مجله آگما

پمپ وکیوم آبی چیست و در چه صنایعی کاربرد دارد؟

کاربرد پمپ وکیوم ابی در صنایع

پمپ‌ آبی وکیوم یکی از پرکاربردترین پمپ‌های صنعتی است که در زیرمجموعه پمپ‌های خلاء قرار می‌گیرد. عملکرد این پمپ تا حد زیادی شبیه پمپ‌های چرخشی است. خرید پمپ به عنوان یک تجهیز مهم در صنایع غذایی و داروسازی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مقاله با کاربرد پمپ وکیوم آبی بیشتر آشنا می‌شوید. پمپ‌ وکیوم با تخلیه مولکول‌های هوا در محفظه آب‌بندی شده پمپ، باعث ایجاد خلاء می‌شوند و به این ترتیب برای ایجاد فشار منفی کاربرد دارند. در پمپ‌های وکیوم آبی، آب به عنوان مایع کاری وجود دارد. همانطور که می‌دانید مولکول‌های هوا تنها در صورتی قادر به حرکت هستند که بین دو نقطه، اختلاف فشار وجود داشته باشد. منطقه‌ای که تعداد مولکول‌های گاز در آن کم‌تر است، به عنوان منطقه کم فشار و منطقه‌ای که مولکول‌های گاز در آن بیشتر هستند، به عنوان منطقه پرفشار شناخته می‌شوند. این پمپ از پروانه و پره، شفت، کلکتورهای ورودی و خروجی، سیلندر و سرسیلندر، هوزینگ و بخش ورودی و خروجی سیال تشکیل شده‌اند. این اجزا بسته به سایز پمپ وکیوم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم روی شاسی یا قسمت الکتروموتور نصب می‌شوند. همانطور که بیان کردیم، آب متداول‌ترین مایعی است که از طریق پمپ وکیوم آبی پمپاژ می‌شود، اما با این وجود، سیالات دیگری مانند روغن، با فشار بخار بسیار اندک نیز می‌توانند از طریق این پمپ به سمت مسیرهای مختلف پمپاژ شوند.

به طور کلی می‌توان گفت که اگر شرایط سیالی با توان عملکردی پمپ‌های وکیوم آبی سازگاری داشته باشد، می‌تواند از طریق این پمپ، پمپاژ شود. کاربرد پمپ وکیوم آبی در پمپاژ گاز کلرین خشک و اسید سولفوریک غلیظ، یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه است. ‌در ساخت این نوع پمپ‌ها با توجه به نوع فرایند، از جنس‌های مختلفی مانند آلیاژ چدن، استیل، برنج و… استفاده می‌شود. این پمپ‌ها با توجه به جنس خود، در برابر انواع خوردگی‌ها مقاوم هستند و عملکرد فوق العاده‌ای را در انتقال گازها از خود نشان می‌دهند.

عملکرد پمپ وکیوم آبی

آگما ارائه‌دهنده انواع محصولات صنعتی مانند انواع پمپ‌ها است. تمامی محصولات موجود در شرکت آریا گشتاور مانا از جدیدترین و بروزترین فناوری‌های موجود در جهان برخوردار هستند و کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. شما مشتریان محترم می‌توانید، انواع پمپ وکیوم آبی را از فروشگاه اینترنتی آگما خریداری نمایید. علاوه بر این می‌توانید سوالات خود را درباره کاربرد پمپ وکیوم آبی با کارشناسان ما مطرح نمایید. پمپ آبی وکیوم نوعی پمپ دینامیکی است که برای ایجاد فشار خلاء یا فشار وکیوم در فرایندهای صنعتی استفاده می‌شود. عملکرد پمپ وکیوم بر اساس عملکرد حلقه آبی و اصل پمپاژ مایع است. به طور کلی می‌توان عملکرد پمپ وکیوم آبی را در 6 مرحله خلاصه کرد.

