مجله آگما

تفاوت الکتروموتور و ژنراتور چیست؟

تفاوت الکتروموتور و ژنراتور در چیست؟

ژنراتور و الکتروموتر با وجود اینکه ازلحاظ ساختاری شبیه هم هستند، اما تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. ازجمله این تفاوت‌ها می‌توان به نوع چرخش و موارد کاربری، همچنین سایز و ابعاد آن‌ها اشاره کرد.

به‌طور کلی همه روزه ما با ژنراتورها و موتورهای الکتریکی کار می‌کنیم، بدون آنکه از وجود آن‌ها باخبر باشیم. می‌پرسید چطور؟ موتورهای کوچکی درون دستگاه‌هایی مانند همزن، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و دیگر وسایلی که با برق کار می‌کنند، وجود دارد. ازطرف‌دیگر، برخی از ما هنوز از آب چاه استفاده می‌کنیم، آبی که در چاه وجود دارد، به‌وسیله این دستگاه قابل مصرف است.

این موتورها همان ژنراتورهای هستند که موجب کار کردن دستگاه‌ها می‌شوند. البته ناگفته نماند که کارایی این دستگاه‌های ریز و بزرگ، چیزی بیشتر از حد تصور است. برای مثال، یکی از آن‌ها نجات‌دهنده جان انسان است و دیگری زندگی روزمره را برای ما آسان می‌کند. شاید بپرسید چطور؟

این دستگاه‌ها علاوه‌بر اینکه در تجهیزات صنعتی به‌کار برده می‌شوند، در تجهیزات پزشکی و ماشین آلات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، اگر قصد دارید با دنیای این موتورها آشنا شوید، با ما در این مقاله همراه باشید.

الکتروموتور چیست؟

همان‌طورکه از نامش مشخص است، الکتروموتور یک نوع ماشین صنعتی بوده که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. هر موتور الکترونیکی برای تامین انرژی خود باید بین میدان مغناطیسی و جریان الکتریکی ارتباطی برقرار کند تا قادر به انتقال نیروی مورد نظر به‌صورت گشتاور به شفت باشد.

برخی از موتورهای الکترونیکی از نوع دوار و برخی دیگر به‌صورت خطی هستند. انرژی الکترونیکی مورد نیاز این موتورها به 2 صورت جریان مستقیم DC یا جریان غیرمستقیم و متناوب به نام AC تامین می‌شود. شاید بپرسید از این الکتروموتور در کجا استفاده می‌شود. برای پاسخ به این سوال ما یک لیست برای شما تهیه کرده‌ایم:

  • تجهیزات صنعتی مانند آسیاب، قله بر، دمنده‌ها مکنده، نوار نقاله‌ها
  • کشتی‌رانی
  • لوازم خانگی‌های بزرگ مانند یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی و کولرهای آبی
  • تجهیزات تهویه
  • بالابرهای ساختمانی یا آسانسورها
  • صنایع مختلط مانند غذایی و دارویی
  • استفاده در تراکتورها

الکتروموتور چیست؟

ژنراتور چیست؟

ژنراتور یا همان موتورهای برق مجموعه‌ای از قطعات به‌هم پیوسته هستند که انرژی مکانیکی و چرخشی موتور را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. ژنراتور‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند و مهم‌ترین معیار برای جداسازی آن‌ها از یکدیگر، مقدار توان خروجی آن‌ها است که با واحد وات اندازه‌گیری می‌شوند.

موتورهای برق با اینکه کوچک هستند، اما می‌توانند انرژی برقی مکان‌های کوچک را تامین کنند. برای مثال، فرض کنید در خارج از شهر خانه‌ای دارید که برق ندارد، اما با استفاده از این موتورها می‌توانید برق خود را تامین کنید.

موتورهای بنزینی بیشترین کاربرد را دارند، چراکه مدت‌زمان طولانی‌ای می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که این موتورها باید در فضایی باز باشند، چراکه سوخت مصرفی آن‌ها بنزین است و به‌دلیل داغ شدن قطعات این دستگاه، احتمال آتش‌سوزی وجود دارد.

