مجله آگما

نحوه انتخاب صحیح ژنراتور مناسب چگونه است؟

آریا گشتاور مانا نمایندگی ساید چنل گرینکو در ایران

ژنراتورها با توجه به کاربردی که دارند، در صنایع مختلف، مصارف خانگی و سازمان‌های متعدد استفاده می‌شوند.‌ این وسیله‌ها براساس نوع قطعات داخلی، توان و ولتاژ، خروجی مشخصی را تولید می‌کنند. برای خرید این دستگاه‌ها توصیه می‌شود این مطلب را تا انتها مطالعه کنید، چراکه در آن نکات و توضیحات مفیدی برای شما تدوین شده است.

دیزل ژنراتور چیست؟

خلاصه‌ترین تعریفی که برای دیزل ژنراتور می‌توان ارائه داد این است که از یک موتور دیزل در کنار ژنراتور الکتریکی جهت تامین نیروی برق لازم برای موارد مختلف تشکیل شده است.

Diesel generator به‌کمک سوخت دیزلی یا گازوئیل کار می‌کند و می‌تواند در زمان‌هایی که برق قطع می‌شود، به‌خصوص در بیمارستان‌ها، پمپ بنزین، اداره‌ها و سایر اماکنی که قطع برق ضرر مالی و جانی زیادی وارد می‌کند، به‌طور خودکار یا دستی روشن شود و نیروی الکتریکی مورد نیاز را تامین کند. برای اینکه با این وسیله کارآمد بیش‌تر آشنا شوید، در ادامه اجزای اصلی آن را ذکر کرده‌ایم:

  • منبع تغذیه
  • موتور دیزل
  • سیستم سوخت
  • رگلاتور ولتاژ
  • سیستم خنک‌کننده و خروجی
  • سیستم روغن‌کاری
  • صفحه کنترل
  • شارژ باطری
  • قالب مونتاژ اصلی
  • مخزن سوخت
  • فیلتر سوخت
  • آلترناتور

کاربرد ژنراتور:

کاربرد ژنراتورها در موارد زیر خلاصه می‌شود:

کاربرد ژنراتور

حالت اضطراری

در صنایع و سازمان‌های مختلف، نیروی برق باید به‌طور مداوم وصل باشد، چراکه تجهیزات زیادی هستند که با قطع برق از کار می‌افتند و خسارات مالی و جانی زیادی وارد می‌کنند. بیمارستان‌ها، مراکز خرید و تجاری و کارخانه‌ها بیش‌ترین مصرف‌کنندگان این دستگاه هستند که در شرایط اضطراری اقدام به راه‌اندازی آن می‌کنند.

مکان‌های فاقد انرژی برق

در مکان‌هایی مانند صنایع کشتی‌سازی، خطوط انتقال گاز، پروژه‌های ساخت‌وساز و معادن که نمی‌توان نیروی برق را برای تجهیزات مختلفی تامین کرد، بهترین راه، استفاده از این وسیله است.

نحوه انتخاب ژنراتور مناسب چیست؟

ژنراتورها براساس اینکه چه میزان ولتاژ و توان خروجی دارند، در انواع برندها و مدل‌های مختلفی در بازار عرضه شده‌اند. قبل‌از خرید ژنراتور برق باید موارد مهمی را در نظر بگیرید تا بتوانید مناسب‌ترین دستگاه را طبق نیازتان تهیه کنید:

  • یکی از مهم‌ترین مواردی که زمان خرید این وسیله باید در نظر بگیرید، توجه به تناسب به کاربرد، توان و ولتاژ دستگاه است‌. به‌طور کلی این دستگاه‌ها شامل انواع خانگی و صنعتی هستند. در انواع خانگی، ظرفیت دستگاه‌ها 5 تا 50 کیلو وات و در انواع صنعتی بین 50 تا 3000 کیلو وات است.
  • مورد دیگر تک فاز یا 3 فاز بودن این وسیله است. سیستم‌های تک فاز اغلب برای مکان‌های کوچک و سیستم‌های 3 فاز عمدتا در بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و مراکز تجاری بزرگ کاربرد دارند.
  • در کنار موارد بالا شما باید راندمان، دوام و طول عمر دستگاه را نیز بررسی کنید. به‌دلیل تنوع برندها در بازار، شما باید اطلاعات‌تان را درباره هرکدام از دستگاه‌های تامین‌کننده برق دیزلی کامل و بعد خرید کنید.
  • بسیاری از این وسیله‌ها در زمان کار، سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند که آزاردهنده است. بنابراین، توچه به اینکه محصول مد نظرتان تا چه حد آلودگی صوتی ایجاد می‌کند، بسیار اهمیت دارد.
  • در نهایت قیمت ژنراتور برق را می‌توان آخرین موردی دانست که زمان خرید مورد توجه قرار می‌گیرد. پس باید دستگاهی را انتخاب کنید که در کنار مشخصه‌های مثبت، قیمت به‌صرفه‌ای هم داشته باشد.

