا

مقالات مرتبط:

دوزینگ پمپ اتاترون دارای چند مدل بوده و چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد و ضرورت استفاده از دوزینگ پمپ استخر

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.