 تفاوت اصلی میان ژنراتور و الکتروموتور

ژنراتور و موتور الکتریکی تفاوت‌های زیادی با هم دارند که برخی از آن‌ها را برای شما در لیست پایین آورده‌ایم:

  • انرژی: ژنراتور انرژی مکانیکی را به برق تبدیل می‌کند. درصورتی‌که موتور الکتریکی از برق انرژی مکانیکی تولید می‌کند.
  • قانون دست فلمینگ: موتور الکتریکی، از قانون دست چپ و ژنراتور از قانون دست راست فلمینگ پیروی می‌کنند.
  • سیم پیچ: در ژنراتور سیم پیچ آرمیچر، کار تولید برق را انجام می‌دهد. در موتورهای الکتریکی، برای به حرکت در آوردن و چرخش آرمیچر، باید برق به سیم پیچ آرمیچر منتقل شود.
  • منبع انرژی: منبع انرژی موتور الکتریکی، ژنراتور است، اما منبع انرژی ژنراتور، توربین‌های آبی و بادی و بخار هستند.

بررسی مزایای الکتروموتور

برای اینکه کیفیت زندگی ما پایین نیاید، به این موتورهای الکتریکی نیاز داریم. این موتورهای الکتریکی هستند که همه چیز را در صنعت به حرکت در می‌آورند، اما وجود آن‌ها در زندگی روزمره ما چه فواید و مزایایی دارد؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

کیفیت زندگی را بالاتر می‌برند!

موتورهای الکتریکی می‌توانند کیفیت زندگی را بسیار بالا ببرند، چراکه چیزی حدود نیمی از وسایل آشپزخانه به‌دلیل وجود موتورهای الکتریکی کار می‌کنند و اگر این وسایل نباشند، کارهای روزانه سخت‌تر از چیزی که فکرش را کنید، پیش می‌رود. اگر بخواهیم برخی از این وسایل را نام ببریم به موارد لیست پایین می‌رسیم:

  • سشوار
  • هود
  • ماشین ظرف‌شویی
  • ماشین لباس‌شویی
  • اتو لباس
  • جاروبرقی

کمک به پیشرفت علم

همان‌طور که تاکنون متوجه شده‌اید، الکتروموتورها در پیشرفت علم نقش بزرگی را ایفا کرده‌اند. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت، نبود آن‌ها در جامعه مانند نبود قلب در بدن است، چون دقیقا به‌همان اندازه ضروری هستند. موتورهای الکتریکی بخش مهمی از جامعه مدرن هستند و طیف وسیعی از لوازم، ماشین آلات و وسایل نقلیه را تامین می‌کنند.

کمک به سلامت بدن انسان

موتورهای الکتریکی در دستگاه‌های پزشکی نیز موجود هستند. وجود این موتورها در دستگاه‌های پزشکی دقت و قابلیت اطمینان را در تشخیص و درمان بیماری تضمین می‌کند. برخی از این دستگاه را در لیست پایین نام برده‌ایم:

  • MRI
  • اشعه ایکس
  • نوار مغز
  • دیالیز
پیشنهاد خرید

الکتروموتور SEW

3,000,000 تومان3,000,000 تومانخرید کنید

بررسی مزایای ژنراتور

حال ‌که از مزایای الکتروموتور باخبر شده‌اید، وقت آن رسیده که به‌سراغ مزایای ژنراتورها برویم. اما قبل‌از اینکه مزایا و قیمت ژنراتور برق را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است بدانید موتور برق‌ها انواع مختلفی دارند. ازجمله:

  • بنزینی
  • دیزلی
  • گازسوز

بررسی مزایای ژنراتور

مزایای استفاده از موتورهای برق

بزرگ‌ترین مزیتی که استفاده از ژنراتور دارد، این است که بسیار مقاوم بوده و هزینه‌های خیلی کمی بابت تعمیر آن پرداخت می‌کنید. مزیت دوم  ژنراتور برق، سوخت‌های آن است، ارزان هستند و آلودگی کمی ایجاد می‌کنند. بنابراین، می‌توان گفت علاوه‌بر عملکرد بسیار عالی و بالایی که دارند، به محیط زیست آسیبی نمی‌رسانند و همین را می‌توان یک امتیاز مثبت حساب کرد.

بررسی کاربردهای الکتروموتور

موتور‌های الکتریکی یکی از بزرگ‌ترین اختراعات بشر هستند که در زندگی کاربردهای بسیاری دارند، برخی از آن کاربردها را در موارد لیست پایین آورده‌ایم:

