مجله آگما

علت خرابی و تعمیر پمپ وکیوم

علت خرابی و تعمیر پمپ وکیوم

پیداکردن علت خرابی پمپ وکیوم می‌تواند در فرایند تعمیر آن نقش اساسی داشته باشد. همیشه عیب‌یابی صحیح به برطرف‌کردن ایرادات کمک می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که در فرایند تعمیرات، هزینه و زمانی که صرف تعمیر شده، کاهش پیدا کند. این پمپ‌ها، ممکن است با ایرادات مختلفی مانند مکش کم، حرارت بالا، صدای زیاد، عدم ایجاد خلا مدنظر یا حتی روشن‌نشدن آن، همراه باشند. به همین دلیل، بررسی این ایرادات و علت آنها، می¬تواند اطلاعات خوبی به شما برای تعمیر این محصول بدهد. در ادامه متداول‌ترین عیب‌ها و علت‌ آنها را بیان خواهیم کرد.

پیشنهاد خرید

پمپ وکیوم پالما

1,150,000 تومان1,150,000 تومانخرید کنید

عیب یابی پمپ وکیوم روغنی و راهکارهایی برای تعمیر آن

یک دستگاه، پیش از اینکه به مرحله خرابی برسد، نشانه‌هایی مبنی بر کاهش عملکرد از خود نشان می‌دهد. این نشانه‌ها می‌توانند مرتبط با سرعت پمپاژ، صدای زیاد، ارتعاشات و لرزش‌های متفاوت از قبل و عدم ایجاد خلا به میزان موردنیاز باشند. لازم است که ابتدا مواردی مانند سیم‌کشی، میزان چرخش، ولتاژ ورودی و آلودگی‌های خارجی را در پمپ هواده و خلا بررسی کنیم. این موارد از مشکلات عمومی پمپ‌های وکیوم روغنی محسوب می‌شوند. در بیشتر پمپ‌های وکیوم روغنی که بعد از مدتی با افت کارایی روبه‌رو هستند، با بررسی این موارد، می‌توان عیب محصول را پیدا کرد؛ اما ممکن است مشکل محصول تخصصی‌تر باشد که در این صورت نیاز به دریافت کمک از متخصص و بررسی عیب‌های تخصصی می‌باشد. برخی از این عیب‌ها را بیان خواهیم کرد.

عیب یابی پمپ وکیوم روغنی

مکش نداشتن پمپ وکیوم

مکش نداشتن پمپ می‌تواند به موارد مختلفی، از عملکرد پره‌ها گرفته تا مشکل در محفظه خلا، وابسته باشد. به همین دلیل نمی‌توان به قطعیت گفت که مشکل عدم مکش پمپ از کدام ناحیه است. از این رو بررسی و عیب‌یابی دقیق اجزای مختلف پمپ، ضرورت دارد.

تفاوت در سطح خلا

بالا بودن سطح خلا محفظه می‌تواند به پمپ فشار بیاورد؛ در نتیجه، مکش مدنظر ما ایجاد نمی‌شود. این موضوع هم به پمپ فشار زیادی وارد می‌کند، هم باعث افت توان و عدم مکش زیاد پمپ می‌شود.

مشکل در محفظه

مشکل بعدی، ممکن است از سمت محفظه ایجاد شود. محفظه‌ای که می‌خواهید در آن خلا ایجاد شود، باید قابلیت ایزوله بودن داشته باشد. در غیر این صورت، نفوذ مایعات و جریان هوا به محفظه، باعث عدم رسیدن خلا به سطح مدنظر ما می‌شود.

مشکل در شیرها و لوله‌ها

توجه به شیرهای پمپ وکیوم نیز مهم است. علت خرابی پمپ وکیوم از نظر مکش، می¬تواند به مواردی مانند مسدود بودن شیرها هم مرتبط باشد. البته گاهی اوقات نفوذ غبار و آلاینده‌های مشابه به سیستم، باعث عملکرد ضعیف آن می‌شود.