نحوه انتخاب ژنراتور براساس نحوه نصب

نحوه نصب Diesel generator براساس اینکه در چه مکانی، با چه ابعاد و چه توانی به‌کار می‌روند، متفاوت است. انتخاب این دستگاه باید با درنظرگرفتن نحوه نصب آن انجام شود. به‌طور کلی این دستگاه‌ها طبق موارد زیر نصب می‌شوند:

  • Open Frame: این دستگاه‌ها که در زیر سقف نصب می‌شوند، اغلب در خانه یا اداره‌های کوچک کاربرد دارند. در این شیوه، سیستم تهویه، موتور و دستگاه باید روی یک پایه از پیش تعییه‌شده نصب شود.
  • دستگاه کاوردار (بی‌صدا): این دستگاه‌ها برای استفاده دائمی انتخاب می‌شوند. تمامی اجزای آن مانند سیستم خنک‌کننده، موتور، ژنراتور و سیستم کنترل درون محفظه‌ای که عایق صدا است، قرار می‌گیرند. با این‌ کار دستگاه در مقابل شرایط جوی نیز محفوظ می‌ماند.
  • دستگاه قابل حمل: این دستگاه‌ها که به‌همراه سایر قطعات متصل و مخزن سوخت سیار هستند و به‌طور معمول در تریلرها حمل می‌شوند، بیش‌تر در مناطقی که نیاز به نیروی برق دائمی وجود ندارد، کاربرد دارند.
بیشتر بخوانید  نکاتی که هنگام انتخاب گیربکس باید دانست!

نحوه انتخاب ژنراتور براساس نحوه نصب

معرفی رایج ‌ترین طرح نصب ژنراتور

طرح نصب Diesel generator توسط تولیدکنندگان یا افراد ماهر در این زمینه ارائه می‌شود. هر موتور برای نصب‌شدن به ژنراتور، یک نوع اتصال دارد. پس می‌توان بین 15 تا 20 طرح نصب آلترناتور ارائه داد که اغلب طبق معیارهای مختلفی تعیین می‌شوند. در ادامه رایج‌ترین طرح نصب ژنراتورها آورده شده است:

  • J609a و j609b با اتصال مخروطی: اگر دستگاه توان محدودی داشته باشد، این طرح مناسب است که اندازه آن به قطر مخروط بستگی دارد.
  • B3/B9 با اتصال مخروطی: در این طرح، اتصال مخروطی است و قطرها نیز بزرگ‌تر هستند. این طرح برای دستگاه‌های کوچک و گاهی متوسط کاربرد دارد.
  • تک بلبرینگ SAE یا STD: به جرات می‌توان گفت این متداول‌ترین اتصال برای آلترناتورهای صنعتی با ابعاد بزرگ است. در این طرح، برای ثابت‌شدن ژنراتور به موتور، از دیسک‌های فلزی استفاده می‌شود.
  • ژنراتور دو بلبرینگ B14: این طرح، کاربرد خاص‌تری دارد و اغلب برای قایق‌های ماهی‌گیری یا صنعت کشاورزی و در موتورهای اصلاح شده به‌کار می‌رود. در این طرح، آلترناتور ازطریق بلبرینگ به موتوری که با تسمه به محور بیرون‌زده وصل شده، متمایز می‌شود.
  • ژنراتور سفارشی‌سازی:‌ این دستگاه‌ها را می‌توان به‌کمک پنل‌های gripping سفارشی‌سازی کرد. به‌طور مثال، کاور کردن دستگاه برای ایمنی بیش‌تر یک پیشنهاد توسط مصرف‌کننده است.

سخن پایانی

ژنراتور یک وسیله برای تامین برق لازم در مکان‌هایی است که یا امکان برق‌کشی ندارند یا اینکه در شرایط اضطرار و قطع برق، نیاز مبرم به تامین برق دارند. مدل‌های مختلف این دستگاه در زمان خرید، ممکن است شما را دچار سردرگمی کند.

بنابراین، با توجه به نکات گفته‌ شده در این مطلب، می‌توانید خرید موفق و انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید. به‌علاوه، درصورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیش‌تر درباره خرید این دستگاه‌ها، می‌توانید با کارشناسان سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول

دیزل ژنراتور چه کاربردی دارد؟

کاربرد این دستگاه در کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، معادن، کشتی‌سازی و هرجایی که نیاز به نیروی برق باشد، دیده می‌شود.

برای انتخاب ژنراتور باید به چه نکاتی توجه کرد؟

حین انتخاب این وسیله باید به نوع کاربرد، توان خروجی، راندمان، برند و قیمت آن توجه کنید.

بیشتر بخوانید:

تفاوت الکتروموتور و ژنراتور چیست؟

راهنمای انتخاب پمپ آب صحیح برای ساختمان

عوامل موثر بر قیمت دوزینگ پمپ

آریا گشتاور مانا نمایندگی ساید چنل گرینکو در ایران

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.