مجله آگما

راهکارهایی برای نگهداری از الکتروموتورهای صنعتی

راهکارهایی برای نگهداری از الکتروموتورهای صنعتی

انواع الکتروموتور صنعتی درحال‌حاضر به یکی از تجهیزات بسیار مهم در صنایع تبدیل شده که در اختیار داشتن راه‌کارهایی برای نگهداری بهتر از آن‌ها به ارائه عملکرد مطمئن و افزایش طول عمر دستگاه منجر می‌شود.

خراب‌شدن موتورهای الکتریکی بدون شک زیان‌های اقتصادی زیادی را به صنایع مختلف وارد می‌کند و در کاهش بهره‌وری آن‌ها نیز تاثیرگذار است، به همین دلیل می‌‌توان با بررسی دوره‌ای از این مشکلات جلوگیری کرد.

پیشنهاد خرید

الکتروموتور Ital Motors

2,200,000 تومان2,200,000 تومانخرید کنید

الکتروموتور چیست؟

موتور الکتریکی نوعی وسیله است که با استفاده از قطعات مختلفی همچون استاتور، روتور، منبع برق، آهنربا، زغال هادی و آرمیچر ساخته می‌شود که این قابلیت را دارد تا انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل کند.

دلایلی که باعث می‌شود تا موتورهای الکتریکی کاربرد زیادی در صنایع داشته باشند شامل سرعت مناسب، عدم ایجاد آلودگی، عملکرد بالا، عدم نیاز به استفاده از تهویه خارجی و خنک‌کننده است.

الکتروموتور چیست؟

رعایت 5 نکته جهت نگهداری از الکتروموتورها

درصورتی‌که از موتورهای الکتریکی به‌درستی محافظت نکنید و اهمیتی به بررسی دوره‌ای آن‌ها ندهید، احتمال اینکه هرکدام از قطعات آسیب ببینند و نیاز به تعویض داشته باشند نیز افزایش پیدا می‌کند.

شما با صرف زمان و هزینه کم‌تری برای نگهداری اصولی از موتورهای الکتریکی دیگر نیازی ندارید تا بعداز خراب‌شدن دستگاه مبالغ بیشتری را برای خرید الکتروموتور جدید صرف کنید.

بر همین اساس بهتر است با رعایت نکات زیر که درزمینه حفظ و نگهداری از موتورهای الکتریکی اهمیت زیادی دارند، از استهلاک و خرابی قطعات مختلف این دستگاه جلوگیری کنید.

تمیز کردن موتور الکتریکی

زمانی که از موتور الکتریکی جدید استفاده می‌کنید بدون شک تمامی بخش‌های آن عاری از هرگونه آلودگی است اما در محیط‌های صنعتی به‌مرور زمان دستگاه در معرض گردوغبار، روغن و آلاینده‌های مختلفی قرار می‌گیرد.

موتورهای الکتریکی با تعبیه یک فن داخلی از بروز حرارت و گرمای بیش از حد جلوگیری می‌کنند، به‌طور کلی این قسمت راهی برای ورود آلودگی‌ها است که امکان دارد این مواد به قطعات داخلی آسیب بزنند.

زمانی که موتور الکتریکی خاموش است فرصت خوبی برای تمیزکردن بخش‌های مختلف دستگاه به‌شمار می‌رود که باید براساس دستورالعمل‌های اصولی، این کار را با دقت انجام دهید.

رعایت 5 نکته جهت نگهداری از الکتروموتورها

بررسی دوره ای قطعات مختلف موتور الکتریکی

یکی از فرایندهای مهم در مکان‌های صنعتی این است که به‌صورت منظم، تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده بازرسی شوند تا درصورت لزوم اقدام‌های پیشگیرانه انجام شود.

بسیاری از مشکلاتی که باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتورهای الکتریکی می‌شود ناشی از نفوذ رطوبت، اتصالات نامناسب یا عدم روغن‌کاری است که با توجه به بالابودن قیمت الکتروموتور، درصورت شناسایی به‌موقع می‌توان از بروز خسارت مالی بیشتر جلوگیری کرد، ازاین‌رو باید فرایندهای زیر را به‌طور منظم انجام دهید:

  • روغن‌کاری موتور: برای اینکه دستگاه به‌درستی کار کند و از ایجاد ساییدگی قطعات در امان باشد، نیاز به روغن‌کاری دوره‌ای دارد که باید براساس استاندارد انجام شود. به‌طور معمول بعداز گذشت 250 ساعت از شروع‌به‌کار موتور الکتریکی باید این فرایند را اجرا کرد.
  • سرویس بلبرینگ: فرسایش و شل‌شدن بلبرینگ‌ها یکی از مواردی است که خطرات جدی را برای موتورهای الکتریکی به‌وجود می‌آورد، به همین دلیل باید آن‌ها را چک کنید.
  • گریس‌کاری: اگر می‌خواهید تا از نفوذ رطوبت به قطعات مختلف موتورهای الکتریکی جلوگیری کنید تا مانع از بروز زنگ‌زدگی شود، بهترین کار استفاده از گریس است.
  • بررسی روتور و استاتور: این 2 قطعه در واقع بخش‌های محرک و متحرک در الکتروموتور هستند که باید با رعایت نکات خاصی بررسی شوند. در همین راستا اندازه‌گیری فاصله طولی استاتور و روتور با حالت استاندارد بسیار اهمیت دارد.
  • بررسی تسمه‌ها: لازم است که در هر نوبت، تسمه‌های دستگاه را ازنظر سایش و تنش مورد بررسی قرار دهید چراکه مشاهده هرگونه آسیبی در این بخش باعث می‌شود که قرقره‌ها توانایی تحمل بار را نداشته باشند و خطرهای جدی را ایجاد کنند.