پیشنهاد خرید

پمپ وکیوم روغنی GEV

8,000,000 تومان8,000,000 تومانخرید کنید

چرا پمپ روغنی کار نمی کند؟

پمپ‌های روغنی، مشکلاتی از قبیل جمع شدن روغن‌های اضافه در اثر کار مداوم را دارند. به همین دلیل، توجه به مخزن روغن اضافه در این پمپ مهم است. می¬توانید با باز کردن شیر تخلیه، بخش زیادی از روغن جمع‌آوری شده در محفظه را خالی کنید. همچنین، توجه به نشتی در شیرآلات و عدم نفوذ غبار و آلاینده‌های روغن به لوله‌ها نیز مهم است. توصیه می‌کنیم برای کشف علت خرابی پمپ وکیوم به قسمت الکترونیکی دستگاه نیز توجه شود. خرابی الکتریکی در این محصولات، می‌تواند باعث عدم عملکرد پمپ روغنی شود و باید سیم پیچ‌ها و منبع تغذیه، مورد بررسی قرار بگیرند.

علت خرابی پمپ وکیوم

علت مشکل در حین فعالیت پمپ

مشکلات زیادی در حین فعالیت پمپ ایجاد می‌شوند. برای برطرف کردن این مشکلات، ابتدا لازم است علت آن را پیدا کنیم. جدا از خشک یا روغنی بودن پمپ وکیوم، در بروز مشکلات زیر، نیاز به تعمیر پمپ وکیوم داریم:

  • بالا بودن یا پایین بودن سرعت پمپ
  • نشتی در پمپ وکیوم
  • للرزش و ارتعاش در پمپ
  • مشکلات مربوط به وکیوم کردن
  • حرارت و دود
  • روشن نشدن پمپ
  • خرابی بخش الکترونیکی
  • نفوذ غبار به پمپ
  • گرفتگی یا شکستگی شیرآلات
  • عدم توجه به توان و کارایی پمپ
  • نرسید به میزان خلا مدنظر
پیشنهاد خرید

پمپ وکیوم روغنی Epec

1,150,000 تومان1,150,000 تومانخرید کنید

چرا پمپ وکیوم دود می کند؟

در صورت عدم وجود مشکل در بخش الکترونیکی، باید به بررسی فیلتر سپراتور بپردازیم. این فیلتر وظیفه دارد تا روغن را از هوا جدا کند. به دلیل کارایی زیاد، این فیلتر در دستگاه، به‌ مرور زمان و در اثر کار زیاد، دچار پارگی می‌شود. این مسئله در نهایت به دود کردن پمپ منجر خواهد شد. برای جلوگیری از آسیب جدی به پمپ، باید فورا برای شناخت منشأ دود و علت خرابی پمپ وکیوم اقدام کنید.

علت پایین بودن سرعت پمپاژ

بخش زیادی از فرایند پمپاژ، به جریان هوا ربط دارد. البته توجه‌کردن به قطر لوله‌ها و طول لوله‌کشی نیز مهم است. بررسی ورودی و خروجی‌های هوا، اولین و مهم‌ترین اقدام برای عیب‌یابی سیستم خواهد بود. برای این منظور، بررسی تمیز بودن فیلترها و ورودی هوا و همچنین مسدود نبودن اگزوز، اهمیت زیادی دارد.