  • رباتیک: موتورهای الکتریکی در قسمت‌هایی مانند بازوها، پاهای یک ربات استفاده می‌شوند. آن‌ها کمک‌دست علم هستند، چراکه استفاده از این موتورها مانند گذاشتن یک قلب در بدن ربات است و آن را زنده می‌کند.
  • ماشین آلات صنعتی: موتورهای الکتریکی انرژی مورد نیاز ماشین آلات صنعتی مانند ژنراتور یا پمپ‌ها را تامین می‌کنند که این موضوع، نقش بسیار کمک‌کننده‌ای در جوامع دارد.
  • صنعت پزشکی: بهتر است این موضوع را از قلم نیندازیم که دستگاه‌های پزشکی متعددی از وجود الکتروموتورها بهرمند می‌شوند.
  • لوازم خانگی: موتورهای الکتریکی نقش بزرگی در تضمین عملکرد لوازم خانگی مانند یخچال‌ها دارند که این مزیت، غیرقابل چشم‌پوشی است.
  • حملونقل: موتورهای الکتریکی باعث بالا رفتن و صرفه‌جویی در زمان می‌شوند. چراکه در وسایل نقلیه مانند قطار هواپیما و کشتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بررسی کاربردهای ژنراتور

ژنراتور در صنعت برق کاربردهای بسیار زیادی دارد. با استفاده از این وسیله، می‌توان ازطریق سوخت گاز یا بنزین، در مقیاس‌‌های گوناگون برق تولید کرد. ژنراتورهای برق، کاربردهای بسیاری دارند که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

در دسترس بودن در مواقع اضطراری

یکی از بزرگ‌ترین کاربرد‌های این ژنراتورها این است که دربرابر بلاهای احتمالی آمادگی دارد. برای مثال، هنگامی که یک بلای طبیعی مانند طوفان یا سیل برق را برای روزها قطع می‌کند، این دستگاه‌ها می‌توانند به‌خوبی موقعیت را کنترل کرده و برق مورد نظر را تامین کنند.

امنیت را به کسب‌وکارها می‌بخشد!

کسب‌وکارهای تجاری بیشتر از خانه‌های معمولی احتیاج به برق مداوم دارند. چون با چند ساعت قطعی برق ضرر بزرگی به آن‌ها وارد می‌شود. به همین دلیل، دقیقا همین‌جاست که نقش ژنراتورها یک بار دیگر مشخص می‌شود. در واقع وجود آن‌ها، امنیت کسب‌وکارها را تضمین می‌کند.

نجات دهنده جان انسان

فرض کنید شخصی در بیمارستان بستری شده و دستگاه‌های زیادی به او وصل است، برای چند ساعت برق می‌رود، با رفتن برق امکان از دست رفتن جان او بسیار زیاد می‌شود. این دستگاه‌ها می‌توانند برق را به‌طور دائم نگه‌ دارند و از جان بیماران محافظت کنند.

 موتورهای الکتریکی چگونه کار می‌کنند؟

الکتروموتور براساس اصل عملیاتی تغییر، جهت جریان الکتریکی در میدان مغناطیسی عمل می‌کند. این دستگاه‌ها شامل 2 بخش اصلی یعنی قسمت استاتور و قسمت روتور هستند.

قسمت استاتور از مهره‌های مغناطیسی که در مقابل هم قرار گرفته‌اند، تشکیل شده که جریان الکتریکی ازطریق سیم‌هایی که به این مهره‌ها متصل هستند، به آن‌ها می‌رسد و یک میدان معناطیسی ثابت ایجاد می‌کند.

قسمت روتور شامل یک مهره مغناطیسی است که قابلیت چرخش دورانی دارد. این مهره به‌واسطه سیم‌هایی که به آن متصل هستند، تغییر جهت می‌دهد و به دوران می‌آید. جریان الکتریکی در قسمت روتور الکتروموتور، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و باعث چرخش آن می‌شود.

 موتورهای الکتریکی چگونه کار می‌کنند؟

 ژنراتورهای چگونه کار می‌کنند؟

ژنراتورهای الکتریکی از 2 قسمت اصلی تشکیل شده‌اند. قسمت اول که میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند، استاتور نام دارد که جنس آن از قطرهای N وS  ساخته شده تا میدان مغناطیسی ایجاد شود. قسمت دوم که روتور نام دارد، شی‌ای است که درون محفظه قرار می‌گیرد و به‌طور عمودی می‌چرخد.

نیرویی که برای چرخش این ژنراتور نیاز است، بستگی به نوع دستگاه شما دارد. برای مثال، اگر ژنراتور شما آبی باشد، این چرخش با ریختن آب روی توربین شروع به حرکت می‌کند. به بیان دیگر، ژنراتور وسیله‌ای است که انرژی مکانیکی به‌دست آمده را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

ژنراتور با استفاده از انرژی مکانیکی عرضه شده و با ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی در سیم پیچ‌ها در مدار الکتریکی، برق را به‌عنوان خروجی سیستم تولید می‌کند.

از آگما خرید کنید!

اگر قصد خرید ژنراتور برق یا الکتروموتور را دارید، بهتر است فروشگاهی معتبر را انتخاب کنید. چراکه انتخاب بهترین ژنراتور کاری دشوار است که به تجربه افراد متخصص نیاز دارد.