عملکرد پمپ وکیوم آبی

مراحل عملکرد و کاربرد پمپ وکیوم آبی

  1. در مرحله اول باید آب مورد نیاز برای پمپ وکیوم آبی تأمین شود. این آب باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه ذرات جامد و معلق باشد. بسیاری از پمپ‌های وکیوم به سیستم‌های خنک کننده آب مجهز هستند که در حین عملکرد آب موجود در دستگاه را خنک می‌کنند.
  2. در مرحله دوم باید این آب به داخل پمپ هدایت شود. معمولا درون پمپ‌های آبی، یک روتور یا پروانه با تعدادی پره قرار گرفته ‌است. سرعت چرخش آب توسط این روتور افزایش یافته و حلقه‌ای از آب به شکل دورانی تشکیل می‌گردد. (تشکیل حلقه آبی)
  3. در زمان چرخش پروانه (روتور) حلقه آبی که در مرحله قبل به صورت چرخشی ایجاد شده است، با سرعت بالایی فرایند خلاءسازی را انجام می‌دهد. در حین چرخش روتور، بین پره‌های آبی فضاهای خالی بسیاری وجود دارد که سبب کاهش فشار هوا می‌شوند. (ایجاد فشار وکیوم یا خلاء)
  4. در مرحله چهارم که به مرحله جذب گاز نیز معروف است، گاز مورد نظر با ایجاد فشار وکیوم، به داخل حلقه آبی جذب می‌شود. این هوا وارد فضای خالی بین پره‌ها شده و همراه جریان آب، به سمت خروجی پمپ هدایت می‌شود.
  5. در این مرحله گازها از آب جدا می‌شوند و یک خروجی تمیز وکیوم را ایجاد می‌کنند. (خروج گاز)
  6. در آخرین مرحله از عملکرد پمپ آبی وکیوم، آب مورد استفاده در دستگاه بازیابی می‌شود. این آب توسط یک سیستم بازیابی، تصفیه و خنک‌سازی شده و مجدد به عنوان آب تزریقی وارد پمپ می‌شود.

پمپ وکیوم آبی چه مزایایی دارد؟

پمپ وکیوم آبی یکی از محبوب‌ترین پمپ‌های صنعتی است که با استفاده از یک مایع (معمولا آب) قادر به ایجاد فشار وکیوم قوی و پایدار است. کاربرد پمپ وکیوم آبی در بخش صنعت و تحقیقات بر کسی پوشیده نیست. در ادامه به بررسی مزایای پمپ آبی وکیوم می‌پردازیم:

مزایای پمپ وکیوم ابی

قابلیت جذب گازهای مختلف

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پمپ، قابلیت جذب و حذف گازهای مختلف است. این ویژگی سبب می‌شود تا از پمپ‌های وکیوم در صنایع مختلف بهره گرفته شود. هوا اولین گازی است که می‌تواند توسط پمپ خلاء آبی، جذب شود. این ویژگی کاربرد پمپ وکیوم آبی را برای مکان‌هایی که نیاز به تخلیه هوا از فضاهای مختلف دارند، نشان می‌دهد. گازهای زیر از دیگر گازهای قابل جذب یا حذف توسط پمپ وکیوم هستند:

  • بخار آب

حذف بخار آب از فضاهای مختلف، یکی از مزایای مهم پمپ‌های وکیوم است. این ویژگی در صنایع تصفیه آب، تولید بخار و استخراج رطوبت بسیار مهم است.

  • بخارهای مذاب

بعضی از پمپ‌های وکیوم آبی قادر به حذف یا بخارهای مذاب نیز هستند. این مزیت فوق العاده سبب می‌شود تا از این پمپ در صنایع تولید و بسته‌بندی مواد مذاب، تصفیه روغن و صنایع آلیاژی استفاده شود.

  • گازهای سمی

حذف گازهای سمی از فضاهای مختلف، مهم‌ترین مزیت و کاربرد پمپ وکیوم آبی است. این ویژگی سبب می‌شود تا از پمپ‌های وکیوم در صنایع شیمیایی و محیط‌زیستی که نیاز به افزایش ایمنی و حذف گازهای مضر دارند، استفاده شود.

