مجله آگما

الکتروموتور بدنه چدنی با آلومینیوم چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

الکتروموتور بدنه چدنی با آلومینیوم چه تفاوتی دارند؟

الکتروموتورها یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع مختلف هستند. این دستگاه‌ها از اجزای مختلفی ساخته شده اند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های الکترو موتور بدنه آن است. بدنه این دستگاه‌ها از جنس‌های مختلفی تولید می‌شود که از جمله آن می‌توان به الکتروموتور چدنی و الکتروموتور آلومینیومی اشاره کرد. هر یک از این جنس‌ها دارای کاربرد خاصی هستند و برای شرایط به خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت الکتروموتور بدنه چدنی با آلومینیومی در این است که نوع چدنی این دستگاه‌ها توان حرارتی بسیار بالایی دارد و می‌تواند دمای زیاد را به خوبی تحمل کند. از الکتروموتورها اغلب در شرایط سخت استفاده می‌شود.

در نقطه مقابل الکترو موتورهای آلومینیومی برای شرایط سخت ساخته نشده اند و توان حرارتی محدودی دارند. همچنین دستگاه‌های چدنی نسبت به نمونه آلومینیومی از قیمت ارزان‌تری برخوردار هستند. الکتروموتورهای چدنی دارای بدنه ای بسیار ضخیم هستند و همین مسئله موجب شده تا بتوانند در برابر گرما از اجزای داخلی دستگاه محافظت کنند. همچنین دقت داشته باشید که الکتروموتورهای چدنی دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و به راحتی آسیب نمی‌بینند. همین مسئله باعث شده تا افرادی زیادی از این الکتروموتورها در شرکت‌ها و کارخانه‌های خود استفاده کنند. صدای تولید شده توسط الکتروموتورهای چدنی بسیار پایین است و در زمان کار با آن‌ها هیچ نوع لرزشی را احساس نخواهید کرد.

وزن الکتروموتورهای آلومینیومی بسیار پایین است و همین مسئله موجب می‌شود تا جا به جایی آن به راحتی انجام شود. علاوه بر این حرارت را به خوبی منتقل می‌کنند؛ اما نمی‌توان آن‌ها را برای دماهای بسیار بالا مورد استفاده قرار داد. از این الکتروموتورها اغلب در وسایل نقلیه کوچک، لوازم برقی و صنایع خانگی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر با تفاوت الکتروموتور بدنه چدنی با آلومینیومی و نحوه خرید الکتروموتور آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی انواع مدل‌های الکتروموتور با بدنه آلومینیومی

جنس چدن چه ویژگی‌هایی دارد؟

چدن یکی از پرکاربردترین آلیاژهای آهنی است. این آلیاژ کاربردهای مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده از آن برای ساخت الکتروموتور بدنه چدنی اشاره کرد. چدن در برابر سایش مقاومت بسیار بالایی دارد و همین موضوع موجب می‌شود تا بتوان از آن برای تولید بدنه الکتروموتورها استفاده کرد. علاوه بر این، این آلیاژ طول عمر بسیار بالایی دارد و در طول زمان هیچ آسیبی نمی‌بیند. چدن در برابر حرارت و فشار نیز مقاومت دارد و می‌توان آن را تحت فشار و دمای بسیار زیاد قرار داد. جنس چدن می‌تواند به عنوان ضربه گیر عمل کند. در واقع در زمان کار با این آلیاژ هیچ نوع لرزشی را احساس نمی‌کنید؛ زیرا چدن تمامی لرزش‌ها را دفع می‌کند. همچنین چدن‌ها دارای خاصیت ریخته گری نیز هستند و می‌توان از آن‌ها برای ساخت قطعات مختلف در اشکال گوناگون استفاده کرد.

