مجله آگما

پمپ آب خانگی را چگونه می توان دور متغیر کرد؟

پمپ آب خانگی را چگونه می توان دور متغیر کرد؟

پمپ آب خانگی از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود که یکی از آن‌ها الکتروموتور است و این قابلیت را دارد تا تعداد دور چرخش را متناسب با شرایط مورد نظر کاربران تنظیم کند.

در مواردی امکان دارد که افراد قصد داشته باشند تا تعداد دور پمپ را براساس نیاز خود تغییر دهند که برای این منظور باید از تجهیزات خاصی استفاده کرد که در این مقاله از مجله آگما به بررسی پمپ آب خانگی را چگونه می توان دور متغیر کرد؟ می‌پردازیم.

انواع دور الکتروموتور پمپ خانگی

پمپ آب با استفاده از یک موتور الکتریکی کار می‌کند که دارای قسمت سیم‌پیچی به نام استاتور است که وظیفه تامین انرژی را بر عهده دارد. تعداد دور الکتروموتور ملاکی برای تقسیم‌بندی این قطعه محسوب می‌شود که بر همین اساس می‌توان به مدل‌های زیر اشاره کرد:

انواع دور الکتروموتور پمپ خانگی

  • 750 دور: برخی از دستگاه‌هایی که به‌مدت طولانی و به‌صورت مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، گزینه مناسبی برای نصب این مدل هستند.
  • 1000 دور: برای استفاده از پمپ آب خانگی با میزان عملکرد متوسط تا پایین می‌توان این مدل را به‌کار برد که مصرف انرژی متعادلی را به‌دنبال دارد.
  • 1500 دور: زمانی که به‌دنبال ایجاد تعادل بین سرعت چرخش و کارایی دستگاه هستید بهتر است از الکتروموتورهایی با 1500 دور یا 4 پل استفاده کنید.
  • 3000 دور: این مدل از الکتروموتور پمپ که به‌طور معمول با عنوان 2 پل نیز معروف است در مواردی که نیاز به سرعت بالا باشد، کاربرد بیشتری دارد و منجر به تخلیه مقادیر زیاد آب می‌شود.

درضمن با توجه به میزان سرعت این قطعه درحین چرخش، می‌توان مدل‌های مختلفی را نام برد که برای پمپ‌های خانگی کاربرد دارند و شامل موارد زیر هستند:

  • Programmable (قابل برنامه‌ریزی): این مدل از الکتروموتورها این قابلیت را دارند که برای تنظیم دقیق سرعت در شرایط و زمان خاص برنامه‌ریزی شوند که به کاربر اجازه می‌دهد تا دور موتور را متناسب با نیاز خود به‌صورت خودکار تنظیم کند.
  • Single Speed (یک دوره): با توجه به اینکه چنین مدلی تنها برای دور چرخش ثابت طراحی شده و یک سرعت یکسان را ارائه می‌دهد برای کاربردهای استاندارد بیشترین استفاده را دارد.
  • Dual Speed (2 دوره): روی پمپ آب خانگی می‌توان از الکتروموتورهای 2 سرعت استفاده کرد که به شما این امکان را می‌دهد تا در هر زمانی یکی از سرعت‌های لازم را انتخاب کنید.
  • Variable Speed (دور متغیر): با به‌کارگیری فناوری‌های الکتریکی مدلی را طراحی می‌کنند که قابلیت تنظیم سرعت به‌صورت پیوسته را دارد.

این را در نظر داشته باشید که متناسب با نوع موتوری که روی دستگاه قرار می‌گیرد معمولا قیمت پمپ نیز تغییر می‌کند که شما باید در هنگام انتخاب به این مسئله توجه کنید.

بررسی دلایل اصلی تغییر دور الکتروموتور

درخصوص تغییر دور الکتروموتور روی پمپ‌های خانگی می‌توان دلایل مختلفی را عنوان کرد که در نهایت به افزایش بهره‌وری و میزان کارایی بهتر این دستگاه کمک کند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تنظیم فشار خروجی پمپ: به‌دنبال تغییر دور الکتروموتور امکان تنظیم دقیق فشار خروجی پمپ به شما داده می‌شود تا براساس نوع نیاز خود تنظیمات را اعمال کنید.
  • جلوگیری از فشار بیش از حد پمپ: یکی از موارد اصلی برای علت تغییر دور الکتروموتور پمپ آب خانگی این است که در هر شرایطی می‌توان فشار را با نیاز کاربر تنظیم کرد. برای مثال؛ درصورتی‌که پرتاب آب در شیرهای خانه زیاد باشد و احتمال آسیب به لوله‌کشی را افزایش دهد باید میزان فشار را کاهش داد.
  • کاهش صدا: زمانی که پمپ آب را خاموش یا روشن می‌کنید صدایی از بخش الکتروموتور شنیده می‌شود که با تنظیم دور دقیق می‌توان تغییر زیادی روی این میزان صدا ایجاد کرد.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: بدون شک هنگامی که پمپ شما با دور مناسب کار می‌کند و بهره‌وری لازم را به‌دنبال دارد، تا حد زیادی در مصرف انرژی الکتریکی صرفه‌جویی می‌شود.
  • کمک به تعمیر و نگهداری بهتر: این تغییر دور در برخی موارد به‌عنوان یک راه‌کار عملی برای تعمیر و نگهداری بهتر پمپ آب شناخته می‌شود که به شما این امکان را می‌دهد تا طول عمر مفید تجهیزات را افزایش و هزینه‌های نگهداری را کاهش دهید.

