مجله آگما

چه عواملی بر قیمت لوب پمپ تاثیر می گذارند؟

‌لوب‌پمپ یکی از پرکاربردترین پمپ های جابجایی مثبت به شمار می رود. این نوع پمپ ها با نام های دیگری ازقبیل دنده قلوه ای و گوشواره ای نیز شناخته می شوند. لوب پمپ ها در انتقال و پمپاژ سیالاتی با ویسکوزیته بالا بکار می روند. عملکرد آن ها شبیه به پمپ های دنده خارجی است. با این وجود، تفاوت های اساسی بین این دو مدل پمپ وجود دارد. قیمت لوب پمپ به عوامل بسیار زیادی ازجمله برند سازنده، اندازه و توان موتور بستگی دارد.

لوب پمپ یا پمپ گوشواره ای

لوب پمپ یا پمپ گوشواره ای

لوب‌پمپ و انواع آن

لوب پمپ، نوعی پمپ جابجایی مثبت است که از دو دنده و تعدادی پره ساخته می شود. به پره های این نوع پمپ ها در اصطلاح لوب می گویند و تعداد آن ها بر اساس کاربرد لوب پمپ مشخص می شود. این پره ها به صورت منحنی و بدون زوایا تیز طراحی می شوند تا حداقل نیروی برشی به بافت سیال در زمان انتقال وارد کنند. به طور کلی، مدل سه پره ای از رایج ترین لوب پمپ ها به شمار می رود و کاربرد گسترده ای دارد.

تفاوت اصلی لوب پمپ با پمپ دنده ای در نحوه حرکت پره های آن هاست. دنده ها در پمپ های دنده با یکدیگر برخورد می کنند ولی پره های لوب پمپ هیچ برخوردی با یکدیگر ندارند و فقط به هم مماس می شوند.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوب پمپ، نوع و مدل آن است. لوب پمپ ها بر اساس ساختار و طراحی داخلی به دو دسته تقسیم می شوند: لوب پمپ دارای طراحی صنعتی و لوب پمپ دارای طراحی بهداشتی. لوب پمپ های طراحی بهداشتی دارای عملکرد محدودی هستند و ساخت آن ها بر اساس الزامات مشخصی انجام می شود. از اصلی ترین این موارد می توان به متریال استیل هایژنیک و زبری سطحی (roughness) کمتر از 0.4 میکرون اشاره کرد که در ساخت لوب پمپ های بهداشتی بایستی رعایت شود.

انواع مختلف لوب پمپ

انواع مختلف لوب پمپ

لوب پمپ، وسیله ای برای انتقال سیالات غلیظ

همانطور که گفته شد، پره های لوب پمپ در حین چرخش فقط به یکدیگر مماس می شوند. از این ویژگی ساختار لوب پمپ برای انتقال سیالات غلیظ دارای تکه های جامد استفاده می شود. البته، قیمت لوب پمپ در نوع عملکرد آن تاثیر بسیار زیادی دارد چراکه این نوع پمپ ها در ظرفیت و توان موتور مختلفی ساخته می شوند.

به طور کلی، برخی از مهم ترین کاربردهای لوب پمپ ها در صنعت به شرح زیر هستند:

  • مواد غذایی و دارویی
  • صنایع آرایشی و بهداشتی
  • آب و فاضلاب
  • تولید صابون و لاستیک سازی
  • کشاورزی و دامداری
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • تولید کاغذ و رنگ
  • چسب سازی
  • تولید پلیمر

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوب پمپ، جنس آن است. قطعات مختلف لوب پمپ ازجمله شفت، روتور، پروانه و بدنه از جنس استنلس استیل یا چدن ساخته می شوند. برای ساخت پره های لوب پمپ ایرانی نیز از فولاد ضد زنگ استفاده می شود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوب پمپ

لوب پمپ ها با قیمت های مختلفی به فروش می رسند. عوامل بسیار زیادی بر قیمت این نوع پمپ ها تاثیرگذار هستند، ازجمله جنس قطعات و برند تولیدکننده. هنگام خرید لوب پمپ حتماً باید به نکات زیر توجه کنید:

  • جنس به کار رفته در ساخت پره ها و سایر قطعات
  • اندازه قطر دهانه ورودی و خروجی لوب پمپ
  • دور موتور
  • نوع و متریال سیستم آببندی پمپ

دور موتور اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه زمان بندی چرخش دنده ها را مشخص می کند. به طور کلی، دور موتور لوب پمپ های مختلف بین 20 تا 1200 دور بر دقیقه در نظر گرفته می شود. دور مناسب لوب پمپ بر اساس ویسکوزیته و غلظت سیال و دبی مورد نیاز انتخاب می شود. همچنین با توان مناسب نیز با درنظر گرفتن فشار خروجی مورد نیاز تعیین می شود.

فاکتور تاثیرگذار دیگر بر قیمت این نوع پمپ ها، گرید متریال است. گرید هر لوب پمپ بر اساس نوع کاربری نهایی آن مشخص می شود. به عنوان مثال، لوب پمپ هایی که گرید غذایی دارند، به دلیل کیفیت بسیار بالا با قیمت بیشتری نیز به فروش می رسند. از این نوع لوب پمپ ها در صنایع غذایی و دارویی استفاده می شود.

قیمت لوب پمپ

قیمت لوب پمپ

جمع بندی

لوب پمپ ها ازجمله پرکاربردترین پمپ های جابجایی مثبت هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت این نوع پمپ ها در مقایسه با سایر الکتروپمپ ها و پمپ های دنده ای بیشتر است چراکه راندمان کاری بالاتری دارند. البته، قیمت نهای لوب پمپ ها نیز مانند سایر تجهیزات صنعتی بستگی به نوسانات بازار دارد. از عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوب پمپ می توان به برند و کشور تولیدکننده، دقت و کیفیت تولید، فشار کاری، جنس و نوع کاربری اشاره کرد.

آیا تجربه کار با لوب پمپ های برندهای ایرانی را داشته اید؟

محصولات مرتبط:

پمپ آب خانگی

پمپ گریز از مرکز پمپیران

مقالات مرتبط:

آشنایی با پمپ لوب استیل و کاربرد آن

آشنایی با پمپ دیافراگمی پمکار

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.