مجله آگما

با پمپ بشکه کش و نحوه عملکرد آن آشنا شوید

نحوه عملکرد پمپ بشکه کش

پمپ بشکه‌کش، دستگاهی کاربردی می‌باشد که انتقال مطمئن، آسان و کارآمد سیالات از ظروف یا مخازن ذخیره‌سازی را امکانپذیر می‌کند. این محصولات به‌دلیل وزن پایین و امکان جابه‌جایی راحت، به‌عنوان یک ابزار محبوب صنعتی شناخته می‌شوند. پمپ‌های بشکه‌کش، بسته به اندازه، نوع بشکه، رسانه پمپاژشده و منبع تغذیه، در طرح‌ها و پیکربندی‌های متنوعی موجود هستند. علاوه بر ویژگی‌های ظاهری، عملکرد پمپ بشکه کش نیز قابل توجه می‌باشد. استفاده از آن‌ها بسیار آسان بوده و به طرز شگفت‌انگیزی قدرتمند هستند.

پمپ‌های بشکه‌کش، امکان انتقال سریع مایعات را در فرآیندهای صنعتی میسر کرده‌اند. آن‌ها در مقایسه با سایر فناوری‌ها سطوح صدای کمتری را تولید می‌کنند و از لحاظ مزاحمت صوتی، نگرانی‌ها را کاملا برطرف می‌سازند. به کمک این تجهیزات می‌توان مواد خورنده و قابل اشتعال را با کم‌ترین میزان ریسک و آسیب، انتقال داد. به همین دلیل در محیط‌های صنعتی نظیر آزمایشگاه‌ها، تاسیسات تولید و مراکز توزیع بیش‌ترین کاربرد را دارند.

پمپ تخلیه بشکه به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌راحتی در دهانه یک مخزن نصب می‌شود. این ابزار اغلب دارای بدنه‌ای بلند و نازک است، در نتیجه به کف بشکه دسترسی دارد و در دهانه باریک آن جای می‌گیرد. نرخ جریانی که پمپ می‌تواند انتقال دهد، به قطر لوله بستگی دارد. پمپ‌های با قطر کوچک‌تر، نرخ جریان کمتری را ارائه می‌کنند و برای تخلیه بشکه‌های کوچک (20 تا 70 لیتر) به کار می‌روند. از سوی دیگر، زمانی که به نرخ جریان یا فشار انتقال بیشتری نیاز باشد، از پمپ‌های با قطر بزرگ‌تر استفاده می‌کنند.

جهت انتخاب پمپ باید به موارد مختلفی اعم از نوع سیال، چگالی، ویسکوزیته و… توجه کنید. به‌طور کلی این دستگاه‌ها، با بهبود ایمنی انتقال سیالات و کاهش خطر نشت، به کنترل سرعت جریان در حین توزیع کمک شایانی می‌کنند. چنانچه می‌خواهید در مورد ویژگی‌ها، مزیت‌ها و کاربرد پمپ بشکه کش یا تخلیه بشکه اطلاعات بیش¬تری کسب کنید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نحوه عملکرد پمپ بشکه کش

خرید پمپ تخلیه بشکه یکی از ملزومات اساسی برای صنایع تولیدی و کارخانه‌های فرآوری که با سیالات خطرناکی سروکار دارند، است. این صنایع مواد را در محفظه‌های 100 الی 200 لیتری یا IBC ذخیره کرده و تحویل می‌دهند، از این رو رعایت ایمنی هنگام تخلیه آن¬ها بسیار مهم است. پمپ‌های درام، جابه¬جایی ایمن و موثر مواد را میسر می‌کنند.

این دستگاه در واقع دارای یک موتور، لوله غوطه‌وری عمودی و پروانه گریز از مرکز یا روتور می‌باشد. موتور در بالای لوله غوطه‌وری و خارج از مخزن قرار می‌گیرد و باید به یک منبع تغذیه نظیر برق متصل شود تا ابزار کار کند. انتهای لوله نیز در دهانه بشکه محکم بسته شده و به درون آن هدایت می‌شود. عملکرد پمپ بشکه کش بدین گونه است که وقتی پمپ فعال شود، مایع پمپاژشده از طریق لوله به سمت دهانه ورودی مخزن یا همان بخشی که موتور قرار دارد، جریان می‌یابد. با توجه به عمق بشکه‌ها، لوله‌ها در اندازه‌های مختلفی در دسترس هستند و ساختار آن‌ها نیز به نوع سیال بستگی دارد.