بررسی دوره ای قطعات مختلف موتور الکتریکی

میزان ولتاژ ورودی به موتور الکتریکی را بررسی کنید

کمبود ولتاژ آسیب‌های زیادی را به قطعات داخلی وارد می‌کند و باعث ایجاد مشکلاتی همچون داغ‌شدن بیش از حد، گشتاور کم‌تر و در نهایت کاهش طول عمر دستگاه می‌شود.

چنانچه جریان ورودی بیش از حد نیاز باشد، علاوه‌بر اینکه ممکن است قطعات داخلی موتور آسیب ببینند این احتمال نیز وجود دارد که کارکنان در معرض شوک الکتریکی قرار بگیرند.

درضمن باید این نکته را در نظر داشت که افزایش یا کاهش ناگهانی میزان ولتاژ ورودی به موتورهای الکتریکی مهم‌ترین عاملی است که باعث ایجاد فرسودگی عایق‌های استاتور می‌شود.

جلوگیری از ارتعاش های بیش از حد موتور الکتریکی

به‌طور کلی باید از ایجاد لرزش‌های شدید برای موتورهای الکتریکی جلوگیری شود به‌ویژه در مواقعی که خاموش هستند. زمانی که دستگاه در حالت آماده‌به‌کار نیست، ارتعاش‌های ایجادشده ممکن است به یاتاقان‌ها آسیب بزند.

به‌دنبال قرارگیری در معرض لرزش‌های زیاد، به‌طور معمول روغن و گریس از بین می‌رود و باعث اصطحکاک بیش از حد سطوح فلزی الکتروموتور می‌شود که این مسئله آسیب جدی وارد می‌کند.

بر همین اساس بهترین کار این است که همیشه موتورهای الکتریکی را در محلی قرار دهید که کم‌ترین لرزش را متحمل شوند و البته باید مطمئن شوید که تجهیزات اطراف نیز ارتعاش زیادی به آن‌ها وارد نکنند.

تمام اطلاعات مربوط به سرویس موتور الکتریکی را ثبت کنید

ازآنجایی‌که انجام فرایندهای پیشگیرانه برای محافظت بیشتر از موتورهای الکتریکی بسیار اهمیت دارد، باید با ثبت تمام اطلاعات تعمیر و نگهداری در دوره‌های زمانی خاص، مطمئن شوید که این کار به‌درستی انجام شده است.

در واقع این کار به شما کمک می‌کند تا نیازی به انجام سرویس‌های اضافی و صرف هزینه‌های بیهوده نداشته باشید و براساس یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم تمامی اقدام‌های مربوط به نگهداری از دستگاه را پیش ببرید.

اطلاعات مربوط به سرویس موتور الکتریکی را ثبت کنید

پیشنهاد خرید

لوازم یدکی الکتروموتور

200,000 تومان200,000 تومانخرید کنید

جمع‌بندی

الکتروموتور نوعی وسیله است که این قابلیت را دارد تا انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل کند. این دستگاه در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای جلوگیری از آسیب‌های خطرآفرین باید بررسی‌های دوره‌ای آن را جدی گرفت.

برخی از فرایندهایی که به شما درزمینه نگهداری بهتر از موتورهای الکتریکی کمک می‌کند شامل بررسی قطعات، تمیزکردن دستگاه، جلوگیری از ایجاد ارتعاش شدید، کنترل جریان و ثبت اطلاعات است.

سوالات متداول

چطور می‌توان طول عمر موتورهای الکتریکی را افزایش داد؟

با انجام فرایندهای مختلفی برای حفظ و نگهداری قطعات دستگاه می‌توان عمر مفید آن را افزایش داد.

اقدام‌های لازم برای نگهداری از الکتروموتور کدام است؟

بررسی منظم تمام قطعات، کنترل میزان ولتاژ، تمیزکردن دستگاه، جلوگیری از ورود ارتعاش و ثبت اطلاعات دوره‌ای از مهم‌ترین فرایندهای لازم برای نگهداری از موتورهای الکتریکی است.

چرا انجام روغن‌کاری موتورهای الکتریکی ضروری است؟

برای اینکه قطعات مختلف دستگاه دچار ساییدگی و فرسودگی نشوند باید روغن‌کاری را انجام داد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.