قابلیت ایجاد فشار خلاءسازی بالا

پمپ‌های وکیوم آبی قادر به تولید فشار وکیوم بسیار بالا هستند و از این نظر برای کاربردهایی که نیاز به فشار وکیوم قوی و بالا دارند، مناسب‌اند. این فشار بالا با استفاده از حلقه آبی و پروانه در داخل پمپ ایجاد می‌شود. این مزیت مهم استفاده از پمپ‌های وکیوم را در صنایع مختلف، افزایش می‌دهد.

عدم نیاز به روغن

یکی از بارزترین مزایای پمپ‌های آبی وکیوم، عدم استفاده از روغن است؛ برخلاف بسیاری از پمپ‌ها که برای عملکرد خود نیاز به روغن دارند. این ویژگی خود مزایای بسیار زیادی را برای پمپ به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • علاوه بر این خطر آلودگی با روغن و نفوذ آن به محصولات یا فضای کاری کاهش پیدا می‌کند.
  • عدم نیاز به خرید روغن سبب می‌شود تا از هزینه‌های نگهداری از پمپ کاسته شود.
  • کاربرد پمپ وکیوم آبی بدون روغن است. این ویژگی پمپ‌های وکیوم آبی را به محصولات دوست‌دار محیط زیست تبدیل کرده است.

طول عمر بالا

پمپ‌های آبی وکیوم دارای طول عمر نسبتا بالایی هستند. این ویژگی به دلیل عدم تماس مستقیم بین پروانه و سایر سطح‌های مکانیکی است؛ به این ترتیب فرسایش و خرابی کم¬تری بین قطعات پمپ ایجاد می‌شود و نیاز به تعمیر یا تعویض آن‌ها کاهش می‌یابد.

قابلیت عملکرد سریع و آسان

این پمپ‌ها عملکرد ساده و راحتی دارند و بر اساس اصل عملکرد حلقه آبی کار می‌کنند. این ویژگی برجسته سبب می‌شود تا قیمت پمپ‌های وکیوم آبی مناسب و مقرون به صرفه باشد. علاوه بر این تمامی کاربران با هر سطحی از مهارت بتوانند با آن کار کنند.

سایر مزایای پمپ وکیوم آبی

  • وزن کم
  • زمان تخلیه کوتاه
  • میزان تولید صدا و لرزش بسیار پایین
  • قابل استفاده برای اغلب گازها
  • محافظت در برابر پدیده کاویتاسیون
  • قابل استفاده در محیط‌هایی با فضای کوچک
  • دارای آب‌بندی شفت ضدنشتی
  • عدم نیاز به استفاده از قطعات یدکی گوناگون
  • اورینگ آب‌بندی

معرفی انواع پمپ وکیوم آبی

کاربرد پمپ وکیوم آبی سبب شده است تا انواع مختلفی از این پمپ طراحی و تولید شود. معمولا این پمپ‌ها بسته به نیاز صنایع مختلف تولید می‌شوند و قابلیت سفارشی‌سازی نیز دارند. این پمپ‌ها در مواردی مانند مراحل کار، نوع سیستم خنک کننده، سیستم انتقال و… با یکدیگر تفاوت دارند.

انواع پمپ وکیوم آبی

پمپ وکیوم آبی تک مرحله

در صنعت از پمپ‌های وکیوم آبی تک مرحله‌ای برای فشار خلاءسازی متوسط استفاده می‌شود. در این نوع پمپ همان‌گونه که از نام آن مشخص است، از یک پروانه استفاده شده و عملیات وکیوم در یک مرحله انجام می‌شود. در این پمپ از آب به عنوان مایع کاری استفاده می‌شود.