تعمیر پمپ وکیوم

پیشنهاد خرید

پمپ وکیوم لیبولد

7,000,000 تومان7,000,000 تومانخرید کنید

چرا پمپ وکیوم روغنی به خلا نهایی نمی رسد؟

هدف از خرید پمپ خلاء و هواده، رسیدن به سطح خلا است. زمانی که این خلا ایجاد نمی¬شود، یعنی نیاز به تعمیر پمپ وکیوم داریم. این خلا ممکن است به دلایل زیر به دست نیاید:

  • نشتی در لوله کشی‌های پمپ
  • وجود آلاینده در روغن‌ها
  • باز بودن شیر بالاست (Ballast)
  • مشکل در اگزوز
  • توان کم پمپ به نسبت خلا مورد نیاز

عیب‌یابی پمپ وکیوم خشک و راهکارهایی برای تعمیر آن

  • علت خرابی پمپ وکیوم خشک می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:
  • مشکل در تیغه‌ها مانند شکستگی یا اصطکاک
  • باز شدن بلبرینگ‌ها یا خرابی در آن
  • کوچک‌تر شدن شفت
  • اتصالی و مشکل در بخش الکتروموتور
  • ورود روغن از بخش‌هایی مانند بلبرینگ به موتور
  • واردشدن اجسام خارجی مانند اجزا خرد شده و براده‌ها به سیستم

موارد مربوط به تیغه‌ها، عموما به بررسی دوره‌ای پمپ بستگی دارند. معمولا تیغه‌ها در اثر کار مداوم دچار شکستگی یا ساییدگی می‌شوند. به همین دلیل، باید بعد از مدتی مورد بررسی قرار گیرند. برای جلوگیری از ورود سیالات و اجسام ریز به موتور، باید به فیلترها و بازدید دوره‌ای آن‌ها توجه شود. هنگام خرید پمپ خلاء یا هواده باید به سرویس‌های دوره‌ای و نکات مهم در نگهداری از محصول، توجه داشته باشید.

علت خاموش شدن پمپ وکیوم خشک در حین کار

خاموش شدن یکباره محصولاتی مانند پمپ وکیوم، ارتباط زیادی با بخش‌های الکترونیکی و موتوری دارد. مواردی مانند مشکل در ورودی¬ها و همچنین اجزای دیگر موتور، باعث ایجاد فشار به پمپ می‌شوند. البته آسیب دیدن خازن‌ها هم در خاموش شدن پمپ مؤثر است. به همین دلیل، باید بخش‌های الکترونیکی بصورت دقیق بررسی شوند.

علت خاموش شدن پمپ وکیوم خشک در حین کار

چرا پمپ وکیوم خشک بیش از حد گرم می شود؟

زمانی که دمای محیط بالا برود، حرارت پمپ بیشتر می¬شود که البته این مسئله، منجر به آسیب دیدن پمپ وکیوم خواهد شد. همچنین، مشکلاتی مانند نزدیک بودن اجزای دیگر سیستم به پمپ و عدم وجود فاصله بین پمپ و اطراف، باعث بالارفتن حرارت پمپ می‌شود. به همین دلیل، باید فاصله بین پمپ و اطراف رعایت شود. در کنار مشکلات محیطی، به بررسی دریچه‌ها و فیلترهای پمپ نیز بپردازید.

علت صداهای غیرعادی در پمپ وکیوم خشک

موارد زیر می‌توانند باعث ایجاد صداهای غیرعادی در پمپ وکیوم شوند. وجود این صداها، به معنی نیاز به عیب‌یابی برای برطرف کردن علت خرابی پمپ وکیوم است:

  • مشکلات مرتبط با بلبرینگ
  • مشکل در بخش دیافراگم در بعضی مدل‌ها
  • مشکل در موتور
  • قرارگیری نادرست دستگاه و اجزای داخلی آن؛ مانند پیچ و چرخ‌دنده‌ها

علت به خلا نرسیدن پمپ وکیوم خشک

در پمپ‌های خشک هم مانند نمونه‌های روغنی، امکان به خلا نرسیدن وجود دارد. این مشکل به نشت کردن در قسمت مکش، مشکل در گیج سنجش و توان پمپ مربوط است. البته نشتی و نفوذ هوا به محفظه، باعث عدم ایجاد سطح خلاء خواهد شد.