نحوه انتخاب اینورتر مناسب برای پمپ آب

با توجه به اینکه مهم‌ترین راه تغییر دور موتور روی پمپ‌های آب استفاده از اینورتر است، باید در زمان انتخاب این قطعه به معیارهای خاصی توجه کنید. این معیارها به شما در دستیابی به بهترین عملکرد کمک می‌کند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

بیشتر بخوانید  لیست قیمت الکتروموتور موتوژن از بهترین برند های ایرانی

نحوه انتخاب اینورتر مناسب برای پمپ آب

  • میزان توان خروجی: باید به این نکته توجه کنید که شما چه توانی را برای پمپ آب خانگی نیاز دارید تا براین‌اساس امکان انتخاب بهترین اینورتر برایتان فراهم شود.
  • ولتاژ: تناسب میان ولتاژ اینورتر و شبکه برق یکی دیگر از معیارهای مهم در زمان انتخاب این محصول است.
  • کارایی: سعی کنید اینورتری را انتخاب کنید که بیشترین بهره‌وری را در اختیار شما قرار دهد تا میزان مصرف انرژی و هزینه‌های جانبی را کاهش دهد.
  • امکان اتصال به سیستم‌های هوشمند: درصورتی‌که قصد دارید تا پمپ آب را به سیستم هوشمند متصل کنید باید از اینورتری با قابلیت ارتباط هوشمند استفاده کرد.
  • طول عمر: مدت‌زمانی که شما می‌توانید از این وسیله برای تغییر دور پمپ آب خانگی استفاده کنید به‌عنوان طول عمر مفید آن در نظر گرفته شده و بر عملکرد کلی دستگاه تاثیرگذار است.
  • درجه حفاظت: برای اینکه اینورتر در برابر تغییر ولتاژ یا خطرهای احتمالی به‌خوبی محافظت شود باید درجه IP را بررسی کنید.

با درنظرگرفتن تمامی قطعات و تجهیزات مختلفی که برای افزایش کارایی پمپ مورد استفاده قرار می‌گیرد باید در هنگام خرید پمپ آب به موارد خاصی توجه داشته باشید که روی هزینه نهایی شما تاثیر دارد.

برند، استفاده از تجهیزات پیشرفته‌تر، نوع موتور و توان خروجی را می‌توان به‌عنوان عواملی در نظر گرفت که روی تعیین قیمت پمپ آب خانگی موثر است که باید در زمان خرید بررسی شود.

جمع‌بندی

پمپ آب خانگی یکی از دستگاه‌هایی است که در منازل برای افزایش فشار آب خروجی استفاده می‌شود که در مواردی می‌توان درصورت نیاز میزان دور الکتروموتور را برای دستیابی به کارایی دلخواه تغییر داد.

دلایلی که باعث تغییر در دور موتور می‌شود شامل کاهش میزان صدا، تنظیم فشار خروجی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و برخی موارد دیگر است که با استفاده از یک روش‌های مناسب می‌توان به آن‌ها دست یافت.

سوالات متداول

چطور می‌توان دور پمپ آب خانگی را تغییر داد؟

با استفاده از تجهیزاتی همچون اینورتر می‌توان دور موتور را تغییر داد.

علل تغییر دور پمپ آب چیست؟

پایین‌آوردن صدای دستگاه، کاهش مصرف انرژی، تنظیم فشار به میزان دلخواه، تعمیر و نگهداری آسان ازجمله دلایل اصلی این کار هستند.

انواع دور الکتروموتور در پمپ آب کدام است؟

به‌طور کلی می‌توان مدل‌هایی با دور 750، 1000، 1500 و 3000 را انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید:

پمپ آب خانگی و بررسی کاربردهای آن

بهترین پمپ برای چاه های ماسه‌ای

نکاتی که قبل از خرید پمپ دیافراگمی باید بدانید

برای تخلیه چاه عمیق از چه پمپی استفاده می‌شود؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.