پمپ وکیوم آبی دو مرحله

این نوع از پمپ‌های وکیوم، دو پروانه‌ای و دو مرحله‌ای هستند. در هر دو مرحله از عملکرد این پمپ‌ها از آب به عنوان مایع کاری استفاده می‌شود. پمپ‌های وکیوم دو مرحله‌ای قادر به ایجاد فشارهای بالاتری نسبت به پمپ‌های تک مرحله‌ای هستند. کاربرد پمپ وکیوم آبی دو مرحله¬ای در صنایعی است که نیاز به فشارهای بالاتر دارند.

پمپ وکیوم آبی با کوپلینگ مستقیم

از پمپ‌های وکیوم آبی با کوپلینگ مستقیم در صنایع بزرگ استفاده می‌شود. در این پمپ‌ها مایع که معمولا همان آب است، به طور مستقیم با موتور پمپ ارتباط برقرار می‌کند؛ به همین دلیل به آن‌ها پمپ‌هایی با کوپلینگ مستقیم اطلاق می‌شود.

پمپ وکیوم آبی با پکینگ

در این نوع پمپ نیز مانند مدل قبلی با استفاده از یک قطعه مکانیکی به نام پکینگ، از ورود مایع و رطوبت به بخش‌های مختلف پمپ جلوگیری می‌شود. در صنعت از پمپ وکیوم آب در گردش با پکینگ برای کاربردهایی که نیاز به فشار وکیوم متوسط تا بالا و عمر طولانی دارند، استفاده می‌شود.

پمپ وکیوم آب در گردش با مکانیکال سیل

کاربرد پمپ وکیوم آبی با مکانیکال سیل در فضاهایی است که نیاز به فشار وکیوم پایدار دارند. در این نوع از پمپ‌های وکیوم، با استفاده از یک قطعه مکانیکی به نام مکانیکال سیل، ورود رطوبت و مایع به بخش‌های مختلف پمپ کاهش پیدا می‌کند.

پمپ وکیوم آبی با کوپلینگ غیر مستقیم

در این نوع از پمپ‌های وکیوم بر خلاف مدل قبلی، مایع که معمولا آب است، به صورت غیر مستقیم با موتور پمپ ارتباط برقرار می‌کند. در این نوع پمپ‌ها باید کمترین تماس بین مایع و موتور پمپ وجود داشته باشد. از پمپ‌های وکیوم آبی با کوپلینگ غیر مستقیم در فضاهایی که نیاز به فشار وکیوم بالا است، استفاده می‌شود.

پمپ وکیوم آبی با کوپلینگ غیر مستقیم

کاربرد پمپ خلا آب در گردش در صنایع مختلف

پمپ‌های وکیوم از جمله تجهیزاتی هستند که کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی مختلفی دارند و با توجه به شرایط محیطی، نوع کاربری و نوع صنعت، مورد استفاده واقع می‌شوند. فهرست زیر، مهم‌ترین صنایعی که در آن از پمپ‌های آبی وکیوم استفاده می‌شود را نشان می‌دهد:

  • صنایع نفت و گاز

کاربرد پمپ وکیوم آبی در صنایع نفت و گاز و به منظور خشک کردن و حذف رطوبت در فرآیندهای تقطیر، تخلیه مخزن‌ها، خلاء کشیدن لوله‌ها و انتقال گازها بسیار واضح و روشن است.

  • صنعت شیمی

در این صنعت از پمپ‌های آبی وکیوم برای انجام عملیات‌هایی مانند استخراج، فیلتراسیون، تهویه و حمل و نقل مواد، تقطیر، خشک کردن و… استفاده می‌شود.

  • صنایع داروسازی

در صنعت داروسازی از این پمپ برای انجام فرایندهایی مانند خشک کردن، تقطیر، تهویه، تصفیه و فرآیندهایی مانند تولید و بسته بندی داروها استفاده می‌شود.

  • صنایع بسته بندی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پمپ آب وکیوم برای ایجاد فشار خلاء در محفظه‌های بسته‌بندی و حذف هوا و رطوبت اضافی آن است.