پمپ تخلیه بشکه

انواع پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه کش

اغلب برای مایعات با ویسکوزیته کم یا متوسط از پمپ‌های گریز از مرکز تک، دو یا چند پروانه استفاده می‌کنند. چرخش پروانه، باعث حرکت مایع به سمت لوله و خروج آن از دهانه بشکه می‌شود. برای سیالات با ویسکوزیته بالا، پمپ‌های جابه‌جایی مثبت، مناسب‌تر هستند. در این دستگاه‌ها، با فعال‌شدن پمپ، درون محفظه خلاء ایجاد شده و مایع به داخل شفت هدایت می‌گردد. در کنار نوع سیال انتقالی، عملکرد پمپ بشکه کش نیز دیگر معیاری است که برای تقسیم‌بندی آن‌ها به کار می‌رود. انواع پمپ‌های بشکه‌کش بر اساس نحوه عملکرد، عبارتند از:

  • پمپ‌های دستی

اینها به صورت دستی کار می‌کنند و معمولا مکانیزم پیستونی یا اهرمی دارند و بدین طریق نیروی مکش را ایجاد می‌کنند.

  • پمپ‌های الکتریکی

در این تجهیزات از یک موتور الکتریکی برای هدایت عمل پمپاژ بهره می‌برند و مدل‌های مختلفی از آن‌ها موجود است.

  • پمپ‌های پنوماتیک

بسته به کاربردهای متنوع، انواع مختلفی از پمپ‌های بشکه‌کش پنوماتیک وجود دارند. در این دستگاه‌ها، هدایت پمپاژ بر عهده موتور هوای فشرده می‌باشد.

پمپ تخلیه بشکه چه ویژگی هایی دارد؟

از آن‌جایی که برخی از اجزای پمپ با سیال در تماس هستند، بنابراین قطعات پمپ از مواد مقاوم در برابر خوردگی، ساخته می‌شوند. بدین ترتیب حتی اگر سیال قابل اشتعال هم باشد، استفاده از آن در دمای عملیاتی بی‌خطر خواهد بود. لوله‌ها و دیگر اجزاء پمپ را از متریال پلی پروپیلن، فولاد ضدزنگ 316، CPVC، PVDF و پلی پروپیلن خالص تولید می‌کنند. در ضمن اکثر سازندگان، طیف گسترده‌ای از موتورها و لوله‌های قابل تعویض را در ابعاد متنوع ارائه می‌دهند. به همین سبب امکان سفارشی‌سازی پمپ تخلیه بشکه برای محیط‌های مختلف وجود دارد. موتورها را به‌راحتی می‌توان جداسازی و با یک لوله و پمپ دیگر استفاده کرد. در نتیجه تمامی قطعات پمپ، قابل تعویض هستند. طول لوله به اندازه مخزن یا بشکه بستگی دارد. به عنوان مثال، یک بشکه استاندارد 200 لیتری به یک لوله 100 سانتی‌متری نیاز دارد.

ویژگی پمپ تخلیه بشکه

اجزای اصلی پمپ های تخلیه بشکه

پمپ‌های بشکه‌کش ابزارهایی همه‌کاره هستند که از اجزاء مختلفی تشکیل شده‌اند. شناخت قسمت‌های اساسی پمپ درام به شما کمک می‌کند، بهتر در مورد مدل آن تصمیم بگیرید. قطعات اصلی این پمپ‌ها عبارتند از:

  • لوله بیرونی قطعه‌ای مهم

این بخش قابل مشاهده پمپ است که در دهانه مخزن قرار می‌گیرد. این لوله را از انواع پلاستیک و فلزات تولید می‌کنند. هنگام انتخاب پمپ درام حتما به متریال لوله دقت کنید تا مناسب کاربرد شما و سیال مورد استفاده باشد. توجه به این مسئله ایمنی و طول عمر پمپ را تضمین می‌کند.