برای تعمیر و نگهداری پمپ وکیوم چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

برای تعمیر پمپ وکیوم یا نگهداری از آن، لازم است یک سری نکات ساده اما حیاتی را رعایت کنیم. در نگهداری از این محصول، باید اول به تمیز کردن و سرویس مداوم پمپ توجه شود. چک کردن لوله‌ها، ورودی و خروجی‌ها و فیلترهای پمپ، اهمیت زیادی دارد.

نکات تعمیر و نگهداری پمپ وکیوم

توجه به سرویس‌های دوره‌ای

معمولا جدا از تمیز کردن پمپ بعد از استفاده، لازم است پمپ وکیوم به¬صورت ماهانه سرویس شود. همچنین، تخلیه فشار خلاء ایجاد شده در سیستم نیز بعد از هر بار مصرف، ضروری می‌باشد.

بررسی میزان کارکرد فیلترها

باید به میزان کارکرد فیلترها و اجزای حساس، مانند جدا کننده‌ها هم توجه بیشتری داشته باشید. فیلترهای جدا کننده باید بعد از سه هزار ساعت کارکرد، تعویض شوند. فیلترهای دیگر مانند فیلتر غبار، باید پس از پانصد ساعت کار، تعویض گردند. البته این میزان، به محیطی که محصول در آن استفاده می‌شود هم ‌بستگی دارد.

توجه به نشانه‌های غیرعادی در دستگاه

توجه کنید که در صورت بروز هرگونه صدای غیرعادی یا حرارت و دود زیاد، بهتر است برای یافتن علت خرابی پمپ وکیوم اقدام نمایید. در این مواقع، هرچه سریع‌تر برای تعمیر پمپ وکیوم اقدام شود، میزان آسیب به سیستم کمتر و انجام تعمیرات، کم هزینه‌تر خواهد بود.

جمع بندی

انتخاب یک پمپ وکیوم خوب، می‌تواند تأثیر زیادی در راندمان کار و عدم نیاز به تعمیرات مداوم پمپ داشته باشد. تأثیر این موضوع در کارایی پمپ نیز مشخص است. معمولا پمپ وکیوم به دلیل کار مداوم، نیاز به توان بالایی دارد. پس مصرف بهینه برق هم می‌تواند از ویژگی‌های یک پمپ وکیوم خوب باشد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه محصول مورد نیاز خود، نگاهی به محصولات ما در فروشگاه آگما پمپ، داشته باشید. ما همواره آماده ارائه مشاوره خرید و پاسخگویی به سؤالات شما هستیم.

سوالات متداول

تعمیر پمپ وکیوم چه میزان زمان بر است؟

درصورتی که علت خرابی پمپ وکیوم مشخص شود، تخمین زمان تعمیر آن، به نظر تکنسین بر می‌گردد. معمولا، برطرف کردن خرابی در قسمت‌هایی مانند اتصالات، فیلترها یا تخلیه و تمیز کردن روغن، در مدت 1 الی 2 روز انجام می‌شود.

سرویس دوره‌ای پمپ باید هرچند وقت انجام شود؟

این موضوع بسته به میزان استفاده از محصول، می‌تواند حداکثر یک ماه باشد. گاهی اوقات، میزان استفاده از پمپ وکیوم بسیار بالا است و مدت زمان زیادی از آن استفاده می‌شود. در این موارد، سرویس دوره‌ای هرچه کوتاه‌تر باشد، بهتر می‌باشد.

چگونه پمپ وکیوم مناسب با سطح خلاء مورد نیاز انتخاب کنیم؟

سایز محفظه‌ای که می‌خواهیم خلاء در آن ایجاد شود، اهمیت دارد. معمولا در هنگام خرید پمپ، می‌توانید توانایی پمپ در سطوح خلاء مختلف را در مشخصات محصول پیدا کنید. همچنین، استفاده از تجربیات فروشنده و افراد با تجربه نیز مؤثر است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.