  • صنعت خودروسازی

در این صنعت به جهت ایجاد فشار وکیوم در سیستم‌های ترمز، خطوط مونتاژ و جذب بخارهای مضر از پمپ آبی وکیوم استفاده می‌شود.

  • صنایع تولید غذا و نوشیدنی

کاربرد پمپ وکیوم آبی در تولید و فرآوری مواد غذایی مانند لبنیات، بستنی، کنسرو و تفاله گوجه فرنگی بسیار مهم و ارزشمند است.

هنگام خرید پمپ وکیوم آبی به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

برای خرید بهترین پمپ آبی وکیوم در ابتدا باید نیازهای خود را مشخص کنید. آگاهی از اطلاعاتی مانند فشار وکیوم مورد نیاز، ظرفیت و نوع پمپ، اندازه پمپ و میزان بودجه در دسترس شما می‌تواند به شما در خریدی آگاهانه کمک کند. علاوه بر این باید فاکتورهایی مانند قدرت موتور، فشار وکیوم قابل تولید توسط پمپ، میزان جریان مایع و… را نیز مدنظر خود قرار دهید. توجه به برند و کیفیت محصول نیز از نکات مهم دیگر در زمان خرید پمپ‌های آبی وکیوم است. خرید پمپ از برندهای معتبر و باسابقه تضمین‌کننده کیفیت محصول است. در زمان خرید پمپ باید از داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش آن نیز مطمئن شوید. علاوه بر این قطعات یدکی پمپ‌ها نیز باید در دسترس باشد. آخرین نکته در زمان خرید پمپ‌های آبی وکیوم، توجه به قیمت محصول است. در نظر داشته باشید که معمولا محصولاتی با قیمت پایین، کیفیت و عملکرد قابل قبولی را ندارند. شما می‌توانید ارزش هر پمپ را با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن ارزیابی نمایید.

نکات مهم هنگام خرید پمپ وکیوم ابی

جمع بندی

پمپ آبی وکیوم یکی از پرکاربردترین پمپ‌های صنعتی است که می‌تواند مولکول‌های گاز یا ذرات هوا را به منظور ایجاد اختلاف فشار یا خلاء، از یک فضای محدود خارج کند. پمپ‌های وکیوم آبی به دلیل دارا بودن این ویژگی در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید بدانید پمپ وکیوم آبی چیست و چه کاربردی دارد، این مقاله را از ابتدا به صورت دقیق مطالعه نمایید. شرکت آریا گشتاور مانا بزرگ‌ترین تأمین کننده و توزیع کننده محصولات صنعتی در کشور است. تمامی محصولات موجود در فروشگاه آگما دارای ضمانت نامه اصالت کالا و گواهی‌نامه‌های شرکتی اصالت کالا هستند. شما عزیزان می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر، محصولات ارائه شده در آگما را مشاهده نمایید. علاوه بر این می‌توانید تمامی مشکلات خود را درمورد کاربرد پمپ وکیوم آبی با بخش پشتیبانی مطرح نمایید.

سوالات متداول

قیمت پمپ آبی وکیوم چقدر است؟

قیمت این پمپ بسته به مشخصات فنی محصول و برند سازنده آن متفاوت است.

چرا پمپ‌های وکیوم در زمان کار صدای زیادی تولید می‌کنند؟

تولید صدای زیاد توسط پمپ‌ها می‌تواند به دلیل عدم تعادل یا کارکرد ناهماهنگ اجزای موتور باشد. خرابی بلبرینگ یا خرابی سیستم‌های خنک کننده نیز از دیگر عوامل مهم تولید صدای زیاد از پمپ است.

پمپ آبی وکیوم در چه صنایعی به کار می‌رود؟

این پمپ در صنایع پتروشیمی، فلزی، صنایع تولید مصالح ساختمانی، در نیروگاه‌ها، صنایع پلاستیک، ساخت کاغذ و خمیر کاغذ و…. به کار می‌رود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.