  • هد پمپ محل نصب موتور

این قطعه نیز به لوله بیرونی متصل است و شامل بلبرینگ، کوپلینگ و اتصال شیلنگ می‌باشد. اتصالات شیلنگ اغلب به‌صورت خاردار تولید می‌شوند، البته انواع رزوه‌ای نیز در دسترس هستند. بسته به ساختار پمپ، بخش هد می‌تواند به واسطه جوش یا پیچ متصل شود. کوپلینگ، موتور را به محور پمپ متصل می‌کند و در انتقال نیروی موتور به پروانه نقش دارد. بلبرینگ نیز در داخل هد پمپ قرار گرفته و شفت را متمرکز می‌کند.

  • شفت عامل حرکت سیال

شفت یا بخش محوری، از یک سو به کوپلینگ در هد و از سوی دیگر به پروانه در پایین پمپ اتصال دارد. این قطعه از طریق اتصال به موتور می‌چرخد و پروانه را به حرکت درمی‌آورد. به واسطه این عملیات، سیال به سمت بالا و خارج از بشکه حرکت می‌کند. به همین دلیل انتخاب صحیح شفت، برای عملکرد پمپ بشکه کش بسیار ضرورت دارد. چراکه شفت با سیال در تماس است و باید حتما از موادی ساخته شود که با آن سازگار باشد.

  • پروانه پایین‌ترین بخش پمپ

پروانه در پایین ساختار پمپ قرار گرفته و به شفت متصل است. حرکت سیال به سمت بالا در واقع به کمک این قطعه انجام می‌گیرد. طراحی پروانه بر اساس مدل پمپ متفاوت می‌باشد؛ به‌عنوان مثال، بعضی از آن¬ها جریان بالایی ارائه می‌دهند، در حالی¬که برخی دیگر در ایجاد هد بالا عملکرد موثری دارند.

  • موتور پمپ

نوع موتور بر اساس مدل و نحوه عملکرد پمپ بشکه کش انتخاب می‌شود. انواع موتور با توجه به نوع کاربری برای شرایط خاصی سازگاری یافته‌اند. موتورها را می‌توان به‌عنوان ضدچکه، TEFC، مناسب برای مکان‌های خطرناک و… طبقه‌بندی کرد.

  • تجهیزات جانبی برای کاربردهای خاص

انواع لوازم جانبی پمپ درام برای سهولت استفاده و کاربردهای ویژه ارائه شده‌اند. از جمله این موارد می‌توانیم به آداپتورهای Bung، نازل، فلومتر، براکت‌های دیواری، فیلترها و روان‌کننده‌ها اشاره کنیم.

بررسی کاربردهای پمپ تخلیه بشکه (پمپ بشکه کش)

پمپ‌های درام را بیش‌تر در صنایع شیمیایی، نفت و مواد غذایی استفاده می‌کنند. اینها برای پمپاژ مایعات سمی و خورنده نظیر اسیدها، قلیاها، حلال‌های قابل اشتعال یا فرآورده‌های نفتی مناسب هستند. کاربرد پمپ بشکه کش یا تخلیه بشکه در صنعت نفت، برای انتقال نفت، بنزین و گازوئیل از بشکه‌ها به مخازن یا وسایل نقلیه می‌باشد. این پمپ‌ها برای جابه‌جایی روغن‌های روان‌کننده و هیدرولیک هم مفید هستند. در صنایع غذایی از پمپ‌های بشکه‌‌کش برای انتقال نوشیدنی‌ها اعم از شربت، آب میوه و… بهره می‌برند.