اگر با خصوصیات فیزیکی و الکتریکی این دستگاه‌ها آشنایی ندارید، پس کار را به کاردان بسپارید! شرکت آریا گشتاور مانا بزرگ‌ترین تامین‌کننده و توزیع‌کننده محصولات صنعتی مانند ژنراتور، موتورهای الکتریکی، پمپ، الکتروپمپ‌های صنعتی و خانگی در سراسر کشور است.

آگما این شرکت بزرگ، تمام برندهای مطرح داخلی و خارجی را به‌همراه گارانتی شرکتی محصولات و گواهی نامه‌های شرکتی، اصل کالا را به مشتریان خود عرضه می‌کند.

این شرکت با داشتن پرسنل مجرب و کارکشته‌ای که دارد، می‌تواند شما را به‌خوبی در خرید و اطلاع از قیمت الکتروموتور یا محصول مورد نظر راهنمایی کند. بنابراین، اگر سر رشته‌ای در خرید این نوع موتورهای الکتریکی ندارید، می‌توانید با اعتماد کامل خود را به شرکت آریا گشتاور مانا بسپارید تا بهترین نتیجه را از خرید خود به‌دست بیاورید.

سخن پایانی

الکتروموتور و ژناتور، با وجود اینکه نقش پررنگی در زندگی ما دارند، اما هرگز به آن‌ها توجه نمی‌کنیم. نبود موتورهای الکتریکی زندگی انسان‌ها را سخت و پیچیده یا به گفته دیگر فلج می‌کند، سرعت ما را کم و زمان از بین می‌رود.

شاید بپرسید چطور این امکان دارد؟ در واقع موتورهای الکتریکی و ژنراتورها در تمامی وسایل خانه اعم‌از یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، جاروبرقی، اتو وجود دارند. نبودن آن‌ها کیفیت زندگی ما را به‌خطر می‌اندازد و شرایط را سخت می‌کند. البته از این دستگاها فقط برای لوازم خانگی استفاده نمی‌شود، آن‌ها نقش بسیار پررنگی در زندگی انسان دارند.

برای نمونه، می‌توانند جان ما را نجات دهند، کار اصلی موتورهای الکتریکی رساندن جریان برق در مواقع اضطراری است. بگذارید یک مثال برای شما بیاوریم، فرض کنید شخصی در بیمارستان به‌وسیله دستگاه زنده است و اگر برق برود، او نیز جان خود را از دست می‌دهد. در این شرایط برق اضطراری یا همان موتورهای الکتریکی به داد ما می‌رسند. پس نباید وجود آن‌ها را در زندگی دست کم گرفت.

اما سوال آخری که مطرح می‌شود این است که برای تهیه بهترین و باکیفیت‌ترین نوع این دستگاه‌ها باید از چه برندی کمک گرفت؟ درصورت نیاز به خرید این موتورهای الکتریکی به بهترین تامین‌کننده یعنی آریا گشتاور مانا مراجعه کنید.

سوالات متداوال

موتورهای الکتریکی در کدام قسمت رباتها استفاده میشوند؟

موتورهای الکتریکی در قسمت بازو و پاهای یک ربات استفاده می‌شوند. با این کار ربات می‌تواند به حرکت در بیاید.

الکتروموتورها در کجا بیشترین کاربرد را دارند؟

در صنعت حمل‌ونقل مانند کشتی، هواپیما و قطار همچنین در صنعت پزشکی، لوازم خانگی مانند یخچال، فریزر، فر، هود.

چند مزیت استفاده از ژنراتور گاز سوز را نام ببرید؟

مزیت‌های استفاده از ژنراتور عبارت است از کاهش هزینه‌های برق، در دسترس بودن در محیط‌های شهری، عدم نیاز به مخازن ذخیره، استفاده از گاز طبیعی برای سوخت، منبع انرژی پاک و ارزان و تولید کمتر اکسید‌های گوگرد.

چرا باید از ژنراتور دیزلی استفاده کنیم؟

به‌علت سوخت در دسترس، ذخیره سوخت، هزینه نگهداری به‌صرفه و ارزان، تامین قطعات راحت و در دسترس و  خرابی کمتر.

بیشتر بخوانید:

انواع الکتروموتور ها از نظر کارکرد و کاربرد آن ها درصنایع مختلف

دیزل ژنراتور بنز ایدم Benz Idem

4 روش رایج برای راه اندازی الکتروموتور

الکتروموتورهای AC و DC چه تفاوتی با هم دارند؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.