مجله آگما

بهترین پمپ آب خانگی چه نام دارد؟

پمپ آب خانگی چیست؟

افرادی‌که از فشار آب ناراضی هستند، می‌توانند با خرید پمپ آب خانگی این مشکل را حل کنند. عوامل مختلفی بر خرید پمپ آب مناسب برای ساختمان‌های مسکونی اثر می‌گذارند.

پمپ آب خانگی چیست؟

پمپ آب خانگی نوعی پمپ‌ است که با هدف تقویت و تنظیم فشار آب در ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. البته، این پمپ‌ها فقط مناسب ساختمان‌های کوچک هستند و در ساختمان‌های بزرگ باید از بوستر پمپ‌های آب‌رسانی استفاده کرد.

انواع پمپ آب خانگی در بازار

پمپ آب مورداستفاده در خانه‌ها به‌سه دسته اصلی تقسیم می‌شود: پمپ‌های سانتریفیوژی یا بشقابی، پمپ‌های جتی و پمپ‌های محیطی.

پمپ آب جتی

پرمصرف‌ترین نوع پمپ خانگی، مدل جتی است که در بازار به پمپ آب خودمکش معروف است. پمپ جتی برای ایجاد مکش، ابتدا هوا را با ایجاد خلا از بین می‌برد.

پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ یا پمپ گریز از مرکز با کاهش فشار آب کار می‌کند. با روشن شدن الکتروموتور، سیال وارد ایمپلر یا پروانه دستگاه می‌شود. به‌طور معمول، پروانه با سرعت بالا می‌چرخد و آب در داخل پره‌های آن به گردش درمی‌آید و همانند چرخش یک جسم در دستگاه سانتریفیوژ، به‌سرعت به بیرون پرت می‌شود. پمپ‌های سانتریفیوژ بیشتر در مجتمع‌های بزرگ کاربرد دارند.

  

پمپ بشقابی

دلیل نام‌گذاری این پمپ، سطح صاف و گرد بخش ابتدایی دستگاه است که مانند بشقاب پهن و مسطح است. در این دستگاه، چند پروانه با حرکت خود باعث پمپاژ سیال به سمت بیرون می‌شوند. پمپ آب بشقابی دارای هد و آب‌دهی مناسب برای ساختمان‌های مسکونی است.

پمپ آب دیافراگمی

این دستگاه را با نام پمپ مخزن قابل انبساط نیز می‌شناسند. آب درون مخزن ذخیره می‌شود و از کارکرد بی‌دلیل دستگاه جلوگیری می‌کند. زمانی‌که آب از سطح خاصی پایین‌تر آمد، دستگاه شروع به‌کار خواهد کرد. بوسترهای پمپ خانگی دیافراگمی راندمان بهتری دارند.

تقسیم‌بندی بر اساس قدرت موتور

انواع پمپ آب خانگی بر اساس قدرت موتور به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • پمپ آب کوچک خانگی نیم اسب مناسب ساختمان‌های تک طبقه ۱۵۰ متر و کوچک‌تر.
  • پمپ آب یک اسب بخار بشقابی برای ساختمان‌های سه طبقه و ۶ واحدی با حداکثر متراژ ۷۵ متر.
  • پمپ آب یک اسب بخار جتی مناسب ساختمان‌های چهار طبقه و هشت واحدی با متراژ هر واحد حداکثر ۶۸ متر.
  • پمپ آب یک اسب بخار دو پروانه برای ساختمان‌های چهار طبقه و هشت واحدی با متراژ هر واحد حداکثر ۷۵ متر.
  • پمپ آب یک‌و نیم اسب بخار دو پروانه برای ساختمان‌های پنج طبقه و ۱۰ واحدی با حداکثر متراژ ۱۰۰ متر.
  • پمپ‌های آب خانگی دو اسب بخار مناسب ساختمان‌های پنج طبقه و ۱۴ واحدی با حداکثر متراژ ۱۰۰ متر برای هر واحد.

معرفی بهترین پمپ آب خانگی

انتخاب بهترین برند پمپ آب مناسب خانه به بودجه مصرف‌کننده و خریدار و برند پمپ بستگی دارد و برخی از بهترین برندهای آن عبارتند از:

پمپ پنتاکس

پمپ ایتالیایی پنتاکس مقرون‌به‌صرفه است و در عین حال، کیفیت بسیار بالایی دارد. پمپ آب پنتاکس به پنج سری CM-CB-CH-CS-PM طبقه‌بندی می‌شود که هرکدام کاربرد خاصی دارند. این پمپ آب ایتالیایی به پمپ تک پروانه، دو پروانه، جتی، محیطی، خودمکش و بشقابی نیز طبقه‌بندی می‌شود.

جنس بدنه پمپ آب پنتاکس چدنی است، اما در ساختار داخلی پمپ آب پنتاکس، پروانه‌ای از جنس برنج یا نوریل قرار دارد. پمپ‌های پنتاکس دو پروانه‌ای، از نوع زمینی و پمپ‌‌های دو پروانه پنتاکس سری T، از نوع سه فاز هستند.

معرفی بهترین پمپ آب خانگی

پمپ ابارا

پمپ آب ابارا با طبقه‌بندی‌های بشقابی، جتی، دو پروانه، طبقاتی عمودی، افقی و تک پروانه کاربرد مسکونی دارد. وان پمپ خانگی ابارا سری PRA بین 0.5 تا 2 اسب بخار متغیر است که به آنها پمپ محیطی هم گفته می‌شود. از ویژگی‌های این پمپ پرفروش ابعاد کوچک و جابجایی و نصب آسان آن است. این پمپ خانگی قیمت بسیار مناسبی نیز دارد.

