مجله آگما

نکات مهم هنگام نصب الکتروموتور شناور

نصب الکتروموتور شناور

الکتروموتورهای شناور به عنوان قطعه‌های اساسی در سیستم‌های آبیاری، آبگیری و تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. نصب و راه‌اندازی صحیح این الکتروموتورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا تاثیر مستقیمی بر کارکرد و کارایی سیستم دارد. بررسی نکات نصب الکتروموتور شناور به شما کمک خواهد کرد که این عملیات را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و از عملکرد بهینه این تجهیزات بهره‌مند شوید.

الکتروموتور شناور چیست؟

الکتروپمپ شناور، از دسته‌ی پمپ‌های طبقاتی است که برای استخراج آب تمیز از چاه و افزایش فشار در کاربردهای زراعی، صنعتی و دیگر منابع استفاده می‌شود. به‌طور دقیق‌تر، این نوع پمپ، با اتصال الکتروموتور شناور به آن، به عنوان الکتروپمپ شناور به‌کار می‌رود. با توجه به داشتن پروانه‌های برنزی، الکتروپمپ‌های شناور معمولا برای استفاده در آب‌های با عمق زیاد انتخاب می‌شوند.

الکتروموتور شناور چیست

مشخصات فنی الکتروموتور شناور چیست؟

مشخصات فنی الکتروپمپ شناور شامل موارد زیر است:

  • میزان دور الکتروموتور: 2900 دور
  • اندازه: ¼1 تا 12 اینچ
  • سیستم خنک‌کاری: آب خنک و روغن خنک
  • جنس پروانه: پروانه‌های الکتروموتورها معمولا از جنس استیل، برنج، نوریل (پلاستیک فشرده)، برنز هستند.
  • ارتفاع آبدهی: پمپ‌های شناور دارای ارتفاع آبدهی متفاوتی هستند، اما به طور معمول ارتفاع 400 متر نیاز کشاورزان و صنایع مختلف را برطرف خواهد کرد.

باتوجه‌به تعداد پروانه‌ها و فاصله بسیار کم آن‌ها از بدنه پمپ، این نوع پمپ‌ها به صورت اختصاصی برای جابه‌جایی آب کاملا صاف مناسب هستند. کاربردهای این الکتروپمپ شامل مصارف کشاورزی، خانگی، باغی و صنعتی است. همچنین، الکتروپمپ شناور با بدنه و پروانه برنز برای پمپاژ آب‌شور یا آب دریا به کار می‌رود.

الکتروموتور شناور چه کاربردهایی دارد؟

  • اطفا حریق
  • تاسیسات فاضلاب و تصفیه آب
  • استخراج آب تمیز از چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق
  • تامین آب در مواقع اضطراری
  • آبیاری و تامین آب در ساختمان‌های مسکونی و صنعتی از جمله معادن
  • سیستم‌های RO
  • نصب و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی
  • کاربردهای متنوع در آب‌نماها
  • خدمات شستشوی صنعتی و آتش‌نشانی
  • تقویت و افزایش فشار آب در باغات و کاربردهای کشاورزی از جمله نصب پمپ‌های چاه آب و سیستم‌های آبیاری
  • آبیاری گلخانه‌ها با استفاده از روش‌های فشاری و قطره‌ای
  • زهکشی آب‌های زیرزمینی
  • اجرای سیستم‌های آبیاری بارانی

نکاتی هنگام نصب الکتروموتور شناور باید بدانید

هنگامی که به نصب الکتروموتور شناور می‌پردازید، برخی نکات حیاتی را باید به‌خاطر داشته باشید تا عملیات نصب به‌طور صحیح و موثر انجام شود. این نکات شامل مسائلی مانند مراقبت از الکتروموتور در حین حمل‌ونقل، رعایت اصول در اتصالات و لوله‌کشی و بررسی عمق و شرایط چاه می‌شود.

با رعایت نکات نصب الکتروموتور شناور، می‌توانید از بهره‌وری و عملکرد بهینه الکتروموتور خود اطمینان حاصل کنید و از مشکلات ناشی از نصب نادرست جلوگیری به عمل آورید.

نکاتی هنگام نصب الکتروموتور شناور

حمل‌ونقل الکتروپمپ شناور

یکی از نکاتی که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند این است که باید الکتروپمپ کوپله شده را به‌صورت عمودی حمل و جابه‌جا کنند و حین حمل‌ونقل، از غلت‌خوردن یا افتادن الکتروموتور جلوگیری شود. این موضوع را جدی بگیرید؛ زیرا در صورت سقوط الکتروموتور، باید آن را تفکیک و موتور را کنترل کنید. در نظر داشته باشید که در حین بلند کردن و جابه‌جایی موتور، به‌هیچ‌وجه از کابل‌های الکتروموتور استفاده نکنید.

نکاتی که قبل از نصب الکتروپمپ شناور در چاه باید رعایت کنید

قبل از هر اقدامی، ضروری است که عمق و اندازه چاه را دقیقا مورد بررسی قرار دهید. پس از آن، الکتروموتور را قبل از نصب روشن کنید؛ در این مرحله، یاتاقان‌های الکتروموتور و پمپ باید با آب روانکاری شوند. این مرحله بسیار حیاتی است؛ زیرا در صورت خشکی، پمپ به‌سرعت آسیب خواهد دید.