الکتروموتور با بدنه چدن چه مزایا و معایبی دارد؟

الکتروموتورهای بدنه چدنی در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین مزیت استفاده از این دستگاه‌ها قیمت نسبتاً پایین آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های مشابه است. همچنین در محیط‌هایی که زمستان‌های سردی دارند می‌توان از الکتروموتورهای چدنی استفاده کرد؛ زیرا جنس چدن به عنوان عایقی برای قطعات الکتروموتور کار می‌کند و از آسیب دیدن و ترک خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین تفاوت الکتروموتور بدنه چدنی با آلومینیومی در این است که جنس چدن از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و در طول زمان دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی‌شود. همچنین استحکام مکانیکی الکتروموتورهای چدنی بسیار بالا است. یکی از مهم‌ترین معایب این جنس بدنه این است که ممکن است در طول زمان و در مواجهه با رطوبت دچار زنگ زدگی شوند. همچنین وزن بسیار بالای چدن باعث می‌شود تا نتوان به راحتی از آن استفاده کرد. از دیگر معایب این محصولات این است که انتقال حرارت در الکتروموتورهای چدنی دشوارتر است.

ویژگی‌های الکتروموتور با بدنه چدنی

الکتروموتورهای چدنی دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از سایر رقبایشان متمایز می‌کند. این دستگاه‌ها در دو مدل تک فاز و سه فاز در بازار تولید می‌شوند که هر یک دارای کاربرد به خصوصی هستند. الکتروموتورهای چدنی در برابر سرما مقاومت بسیار بالایی دارند و بهترین گزینه برای مناطق سردسیر محسوب می‌شوند. قدرت چدن نسبت به سایر آلیاژهای قابل استفاده برای تولید بدنه الکتروموتورها بیشتر است. نقطه ذوب چدن بسیار پایین است؛ بنابراین بهتر است از این الکتروموتورها تحت گرمای بالا یا در محیط‌هایی که دمای بسیار زیادی دارند استفاده نشود.

ویژگی‌های الکتروموتور با بدنه چدنی

بررسی عملکرد الکتروموتور با بدنه چدنی

الکتروموتورهای بدنه چدنی در محیط‌های سرد عملکرد فوق العاده ای از خود نشان می‌دهند. چدن بدنه این محصولات می‌تواند به عنوان عایق در برابر سرما عمل کند و از قطعات داخلی این محصول نگه داری کند. همچنین این الکتروموتورها مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توان از آن‌ها در صنایعی هم چون فولاد، تولید ماشین آلات سنگین و … استفاده کرد.

الکتروموتور با بدنه آلومینیومی چه مزایا و معایبی دارد؟

برای بررسی بهتر تفاوت الکتروموتور بدنه چدنی با آلومینیومی بهتر است مزایای بدنه آلومینیومی را نیز مورد بررسی قرار دهیم. الکتروموتورهای آلومینیومی وزن بسیار کمی دارند و می‌توان آن‌ها را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این، این جنس بدنه می‌تواند به خوبی حرارت را انتقال دهد. شکل پذیری بدنه آلومینیومی بسیار بالا است و می‌توان به راحتی آن را به حالت دلخواه در آورد. همچنین میزان نویز تولیدی در این محصولات بسیار پایین است و می‌توان آن‌ها را در محیط‌هایی که به سکوت نیاز است، استفاده کرد.
از جمله معایب این بدنه نیز می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. الکتروموتور بدنه آلومینیوم نسبت به بدنه‌های چدنی قیمت بالاتری دارد. همچنین شما نمی‌توانید به مدت طولانی از این جنس بدنه کار بکشید؛ زیرا مقاومت بسیار کمی دارد و به راحتی آسیب می‌بیند.

بررسی عملکرد الکتروموتور با بدنه آلومینیومی

الکتروموتورهای آلومینیومی عملکرد مناسبی در محیط‌های کم کار از خود نشان می‌دهند. در واقع شما نمی‌توانید در کارخانه‌های بزرگ از این محصولات استفاده کنید؛ زیرا سریعاً آسیب می‌بینند و مقاومت بسیار کمی دارند. اگر بخواهید برای تولید محصولات خانگی یا وسایل نقلیه کوچک از الکتروموتور استفاده کنید، محصولات بدنه آلومینیومی برای شما مناسب هستند. علاوه بر این آلومینیوم بسیار سبک است و شما می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. الکتروموتورهای آلومینیومی در برابر اکسیده شدن و زنگ زدگی نیز مقاومت بسیار زیادی دارند.