چگونگی راه اندازی پمپ بشکه کش

  1. جهت راه‌اندازی این دستگاه باید به درستی آن را نصب کنید. بدین منظور از دستورالعمل زیر پیروی نمایید.
  2. آداپتور را به بشکه پیچ کنید و مطمئن شوید که بیش‌ازحد سفت نشده نباشد.
  3. گیره را در اطراف آداپتور نصب نمایید.
  4. با استفاده نوار تفلون، لوله‌های غوطه‌وری و تخلیه را به پمپ ببندید.
  5. پمپ و لوله را به آداپتور متصل کرده و سپس لوله تخلیه را به بدنه پمپ پیچ کنید.
  6. پس از اطمینان از اتصال صحیح تمام قطعات و رعایت نکات ایمنی، نازل شلنگ را در ظرف قرار دهید و پمپ را راه‌اندازی کنید.

راه اندازی پمپ بشکه کش

مزایا و معایب پمپ بشکه کش یا تخلیه بشکه

  • پمپ بشکه‌کش بسیاری از ریسک‌های ناشی از جابه‌جایی دستی مخازن از جمله صدمات انسانی، نشت مواد و انتشار بخارات سمی را به‌طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • از سوی دیگر برای هر کاربری، نوع مشخصی از پمپ وجود دارد. در نتیجه انواع سیالات با ویسکوزیته کم، متوسط یا بالا و همچنین موادی که حاوی ذرات کوچکی هستند را به کمک این پمپ‌ها می‌توان انتقال داد.
  • پمپ‌های درام با قطعات قابل تعویض و قابل جداسازی، پیکربندی شده‌اند. به عنوان مثال، اگر لوله غوطه‌وری به اندازه کافی طویل نباشد و به انتهای بشکه نرسد، به‌سادگی می‌توانیم یک لوله بلندتر را جایگزین آن کنیم. این طراحی انعطاف‌پذیر، امکان تغییر مشخصات پمپ را برای انواع کاربری پدید آورده است.
  • پمپ تخلیه بشکه در کنار مزایای بسیار، محدودیت‌هایی هم دارد. این تجهیزات باید سبک و کوچک باشند، به همین دلیل توان عملیاتی و فشار هد، خیلی بالا نیست. دبی معمولی دستگاه 20 الی 151 لیتر در دقیقه است. فقط وقتی که ویسکوزیته سیال کم باشد، می‌توانیم به بالاترین مقدار دبی دست یابیم. در حالی¬که هنگام انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا، حداکثر دبی حدود 60 لیتر در دقیقه خواهد بود.
  • کاربرد پمپ بشکه کش یا تخلیه بشکه فقط به انتقال سیالات محدود می‌شود. این تجهیزات نمی‌توانند، ترکیبات جامد و دوغاب را جابه‌جا کنند. زیرا قطر لوله خروجی حدود 50 میلی‌متر است.

مزایا و معایب پمپ بشکه کش

سخن نهایی

پمپ‌های بشکه‌‌کش ابزارهایی ضروری برای بسیاری از صنایع هستند که می‌توانند، ایمنی و کارآمدی عملیات انتقال مواد را تضمین کنند. این پمپ‌ها مدل‌های مختلفی دارند و نیازهای انواع صنایع را به‌خوبی برطرف می‌کنند. ما در مجموعه آگما باکیفیت‌ترین تجهیزات صنعتی اعم از پمپ‌های بشکه‌کش را از برندهای معروف و معتبر عرضه کرده‌ایم. قیمت محصولات را در وب‌سایت ما مشاهده کنید و جهت خرید با شماره‌های درج‌شده تماس بگیرید تا از مشاوره فنی و تخصصی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آیا دمای سیال برای انتخاب پمپ درام اهمیت دارد؟

بله، لوله‌های غوطه‌وری پمپ برای عملکرد ایمن، از محدودیت دمایی برخوردارند.

چگونه تشخیص دهیم که طول لوله برای کاربری ما مناسب است؟

استاندارد طول لوله برای بشکه‌های کوچک‌تر (25-100 لیتری) حدود 700 میلی‌متر و برای بشکه‌های بزرگ‌تر (205 لیتری) 1000 میلی‌متر می‌باشد.

چه زمانی باید از فیلتر برای پمپ بشکه‌‌کش استفاده کنیم؟

اگر سیال حاوی ذراتی است که احتمال دارد به دستگاه آسیب برساند، جهت اطمینان از عملکرد پمپ بشکه کش باید از فیلتر استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.