مطمئن شوید که پمپ در انبار و در زمان نگهداری به صورت عمودی قرار داشته است. پیشنهاد می‌شود محور آن را با دست بچرخانید تا از صحت حرکت آن مطمئن شوید. در هر مرحله از نصب، باید از واردشدن ضربه به پمپ جلوگیری شود. ، حواستان به این باشد که کابل‌های الکتروموتور از لحاظ زدگی، کشیدگی یا له‌شدن آسیب نبینند.

بیشتر بخوانید  پمپ روغن داغ در چه صنایعی کاربرد دارد؟

قبل از نصب الکتروپمپ شناور در چاه، آن را به حالت عمودی قرار دهید و با استفاده از آب پاک و بدون املاح (آب شرب معمولی) پر کنید. هنگامی که الکتروموتور پر از آب شد، باید حدود نیم ساعت آن را رها ساخت تا حباب‌های هوا موجود در آب خارج شوند. برای این منظور، می‌توانید الکتروپمپ را به‌آرامی تکان دهید.

نکاتی در حین نصب پمپ شناور در چاه

لازم است تا میزان وزن دینام‌های شناور را روی سیم بکسل مربوط به پمپ شناور درون چاه و لوله‌های اصلی انتقال داد. این اقدام به‌منظور جلوگیری از وقوع صدمات ناشی از ضربه قوچی به کال دینام پمپ شناور مستقر در چاه انجام می‌شود.

در صورت استفاده از لوله‌های آب فولادی برای انتقال آب، توصیه می‌شود دو عدد از تسمه‌های این غلاف را بلندتر گرفته و با استفاده از دستگاه جوش، به آنها جوش دهید. به‌این‌ترتیب، سنگینی دینام پمپ به لوله اصلی منتقل خواهد شد.

در چنین شرایطی، توجه داشته باشید که اتصال توسط به لوله‌های دیگر توسط بوشن، لازم است از طریق دو تسمه فولادی جوشکاری و شکلی محکم انجام شود. مهارکردن پمپ و همه لوله‌ها توسط بکسل، جهت افزایش حفاظت توصیه می‌شود.

نصب پمپ شناور در چاه

نکات مورد توجه بعد از نصب پمپ شناور در چاه

پس از اتمام عملیات لوله‌کشی و نصب پمپ در چاه، به دو مورد مهم دیگر نیز توجه کنید:

  • پمپ شناور را نباید تا انتهای چاه فروبرید. باید حداقل نیم متر از ته چاه بالاتر قرار بگیرد تا در طول زمان به دلیل ورود گل‌ولای زمینی، آسیب نبیند.
  • لوله خروجی آب باید از بالا به گرپی مناسبی که با اندازه لوله همخوانی داشته باشد، به‌طور محکم بسته شود. دستگاه‌های کرپی باید به‌طور مناسب روی حلقه چاه قرار بگیرند و سیم‌بکسل بسته‌شده را به‌طور آزادتر روی کرپی محکم ببندید.

اساسی‌ترین نکته آن است که این سیم‌بکسل بسته شده برای حفاظت از پمپ و چاه نصب می‌شود، به‌طوری‌که اگر به دلیل گذر زمان یا مشکلات در رزوه‌های دنده لوله‌های انتقالی جدا شود، از غرق‌شدن پمپ در ته چاه جلوگیری به‌عمل آید. از طرفی با استفاده از آن سیم‌بکسل هم می‌توان پمپ را به بالا منتقل کرد و هم پمپ و چاه را از آسیب‌های ناخواسته نجات داد.

در صورت استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن برای انتقال آب، تمامی تسمه‌های غلاف باید ارتفاع یکسان داشته باشند و توسط سیم‌بکسل از دو طرف پمپ محکم شوند تا سنگینی پمپ و دینام بر روی سیم‌بکسل قرار گیرد.

سخن پایانی

باتوجه‌به اهمیت الکتروموتورهای شناور در انتقال آب و فعالیت صحیح سیستم‌های آبیاری و تصفیه آب، نصب و راه‌اندازی صحیح این دستگاه‌ها امری بسیار حیاتی است. ازآنجایی‌که نصب نادرست می‌تواند به مشکلات و خسارات جدی منجر شود، لازم است به تمام جزئیات و نکات نصب الکتروموتور شناور توجه ویژه داشته باشیم. قیمت الکتروموتور بسته به ویژگی‌های فنی و کاربری آنها متغیر است.

سوالات متداول

آیا می‌توان الکتروموتور شناور را در هر عمقی نصب کرد؟

نصب الکتروموتور شناور در چاه‌های با عمق زیاد می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. قبل از نصب، عمق چاه را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که الکتروموتور قادر به عملکرد صحیح در آن عمق است.

چگونه می‌توانم از لوله‌کشی و اتصالات الکتروموتور شناور به بهترین شکل استفاده کنم؟

برای استفاده بهینه از لوله‌کشی و اتصالات، بهتر است از مواد باکیفیت و متناسب با شرایط محیطی استفاده کنید. همچنین، مطمئن شوید که اتصالات به‌درستی انجام شده و هیچ نشتی یا عیبی در آنها وجود ندارد.

هنگام نصب الکتروموتور شناور باید به چه نکاتی دقت کنم؟

از موقعیت صحیح و عمودی بودن آن در چاه اطمینان حاصل کنید. همچنین، مطمئن شوید که همه اتصالات و لوله‌کشی به‌درستی انجام‌گرفته است و هیچ مشکلی در سیستم وجود ندارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.