ویژگی‌های الکتروموتور با بدنه آلومینیومی

این مدل از الکتروموتورها نیز در دو مدل تک فاز و سه فاز در بازار موجود هستند. مهم‌ترین تفاوت الکتروموتور بدنه چدنی با آلومینیومی این است که الکتروموتورهای آلومینیومی در سایزهای کوچک تولید می‌شود. همچنین این جنس از بدنه به خوبی می‌تواند حرارت را از بین ببرد و برای مناطق گرمسیری انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. ضریب حرارتی بدنه آلومینیومی بسیار بالا است و همین مسئله باعث می‌شود تا از گرم شدن بیش از حد الکتروموتور جلوگیری شود. میزان انعطاف پذیری آلومینیوم بسیار بالا است و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوان آن را در ابعاد و اشکال مختلف مورد استفاده قرار داد.

ویژگی‌های الکتروموتور با بدنه آلومینیومی

بهترین الکتروموتورهای پوسته چدن و آلومینیوم

الکتروموتورهای چدنی و آلومینیومی مختلفی در بازار وجود دارند و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. بهتر است خرید الکتروموتورهای چدنی و آلومینیومی را از فروشگاه‌ها یا وب سایت‌های معتبر هم چون آگما انجام دهید تا از کیفیت محصولات خریداری شده مطمئن باشید. از جمله بهترین الکتروموتورهای چدنی و آلومینیومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الکتروموتور Gamak

این نوع از الکتروموتور در دو مدل چدنی و آلومینیومی تولید می‌شود. توان آن از 0.18 کیلوات تا 1مگاوات در دورهای 750 و 1000 و 1500 و 3000 متغیر است.

  • الکتروموتور جمکو

جنس پوسته این الکتروموتور از نوع چدن است و مقاومت بسیار بالایی دارد. این دستگاه در مدل سه فاز تولید می‌شود و اغلب در صنایع فولاد و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • الکتروموتور MARELLI

جنس بدنه این الکتروموتور از آلومینیوم است و وزن بسیار سبکی دارد.

سخن پایانی

مهم‌ترین تفاوت الکتروموتور بدنه چدنی با آلومینیومی در وزن و قابلیت تحمل فشار این محصولات است. الکتروموتورهای چدنی بسیار سنگین هستند و در مواجهه با گرما عملکرد خوبی ندارند. در نقطه مقابل الکتروموتور آلومینیومی در برابر گرما عملکرد بسیار خوبی دارد. قیمت الکتروموتورهای آلومینیومی نسبت به نمونه چدنی بالاتر است و این مسئله به علت وزن سبک و توان انتقال حرارت بالای آن است. شما می‌توانید این محصولات را از وب سایت آگما خریداری کنید. آگما در سریع‌ترین زمان ممکن الکتروموتورها را به دست شما می‌رساند.

سوالات متداول

حال ممکن است سوالاتی در مورد تفاوت الکتروموتور بدنه چدنی با آلومینیومی در ذهن شما شکل گرفته باشد. در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد:

بهترین مکان برای استفاده از الکتروموتور چدنی کجا است؟

بهتر است از الکتروموتورهای بدنه چدنی در مناطق سردسیری استفاده کنید؛ زیرا چدن می‌تواند به عنوان عایق از قطعات درونی الکتروموتور محافظت کند.

مهم‌ترین ویژگی چدن چیست؟

چدن‌ها بسیار سنگین هستند و همین مسئله نیز باعث می‌شود تا از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و خوردگی برخوردار باشند.

دلیل گران‌تر بودن قیمت بدنه آلومینیومی نسبت به بدنه چدنی چیست؟

آلومینیوم بهتر و سریع‌تر حرارت را انتقال می‌دهد و وزن بسیار سبک‌تری دارد و همین مسئله نیز موجب می‌شود تا قیمت آن نسبت به بدنه چدنی بالاتر باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.