جنس پروانه و بدنه پمپ‌های ابارا به ترتیب برنجی و چدنی است. ضمن آنکه سری‌های PRA توانایی تحمل فشار تا 12 بار را دارند. پمپ ابارا سری CMA را پمپ بشقابی می‌نامند که در دو نوع سانتریفیوژی و تک پروانه موجود است.

ویژگی‌های برجسته این پمپ کیفیت بالا، صدای کم و تعمیرپذیری است. پمپ‌های PRA نسبت به پمپ‌های سری PRA کم صداتر هستند. توان این سری بین 0.5 تا 3 اسب بخار متغیر است. حداکثر دمای کاری آنها 50 درجه سانتی‌گراد و حداکثر فشار کاری آنها در بزرگترین سایز 6 بار است.

قطر ورودی مدل‌های مختلف این سری 1 و 1.1/4 اینچ و قطر خروجی یک اینج است. جنس سری پمپ‌های ابارا کربن-سرامیک-NBR است.

پمپ لئو

پمپ لئو با طراحی و کیفیت بالا مطابق با استانداردهای جهانی به‌کاهش هدر رفت آب کمک می‌کند. کاربرد پمپ‌های لئو به‌دلیل تنوع بالای آنها گسترده است. لازم به ذکر است که پنج نوع پمپ آب لئو به‌نام‌های زیر در بازار وجود دارد:

  • پمپ کفکش
  • پمپ طبقاتی
  • پمپ شناور
  • پمپ لجن کش
  • پمپ سیرکولاتور

پمپ آب لئو سری APm از سری پمپ‌های محیطی یا توربینی با توان‌های 0.5 , 0.8 و 1 اسب بخار است و جنس پروانه این پمپ برنج است. پمپ آب لئو سری APm با ریختگی برنجی درون واسطه، مشکل جام‌کردن پمپ‌ها را تا حد زیادی رفع کرده است.

پمپ آب خانگی چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

عوامل مختلفی بر انتخاب پمپ آب برای ساختمان‌ها و راندمان و عملکرد آن‌ها اثر می‌گذارند. برخی از این عوامل برای خرید پمپ آب کوچک خانگی عبارتند از:

  • قدرت و توان پمپ آب
  • نوع برق مصرفی پمپ
  • قیمت پمپ آب خانگی
  • مساحت و متراژ واحدها
  • نوع پمپ و برند سازنده آن
  • تعداد واحدهای موجود در هر طبقه
  • تعداد طبقات و واحدهای ساختمان، تعداد شیرهای آب ساختمان و میزان مصرف آب
  • حداکثر دبی، قطر ورودی و خروجی پمپ و ارتفاع آن
  • مدت زمان گارانتی پمپ و اعتبار فروشگاه عرضه‌کننده پمپ

به‌طور کلی، بهترین پمپ آب پمپی است که به‌خوبی میزان آب مصرفی ساختمان را کنترل و از افت فشار آن جلوگیری می‌کند. برای انتخاب بهترین پمپ آب برای مصرف خانگی باید به میزان نیاز ساختمان، برند پمپ و فشار آب نیز توجه شود.

مشخصات پمپ آب خانگی

خرید پمپ آب خانگی

پمپ آب در آپارتمان‌ها و ساختمان هایی که به تقویت و افزایش فشار آب نیاز دارند، ضروری است. برای مشاوره درباره خرید پمپ آب با کارشناسان این بخش تماس بگیرید تا در مورد انتخاب بهترین پمپ آب راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

باید اشاره کرد که نوع پمپ، ظرفیت یا توانایی پمپ در انتقال آب، برند پمپ و کیفیت ساخت آن بر قیمت موثر است. پمپ‌های اروپایی مانند پنتاکس معمولا قیمت بالاتری دارند و برندهای دیگر مانند پمپ لئو چینی که کیفیت خوبی نیز دارد، از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند.

مصرف انرژی، جنس و مواد ساخت، داشتن ملزومات اضافی مانند کنترلرهای الکترونیکی قطع و وصل پمپ و گارانتی و خدمات پس‌ازفروش نیز در قیمت پمپ تاثیرگذار هستند.

جمع‌بندی

پمپ آب خانگی دستگاهی است برای افزایش و بهبود فشار آب ساختمان‌های مسکونی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند. با نصب و خرید آن، دیگر نگران قطعی یا کم بودن آب مصرفی نخواهید بود. این دستگاه با تبدیل انرژی الکتریسیته به نیروی مکانیکی کار می‌کند و مناسب ساختمان‌هایی است که فشار آب کم است.

سوالات متداول

چه نکاتی باید برای بهبود عمر پمپ آب ساختمان‌های مسکونی در نظر گرفته شود؟

استفاده از شیر صافی در ورودی پمپ آب جهت جلوگیری از ورود ریز املاح و چک کردن میزان باد مخزن تحت فشار، عمر دستگاه را تضمین می‌کنند.

دلایل خاموشی پمپ آب چیست؟

 استفاده از ست کنترل در ساختمان‌های سه طبقه و بیشتر باعث خاموش‌شدن پمپ آب می‌شود، زیرا به‌علت القایی بودن ست کنترل، تشخیص صحیح افت فشار مشکل است.

چه نکاتی بر قیمت پمپ موثر است؟

نوع پمپ، ظرفیت پمپ در انتقال آب، برند و کیفیت ساخت پمپ بر قیمت موثر است

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.